بیم و امید کاربران در مرز جنگ و صلح!
جهانصنعت- انتشار یک تصویر جعلی که نشاندهنده متن منتشر شده ازسوی کریستین امانپور مجری شبکه CNN است و در آن به نقل از منابع نزدیک به دولت فدرال آمریکا ادعا شده بود که واشنگتن مهلتی دوهفتهای مشابه ضربالاجل ۶۰روزه پیش از آغاز جنگ ۱۲روزه ازسوی ترامپ به تهران داده، فضای رسانهای کشور دچار تشویش و نگرانی مرتبط با احتمال جنگ در آینده نزدیک شد و نشان داد مردم حتی با وجود عدم تایید رسمی این ادعا، دچار نگرانی و تنش میشوند.
تاجایی که به باور برخی ناظران، ضمن تاکید بر اینکه قدرتگیری شبکههای اجتماعی اگرچه موجب افزایش سرعت در انتقال مطالب و اطلاعرسانی شده اما مصائبی هم دارد که باید به آن اندیشید.
از دیگرسو خبر ساختگی دیگری ازسوی یک رسانه به نام «خبرگزاری عمان» منتشر شد که در آن ادعا شده بود پس از مجید تختروانچی، عباس عراقچی هم راهی مسقط خواهد شد؛ شایعهای که بهسرعت در برخی کانالهای خبری داخلی نیز بازنشر شد و نشان داد که مرجعیت رسانهای شبکههای اجتماعی بهواقع تقویت شده است.
بر این اساس در شرایطی که خبرگزاریها و رسانههای معتبر ایرانی میتوانستند مرجع اصلی اخبار سیاست خارجی باشند، اکنون بسیاری از مخاطبان برای دریافت خبرهای مربوطه، به منابع غیررسمی و صفحات شخصی در شبکههای اجتماعی مراجعه میکنند. این در حالی است که به گفته کارشناسان ارتباطات، وقتی رسانههای رسمی در عرصه اطلاعرسانی بینالمللی فعال عمل نکنند، طبیعی است که فضای خبر در اختیار منابع غیررسمی قرار میگیرد.
بخشی از این ضعف به دستگاههای مختلف کشور برمیگردد که تاکنون نتوانسته راهبردی مشخص برای مدیریت جریان اطلاعرسانی داشته باشد و سواد رسانهای را در کشور نهادینه کنند. این وضعیت در حالی است که صداوسیما که از بودجه دولتی بسیار عظیمی برخوردار است، یکی از بزرگترین نهادهای ضررده در کشور بوده و تا حدی میتوان گفت جامعه اعتماد خود به آن را به کلی از دست داده است.
این وضعیت در شرایطی است که پیمان جبلی، رییس سازمان صداوسیما چندی پیش در یک اظهارنظر جنجالی ادعا کرده بود که «مرجعیت صداوسیما افزایش پیدا کرده» و این رسانه ۷۰درصد مخاطب دارد!
