6 - 08 - 2017
بیماری مزمن صنعت حملونقل
گروه حملونقل- همزمان با اینکه تشویق به استفاده از حملونقل عمومی توسط مسوولان بیشتر میشود به نظر میرسد در عمل نه تنها پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده بلکه پسرفتهایی نیز مشاهده شده است، تا آنجا که به گفته مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری طی هفت سال گذشته استفاده از ناوگان حملونقل عمومی در یک شیب منفی پنج درصدی قرار گرفته است.
استفاده از حملونقل عمومی تاثیرات مثبت زیادی دارد؛ از جمله مصرف سوخت کمتر، هوای پاکیزهتر و کاهش ترافیک.
افزون بر این با وجود بنرها، تبلیغات و آگهیهایی که شهرداری و سایر مسوولان طی چند سال اخیر درباره ویژگیهای مثبت حملونقل عمومی ارائه کردهاند، امروزه کمتر کسی است که از فواید این شیوه حملونقل در مقایسه با خودروهای شخصی آگاهی نداشته باشد. با این حال چه چیزی موجب میشود همچنان استفاده از شبکه حملونقل عمومی در درجه دوم اولویت قرار بگیرد و تقریبا همه مردم خودروی شخصی را به سفر با اتوبوس، مترو، قطار و … ترجیح دهند؟
بهنظر میرسد مسوولان چنان سرگرم آگاهی دادن به مردم در این زمینه بودهاند که خود جنبههای مهمتر این مساله را فراموش کردهاند که از مهمترین آنها میتوان به پایین بودن کیفیت خدمات اشاره کرد.
معضلات حملونقل درونشهری
در بحث حملونقل درونشهری، اگر قرار باشد استفاده مردم از وسایل حملونقل عمومی افزایش پیدا کند در وهله نخست باید ظرفیت این وسایل نیز متناسب با حجم جمعیت مصرفکنندگان باشد. در حال حاضر هم زمانی که مسوولان از میزان مصرف اندک مردم از این نوع حملونقل ناراضی هستند، همه روزه به خصوص در ساعات پررفتوآمد اتوبوسها و مترو از حجم زیاد جمعیت اشباع میشوند و میتوان صفهای طویلی از مردم را در پایانههای تاکسیرانی مشاهده کرد که در انتظار آمدن خودروهای مسافربری به سر میبرند. در این حال پرسشی که مسوولان باید پاسخگوی آن باشند، این است که اگر قرار باشد میزان استفاده مردم از حملونقل عمومی افزایش پیدا کند، این جمعیت باید کجا بنشینند یا بایستند، زمانی که همین حالا هم جایی برای جمعیت مصرفکننده فعلی وجود ندارد.
ظرفیت صندلیها تنها یکی از مسایلی است که در این زمینه وجود دارد، فرسوده بودن خودروها و اتوبوسها، تاخیر زیاد مترو و ناراحتی صندلیها بر اثر گذشت زمان را میتوان مشکلات بزرگ دیگر در این زمینه به حساب آورد. به علاوه بسیاری از مسیرهایی که برای مترو و اتوبوسها تعریف شده بهگونهای است که با مبدأ و مقصد شهروندان همخوانی ندارد یا چنانچه همخوانی داشته باشد، نسبت به خودروی شخصی، حتی در ساعات ترافیک باید زمان بسیار بیشتری را برای طی کردن مسیر صرف کرد.
معایب حملونقل عمومی بینشهری
در بحث حملونقل بینشهری نیز مشکلات مشابهی مطرح میشود، بالا رفتن سرسامآور قیمت بلیت هواپیماها در زمان تعطیلات و یافت نشدن بلیت تنها یکی از این مشکلات است.
در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار اتوبوس برای سفرهای بین شهری در کشور وجود دارد، در عین اینکه این تعداد به خودی خود تعداد بالایی نیست، فرسوده بودن بیش از هفت هزار اتوبوس را نیز میتوان به لیست مشکلات این نوع حملونقل اضافه کرد.
همچنین کیفیت خدماتدهی در سفرهای بین شهری برای بسیاری از مسافران مطلوب نیست، از این جمله میتوان به وضعیت بهداشت و تغذیه قطارها و اتوبوسها، زمان طولانی سفر با قطار و به خصوص ایمنی پایین سفر با اتوبوس را که در برخی موارد نیز منجر به تصادفهای مرگباری شده است اشاره کرد.
با این تفاسیر به نظر میرسد مقصر اصلی در کاهش استفاده از ناوگان حملونقل عمومی نه مردم بلکه مسوولان باشند. انتظار اینکه مردم از راحتی، امنیت و آسایش خود بگذرند و حاضر باشند با ماشینهای فرسوده، فاقد امنیت و بدون کیفیت سفر کنند تنها به این علت که در کاهش ترافیک نقش داشته باشند، انتظاری است که تنها از مسوولانی برمیآید که به جای آنکه مسوولیت خود را انجام دهند از مردم توقع دارند به گونهای رفتار کنند گویی آنها مسوولیت خود را انجام دادهاند. این در حالی است که اگر وسایل حملونقل به آسانی در دسترس باشند، کیفیت مناسب داشته باشند و خدمات مناسبی ارائه دهند، بسیاری از مصرفکنندگان خودروی شخصی نیز راحتی حملونقل عمومی را به خودروی شخصی خود ترجیح میدهند.
شیب منفی ۵ درصدی استفاده از حملونقل عمومی
بر این اساس مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری با بیان اینکه در یک وضعیت پایدار هفتساله، شاهد شیب منفی پنج درصدی در استفاده از ناوگان حملونقل عمومی هستیم، گفت: در قالب نوسازی ناوگان مینیبوسی تسهیلات پنجساله با نرخ سود شش درصد ارائه میشود.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راهوشهرسازی، حمیدرضا شهرکی ثانوی در بازدید از وضعیت پایانههای مسافربری بروناستانی شهرستانهای خرمآباد و بروجرد در جمع مسوولان انجمنها و فعالان حوزه حملونقل مسافر استان حضور یافت.وی گفت: صنعت حملونقل در کشور دچار بیماری بسیار مزمن است و مردم به هر علتی از این مجموعه قهر کردهاند به طوری که در یک وضعیت پایدار هفتساله شاهد شیب منفی پنج درصدی در استفاده از ناوگان حملونقل عمومی هستیم.
مدیرکل دفتر حملونقل مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای از خروج یکصد میلیون تقاضای صندلی از بخش حملونقل جادهای خبر داد و افزود: این در حالی است که تعداد سفرها برابر آمار ترددشمارهای جادهای بهشدت افزایش یافته است.
وی گفت: بیشترین کاهش استفاده از ناوگان حملونقل عمومی در سال ۹۴ و کمترین آن در سال ۹۲ به ثبت رسیده که درصد تغییرات آن به طور متوسط پنج درصد منفی است.
شهرکی با تاکید بر اینکه براساس شاخص نفر- کیلومتر باید مبدا و مقصد سفر کاملا مشخص باشد، تصریح کرد: در بحث نفر- کیلومتر همواره کاهش مشاهده شده است؛ کمترین کاهش این شاخص سال گذشته با ۲/۱ درصد به ثبت رسید و با تغییرات روی جادهها میتوان نفر- کیلومتر را جابهجا کرد.
وی افزود: ایجاد مسیرهای جدید و تقاضای کدگذاری برای مقاصدی که دارای کد نیستند میتواند در افزایش نفر- کیلومتر موثر واقع شود.شهرکی با تاکید بر اجرای شبکه سیر به عنوان یک ضرورت اجتنابناپذیر در حوزه حملونقل مسافر گفت: شبکه سیر همنام با سه هدف افزایش ایمنی، ارتقای کیفیت و ارزیابی خدمات سفر در کشور اجرایی شده و در واقع شبکه سیر بدون ارزیابی خدمات از بین خواهد رفت.
مدیرکل دفتر حملونقل مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای، اجرای شبکه سیر را گامی برای تامین حقوق شهروندی مسافر عنوان کرد و افزود: از مزایای شبکه سیر، فروش بلیت صندلی خالی در نمایندگیهاست بهگونهای که فروش بلیت با برنامهریزی، جایگزین توقف در میادین و معطل شدن مسافران خواهد شد.
شهرکی با بیان اینکه علل کاهش مسافر در ناوگان حملونقل عمومی را باید حتما مطالعه کرد، تصریح کرد: همه فاکتورهای حملونقل، متغیر است و نمیتوان پیشبینی دقیقی در این رابطه داشت مگر اینکه یک مدل تحلیلی براساس پردازش اطلاعات ارائه شود.
وی از عقد قرارداد با یک مجموعه استارتآپ برای آسیبشناسی و چارهاندیشی وضعیت حوزه حملونقل مسافر خبر داد و گفت: براساس این قرارداد پاسخ این وضعیت را از نخبههای علمی و اجرایی جویا میشویم البته این وضعیت مختص ایران نیست و در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد.
مدیرکل دفتر حملونقل مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای، عدم تحقق برنامهریزی زمانی مسافر را از مهمترین دلایل کاهش رغبت به استفاده از حملونقل عمومی دانست و افزود: موضوع رقابتپذیری، بازاریابی و هماهنگی با شرکتهای تبلیغاتی از راهکارهای بسیار مهم در اصلاح روند نزولی مسافر به شمار میرود.وی تصریح کرد: رغبت مردم به وسایل نقلیه شخصی، فقط به دلیل ارزان بودن نیست زیرا در بسته سفر اقامت، تغذیه و کیفیت خدمات حملونقل بسیار مهم است و باید کیفیت خدمات متناسب باشد.شهرکی از ساماندهی سایتهای فروش اینترنتی بلیت خبر داد و گفت: در حال حاضر پیشفروش اینترنتی بلیت توسط ۳۰۰ سایت مختلف انجام میشود که مطابق دستورالعمل، همه این سایتها باید مجوز فعالیت بگیرند.وی گفت: نوسازی ناوگان مینیبوسی کشور آغاز شده است که در قالب این طرح، ون، مینیبوس هیوندا و سواری کرایه از طریق پرداخت تسهیلات با نرخ سود شش درصد و بازپرداخت پنج ساله به متقاضیان واجد شرایط واگذار میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد