2 - 07 - 2020
تابلوی جدید استارتآپی
«جهانصنعت»- عرضه عمومی سهام استارتآپها در بازار سرمایه یکی از خبرهای بحثبرانگیز سال جاری بوده است که البته هنوز اجرایی نشده است.
اکنون مسوولان دولتی به دنبال یک مدل اختصاصی برای حضور استارتآپها در بورس هستند. بنا بر گفته مدیران وزارتخانه ارتباطات و سازمان بورس، ورود استارتآپها به بورس اتفاقی است که دیر یا زود رخ میدهد و تا پایان سال جاری شاهد عرضه عمومی سهام چند استارتآپ از جمله دیجیکالا در بازار سرمایه خواهیم بود؛ اتفاقی که از زمان مطرح شدن، مورد استقبال اکوسیستم استارتآپی و سرمایهگذارانی قرار گرفته که در این اکوسیستم تامین مالی میکنند.
به گفته فعالان این حوزه، در شرایط فعلی اقتصاد کشور که روزهای سختی بر کسبوکارها میگذرد، چنین اتفاقی میتواند برای استارتآپها نویدبخش باشد و نظر سرمایهگذاران جدید را جلب کند. اما از نظر آنها باید نگران دو مقوله در این میان بود؛ نخست هیجانی است که در بازار سرمایه و به تبع آن در اکوسیستم استارتآپی کشور ایجاد میشود. باید مراقب بود که این هیجان به مثابه حبابی نباشد که ترکیدن آن به تضعیف و از بین رفتن اکوسیستم استارتآپی کشور تمام شود مانند تجربه تلخی که در بحران حباب داتکام در آمریکا رخ داد. موضوع دیگر، واکنش پرهیجان و ذوقزده دولت به ورود استارتآپها به بورس است چراکه انتظار میرود دولت صرفا در نقش یک ناظر در این فرآیند ظاهر شود و نگذارد تصمیماتش روند بازار را تحتالشعاع قرار دهد و آن را از روند طبیعی و واقعیاش خارج کند.
تب بورس و بازار سرمایه حسابی این روزها داغ شده؛ تبی که از سال گذشته بالا گرفته و همچنان روند صعودی را طی میکند، روند رو به رشدی که نهتنها به مذاق سرمایهگذاران خرد خوش آمده بلکه به یکی از بازوهای اجرایی مهم دولت برای پیشبرد برنامههای اقتصادی تبدیل شده است.
حتی در این میان دولت درصدد است برای ورود استارتآپها به بورس تسهیلاتی فراهم کند طوری که صندوق نوآوری و شکوفایی از طرح پیشنهادی برای تسهیلگری این ورود خبر میدهد و از طرفی سازمان بورس و اوراق بهادار برای ایجاد تابلوی جدید برای شرکتهای استارتآپی و متناسبسازی شرایط پذیرش با ویژگیهای شرکتهای نوآور اعلام آمادگی میکند.
امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات در اینباره گفت: ایجاد یک تابلوی اختصاصی استارتآپها در بورس در حال پیگیری است و به این ترتیب هر پنج استارتآپی که در این مرحله آماده عرضه عمومی سهام هستند و سایر استارتآپها میتوانند ذیل این تابلو به عرضه سهام بپردازند.
مسوولان بورسی با وجود جلسات مختلف هنوز جزئیاتی از روش موردنظر برای ورود استارتآپها به بورس ارائه ندادهاند و یکی از دلایل تاخیر در حضور استارتآپها در بازار سهام پیچیدگیها و جزئیات یک تابلوی جدید و اجرای یک مدل تازه است.
ویژگیهای خاص استارتآپها و شیوههای فعلی ارزشگذاری مالی در ایران موضوع تابلوی اختصاصی را به عنوان یک راهحل برای حضور آنها در بورس مطرح کرده است هر چند تجربه سایر کشورها نیز موید نیاز به یک تابلوی اختصاصی برای استارتآپهاست. با این حال یک شیوه هنوز در ایران تجربه نشده، در نتیجه پیشبینی نخستین حضور استارتآپهای ایرانی در بورس را دشوار میکند. عرضه سهام استارتآپها میتواند در موفقیت یا عدم موفقیت سهام آنها موثر باشد.
در حال حاضر چند مدل برای حضور شرکتها در بورس وجود دارد. حضور در هر کدام از مدلها دارای تاثیرات مختلفی است و شرایط شرکتها هنگام انتخاب آنها برای ورود به بورس متفاوت است و اغلب شرکتها برای تطبیق با مقررات بورسی حضور خود را از فرابورس آغاز میکنند و سپس قدم به تالار اصلی میگذارند.
در همین حال اطلاعات از استارتآپهای آماده عرضه عمومی سهام نیز حاکی است اغلب این شرکتها در مراحل پایانی آمادگی و طی کردن مراحل مورد نیاز هستند.
تابلوی بورس استارتآپها
هنوز جلسات و مذاکرات برای تعیین ویژگیهای تابلوی اختصاصی استارتآپها در بورس ادامه دارد اما شنیدههای آیتی ایران حاکی است که برخی موارد کلی در مورد این بازار مشخص شده است.
از جمله موارد روش اولیه سهام است که به تشخیص فرابورس و بر اساس ضوابط مندرج در دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران به یکی از روشهای ثبتسفارش، حراج و گشایش نماد با قیمت ثابت قابل انجام است. همچنین امکان استفاده از روش حراج خصوصی هم مطرح است.
بر اساس شنیدهها از جمله موارد اصلی تعیینشده این است که معاملات بلوک به صورت توافقی و بدون محدودیت حجمی و در نمادی مجزا انجام میشود.
همچنین دامنه نوسان روزانه قیمت اوراق بهادار در معاملات بلوک مشابه دامنه نوسان قیمت همان ورقه بهادار در بازار عادی است.
از سوی دیگر نصاب مجاز سرمایهگذاری صندوقهای سرمایهگذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت مختلط و سهام در این بازار به ترتیب به میزان حداکثر دو درصد، ۲۰ درصد و ۳۰ درصد از ارزش کل داراییهای تحت مدیریت صندوق است.
با توجه به اینکه هنوز جزئیات زیادی از نحوه معامله سهام در این تابلو مشخص نشده و بخش عمده مقررات به هیاتمدیره فرابورس محول شده باید منتظر جزئیات بیشتری در مورد این تابلو ماند.
امیر ناظمی در این زمینه گفت: امیدوارم این روش که مطابق با تجربیات جهانی تهیه شده، بتواند امسال زمینهساز حضور حداقل پنج شرکت بزرگ استارتآپی در بازار بورس شود.
تسهیل شرایط ورود کسبوکارهای اینترنتی به بورس
حسن روحانی رییسجمهور همچنین از وزیر اقتصاد خواست تسهیل شرایط ورود شرکتهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به بورس را پیگیری کرده و حتیالامکان یک بازار اختصاصی به منظور پذیرش شرکتهای دانشبنیان و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال تشکیل دهد.
رییسجمهوری همچنین وزارت اقتصاد را مامور کرد تا پیشنهاد وزارت ارتباطات بر تعریف بسته «اعتبار مالیاتی» به جای «معافیت مالیاتی» برای شرکتهای نوآور را بررسی و برای اجرایی کردن آن برنامهریزی کند.
در این میان کسبوکارهای اینترنتی مانند کافهبازار و دیجیکالا از جمله کسبوکارهایی بودند که همواره گمانهزنیهایی درباره ورود آنها به بازار سرمایه مطرح شده است.
کافهبازار نیز اعلام کرده سهام این شرکت رسما در بورس عرضه خواهد شد به طوری که حسام آرماندهی، بنیانگذار کافهبازار در توئیتی نوشت: «بهترین تصمیم برای سال جدید؛ سهام کافهبازار حاصل ۱۰ سال تلاش صدها نفر، امسال در بورس ایران عرضه خواهد شد. امیدواریم با انجام آن و تداوم این راه بازار بورس حرکتی رو به جلو را تجربه و در آینده سرمایه مورد نیاز برای ادامه راه و پیشرفت استارتآپها را فراهم کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد