14 - 08 - 2022
بیمیلی عراق برای لایروبی اروند
«جهانصنعت»- مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه عراق با توجه به توسعه بنادر فاو و امالقصر توسط چینیها و ایتالیاییها تمایلی به لایروبی اروند ندارد، گفت: در عراق توسعه بنادر امالقصر و فاو در حال انجام است و تنها عملیات کانتینری بندر امالقصر در سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ تیئییو بوده یعنی معادل عملکرد کانتینری تمام بنادر جمهوری اسلامی ایران در بندر امالقصر انجام شده است.
برای انجام لایروبی اروندرود توافقی بین بالاترین مقامات دو کشور ایران و عراق شد و براساس توافقات انجام شده بین رییسجمهوری ایران و نخستوزیری عراق در اردیبهشت ماه سال ۹۸ قرار بر این بود که لایروبی اروند و آزادسازی مغروقهها بعد از پایان ماه رمضان همان سال آغاز شود. لازمه انجام توافق بین دو کشور برای لایروبی اروند در قالب پروتکل ۱۹۷۵ الجزایر، بازگشایی دفتر همکارهای مشترک بود و قرار بر این شد که بلافاصله بعد از بازگشایی دفتر مشترک، عملیات لایروبی شروع شود اما این توافقات تا به امروز بر زمین مانده و به اجرا نرسیده است.
طبق گزارش رسمی سازمان بنادر و دریانوردی بعد از جنگ تحمیلی تاکنون ۱۸۰ فروند شناور مغروقه شناورسازی شده و ۲۰ فروند دیگر باقی مانده که ۱۱ فروند سمت ایران و ۹ فروند سمت عراق است و تا عراق نسبت به خارجسازی این مغروقهها اقدام نکند، امکان لایروبی و افزایش عمق آبخور این بندر نیست. طبق گفته مسوولان با لایروبی اروند، امکان تردد و پهلوگیری کشتیهایی با ظرفیت ۱۲ هزار تن ایجاد میشود اما در حال حاضر شناورهایی با ظرفیت کمتر از ۵ هزار تن در اروندرود تردد میکنند.
بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در پاسخ به این سوال که چرا عراق به توافقات انجام شده برای لایروبی اروندرود پایبند نیست، اظهار کرد: در عراق توسعه بنادر امالقصر و فاو در حال انجام است و تنها عملیات کانتینری بندر امالقصر در سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ تیئییو بوده یعنی معادل عملکرد کانتینری تمام بنادر جمهوری اسلامی ایران در بندر امالقصر انجام شده است. او ادامه داد: در بندر فاو هم بندر نفتی بزرگی در حال توسعه و تکمیل است و لایروبی گستردهای در این بنادر انجام شده، به طوری که عمق آبخور آن به ۱۰ متر رسیده که به دو برابر عمق آبخور بنادر خرمشهر و آبادان رسیده است.
این مقام مسوول تاکید کرد: بنابراین در این شرایط عراق راغب به لایروبی بندر اروند نیست. ضمن اینکه عراق برنامه سدسازی روی اروند را دنبال میکند تا با سدسازی در بالادست اروند، از منابع آبی برای کشاورزی استفاده کند مانند اتفاقی که برای هیرمند افتاده است.
آقایی با بیان اینکه با توسعه بنادر امالقصر و فاو عراق تمایلی برای لایروبی اروند ندارد، گفت: همانطور که چینیها وارد بندر گوادر شدند و در حال توسعه بندر گوادر هستند، بنادر فاو و امالقصر عراق هم توسط چینیها و ایتالیاییها در حال توسعه و تکمیل است که نتیجه توسعه بنادر عراق این بوده که به اندازه کل حجم کانتینری تمام بنادر ایران، کانتینر وارد بندر امالقصر عراق شده و معلوم است عراق با داشتن بنادری که آبخور آن دو و چند برابر بنادر خوزستان است، خود را درگیر لایروبی اروندرود نمیکند و اساسا روی اروند برای اقدامات تجاری حساب باز نمیکند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه ایران لایروبی اروندرود را ادامه میدهد اما اقدامات انجام شده منجر به این نخواهد شد که اروندرود توان ظرفیت تجاری و پذیرش کشتیهای تجاری را داشته باشد، ادامه داد: هر لایروبی که در اروندرود انجام شود نمیتواند عمق آبخور آن را به ۹ متر برساند چراکه این مسیر رژیم رسوبی بالایی دارد و رودخانه از هر دو طرف ریزش دارد که رسوب را بالا میبرد بنابراین ظرفیت اروندرود را باید در حد یک رودخانه دید و نه یک بندر تجاری. او گفت: باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر آبخور بنادر تجاری دنیا برای کشتیهای کانتینری به بالای ۱۷ متر و برای تانکر به ۲۵ متر رسیده از این رو در آبراههایی مانند اروند با این عمق آبخور باید کشتیرانی ساحلی و محلی دنبال شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد