بیماران در صف نوبتدهی بیمارستانهای دولتی
جهان صنعت– افزایش تعرفههای خدمات تشخیصی و درمانی از سویی و عدم انعقاد قرارداد بخش خصوصی با بیمههای پایه از جمله بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت موجب شده است بیماران برای دریافت خدمات درمانی بیش از گذشته به بیمارستانها و درمانگاههای دولتی مراجعه کنند تا سهم کمتری از هزینههای سلامت را از جیب خود بپردازند.
علاوه بر رشد تعرفهها که سالانه صورت میگیرد بسیاری از پزشکان و مراکز درمانی بخشخصوصی بهدلیل بدعهدی سازمانهای بیمهگر پایه در پرداخت مطالبات، اقدام به انعقاد قرارداد با بیمهها نمیکنند، نتیجه این وضعیت صفهای طولانی در اورژانسها، ازدحام در کلینیکهای تخصصی و پر شدن سریع ظرفیت سامانههای نوبتدهی آنلاین بهویژه در مراکز درمانی دولتی است.
در واکنش به افزایش تقاضا، بسیاری از بیمارستانهای دولتی، از جمله بیمارستانهای تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیز سامانههای نوبتدهی الکترونیک راهاندازی کردهاند. این سامانهها با هدف نظمبخشی به روند مراجعه و جلوگیری از صفهای حضوری طراحی شدهاند، با این حال بنا به گفته کاربران، ظرفیت نوبتها در برخی تخصصهای پرمراجعه ظرف چند دقیقه پس از باز شدن سامانه پر میشود، در این میان بخش مهمی از خدمات درمانی در بخش دولتی از سوی مراکز سازمان تامیناجتماعی به مردم ارائه میشود.
عباس فضائلی، مدیرکل ارزیابی و تعالی خدمات بالینی سازمان تامین اجتماعی درباره تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی میگوید: در زمان حاضر بالغ بر ۳۳۰ مرکز درمانی سرپایی و ۸۰مرکز درمانی بستری در بخش درمان مستقیم و ۵۸۰۰۰مرکز درمانی طرف قرارداد در سطح کشور، مشغول ارائه خدمت به بیمهشدگان هستند.
وی میافزاید: تامیناجتماعی تقریبا با همه مراکز درمانی نظام سلامت کشور که تمایل به عقد قرارداد داشتهاند، قرارداد خرید خدمت دارد.
با وجود این اظهارات، بهدلیل تاخیر فراوان بیمههای پایه از جمله تامیناجتماعی در پرداخت مطالبات مراکز درمانی، برخی مراکز درمانی نظام سلامت کشور، از انعقاد قرارداد با این بیمه سر باز میزنند؛ موضوعی که منجر به شلوغی بیحدوحساب بیمارستانهای طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی شده است،
در همین راستا شهرام غفاری، معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درباره تدابیر این سازمان برای کاهش صف مراجعه به مراکز درمانی اظهار کرد: ظرفیت تختهای بیمارستانی ما ۷۰درصد پر شده است یعنی هنوز ۲۰تا۳۰درصد ظرفیت خالی در بخشهای بستری داریم و اصولا نباید بیماران در بخش بستری خیلی در صف باشند.
وی اضافه کرد: در بخشهای سرپایی در برخی مراکز با ازدحام بیماران مواجه هستیم؛ این موضوع چند راهکار دارد از جمله اینکه زمان ارائه سرویس و نوبتدهی بهشکلی باشد که همه بیماران مجبور نشوند در ساعت مشخصی در کلینیک حاضر شوند. برای رفع این مشکل فعالیت برخی کلینیکها را بهصورت شیفتهای صبح و عصر تنظیم کرده و برخی را شبانهروزی کردهایم تا میزان مراجعات طی روز توزیع شود.
منبع: تسنیم
