3 - 01 - 2018
بیمیلی مالکان به نوسازی ناوگان
براساس برنامه پیشبینی شده طی پنج سال آینده ۶۵ هزار دستگاه کامیون فرسودهای که موجب آلودگی هوا میشوند باید نوسازی شوند، اما مالکان آنها تمایلی به این مهم ندارند و سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز روند نوسازی را مطلوب نمیداند. هماکنون بیش از ۱۲۷ هزار کامیون بالای ۳۵ سال در کشور وجود دارند که هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش چیزی در حدود ۶۰ لیتر گازوییل مصرف میکنند.
داود کشاورزیان بیان کرد: طبق برنامه باید در پنج سال آینده ۶۵ هزار کامیون فرسوده نوسازی شود، اما به علت پایین بوده قیمت سوخت مالکان این کامیونها انگیزهای برای نوسازی ناوگان خود ندارند. معاون وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه کامیونهای فرسوده علاوه بر مصرف سوخت بالا آلایندگی زیادی را تولید میکنند، گفت: آمارها نشان میدهد، سالانه کمتر از سه هزار کامیون در کشور نوسازی میشود.
به گفته وی، سازمان راهداری برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور برنامههای زیادی را در دست اقدام دارد و پرداخت تسهیلات کمبهره ارزانقیمت برای مالکان از منابع داخلی سازمان یکی از این طرحهاست. رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای اظهار کرد: هماکنون برای خرید اتوبوس که قیمت آن حدود ۸۵۰ میلیون تومان است ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت میشود و به اعتقاد بنده این تسهیلات بسیار کم است، اما بانکها بیشتر از این نمیتوانند تسهیلات پرداخت کنند.
کشاورزیان با اشاره به میزان تسهیلات برای نوسازی کامیون افزود: هماکنون برای خرید کامیون که بین ۴۲۰ تا ۴۵۰ میلیون قیمت دارد ۳۰۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۹ درصد پرداخت میشود، اما باز هم رانندگان تمایلی برای نوسازی ناوگان خود ندارند. معاون وزیر راهوشهرسازی گفت: طبق قانون رفع موانع تولید وزارت نفت مکلف شده مابهالتفاوت سود تسهیلات را از محل صرفهجوییهای مصرف سوخت تامین کند.
وی بیان کرد: اخیرا مجلس شورای اسلامی قانون هوای پاک را تصویب کرده و در این قانون تکلیف شده خودروهای فرسوده حق تردد نداشته باشند و هیچ شرکتی نیز حق ندارد برای این خودروها صورتحساب صادر کند. رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: در این قانون دولت مکلف شده سن ناوگان فرسوده را تعیین کند و اگر دولت سن ناوگان فرسوده را ۲۵ سال تعیین کند در این صورت بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار کامیون برونشهری و همین تعداد کامیون درونشهری فرسوده محسوب شده و باید از رده خارج شوند.
وی اظهار کرد: با تصویب آییننامه مربوطه در دولت و ابلاغ آن روند نوسازی ناوگان فرسوده با سرعت بیشتری دنبال شود و به نظر طبق این آییننامه کسی حق ندارد برای خودروهای از رده خارج و فرسوده صورتحساب و یا بارنامه صادر کند.
به گزارش ایرنا، پیشتر عباس آخوندی وزیر راهوشهرسازی اعلام کرده بود که در کشور بیش از ۱۲۷ هزار کامیون بالای ۳۵ سال داریم که هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش چیزی در حدود ۶۰ لیتر گازوییل مصرف میکنند.
وی افزود: پس از اجرای طرح پیمایش و اختصاص سوخت بر اساس تردد و حذف کامیونهای بدون معاینه فنی تعداد ناوگان عمومی جادهای فعال به ۵۲ هزار دستگاه کاهش یافت و در واقع در قالب طرح پیمایش ۷۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده از ناوگان خارج شدند.
وزیر راهوشهرسازی بیان کرد: پس از اجرای طرح پیمایش روزانه هفت میلیون لیتر گازوییل کمتر مصرف شد که با احتساب قیمت جهانی هر لیتر گازوییل یک دلار در واقع روزانه هفت میلیون دلار صرفهجویی در مصرف گازوییل نصیب کشور شد.
آخوندی گفت: ۶۵ دستگاه کامیون سالانه یک میلیارد لیتر مصرف گازوییل دارند این یعنی بهرهوری یک میلیارد دلاری برای هر سال مصرف سوخت داریم و ظرف ۱۰ سال ۱۰ میلیارد لیتر سوخت کمتر مصرف خواهد شد.
وزیر راهوشهرسازی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل نرخ پایین سوخت در کشور ریخت و پاش عجیب و غریب در بخش مصرف منابع انرژی داریم که لازم است در صورت انجام فعالیتهایی که به کاهش مصرف سوخت میانجامد بخشی از این صرفهجویی به خود صرفهجوکننده برگردد.
وی اظهار کرد: اگر ۱۰ میلیارد لیتر سوخت ظرف ۱۰ سال صرفهجویی شود ۱۰ میلیارد دلار حاصل خواهد شد که باید ۷/۲ میلیارد دلار به صرفهجوکننده برگردد. آخوندی کاهش تولید آلایندههای زیستمحیطی را از مزایای نوسازی ناوگان جادهای عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح نوسازی ۶۵ دستگاه کامیون حدود ۱۹۴ میلیون آلاینده کمتری در کشور تولید میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد