19 - 01 - 2020
بیراههنوردان در تنگنا
مهدیه بهارمست- جمعه ۲۷ دی ماه سالجاری به مناسبت جشن ۱۵ سالگی کلوپ لندرور ایران در پیست اتومبیلرانی مجموعه ورزشی آزادی با حضور سران فدراسیون موتورسواری و اتومبیلسواری و تمامی خودروهای لندرور که سابقا مرتبخودرو آنها را وارد کشور و بعد از مدتی مونتاژ میکرد که در آخر تعدادی هم ساخت، برگزار شد. فرصتی شد تا همگان درباره مشکلات خود با «جهانصنعت» صحبت کنند.
خودروهای دودیفرانسیل با وجود تمام مشکلاتی که گریبانگیر صاحبان آنهاست اما برای همگان ارزشمند است. نام خودروهای دودیفرانسیل با کمک رسانهها عجیب بد در رفته است. در صورتی که هر وقت مخاطره طبیعی برای یکی از شهرهای ایران رخ میداد این افراد بدون چشمداشتی پیشگام امدادرسانی در منطقه بودند. گرچه امروزه با بالا رفتن قیمت سوخت دست و پای این افراد بسته است.
بیراههنوردان کمکرسان
در همین رابطه محمدرضا طاهر طالاری، رییس کلوپ لندرور ایران درباره تاثیر این نوع ماشینها بر محیطزیست به «جهانصنعت» گفت: خودروهای دودیفرانسیل و مصرفکنندگان آن همیشه به فکر طبیعت بودند. بهخاطر لذتی که از این عشق میبرند همیشه اولین محافظان طبیعت هستند. متاسفانه سالهای اخیر بعضی از افراد کمتجربه باعث تخریب وجهه خودروهای دودیفرانسیل شدند اما در واقع طبیعتگردها ناجی طبیعت هستند.طالاری در ادامه افزود: بیراههنوردان همیشه در مواقع بحرانی یکی از بازوهای پرتوان مردمی برای امدادرسانی هستند که متاسفانه بالا رفتن قیمت سوخت و مشکلات سهمیهبندی باعث شد در سیل اخیر سیستانوبلوچستان دارندگان این خودروها توانایی رفت و آمد را مثل سابق نداشته باشند. سهمیهبندی خودروهای دودیفرانسیل غیر از وانت، برای سواریها ماهانه ۶۰ لیتر است که واقعا برای این خودروها خیلی کم است. ما از دولت درخواست همیاری بابت تغییر سهمیه خودروهای دودیفرانسیل را داریم.
رییس کلوپ لندرور ایران درباره فرسودگی این خودروها گفت: بیشتر خودروهای دو دیفرانسیل متاسفانه در سن فرسودگی هستند که این رویه متاسفانه بیانصافی است. این خودروها در هر سنی که باشند در کشورهای دیگر ارزشمندند. همچنین صاحبان لندرور همیشه با وجود تحریم و هزینهها از خودروها حفاظت میکنند چون سرمایه ملی ما هستند. حتی خود شخص بنده که سالانه معاینه فنی میگیرم مراکز معاینه فنی از میزان کم بودن آلایندگی لندرور من تعجب میکنند که همیشه در سلامت کامل است چون این خودروها زندگی ما هستند و همواره در راستای حفظ محیطزیست کوشش میکنیم.
وی افزود: امیدواریم هر چه زودتر قانون خودروهای فرسوده در کشور اصلاح شود. ملاک فرسودگی، معاینه فنی باشد نه سن خودرو و همچنین درخواست دارم از همه طبیعتگردان و مردم، شعار هر ایرانی یک محیطبان را سرلوحه زندگی خود قرار دهند تا فرهنگی متفاوت برای حفظ کره زمین داشته باشیم.
کمپین هر ایرانی یک محیطبان
طالاری در ادامه از ضرورت تشکیل کمپینها محیطزیستی گفت: با همکاری بزرگان فعال زیستمحیطی کمپینی به نام «هر ایرانی یک محیطبان» را راه انداختیم تا به مردم یادآوری کنیم نگهداری از طبیعت فقط مختص طیف خاصی نیست بلکه باید طبیعت را برای آیندگان ایرانزمین حفظ کرد. این کمپین باید اصول کار هر ایرانی باشد. بحث ما فقط به طبیعت ختم نمیشود، حتی انداختن فیلتر سیگار در خیابان هم نوعی معضل فرهنگی و زیستمحیطی است.
وی از کمپینهای دیگری که موجب فرهنگسازی شدند یاد کرد و گفت: قبل از اینکه مسوولان به یاد حفظ محیطزیست باشند و سوادکوه را پلمب کنند فعالان محیطزیست کمپینی به نام «زبان زمین باشیم» را به راه انداختند و باعث شد یکسری تورها و افراد سودجو را معرفی و تخریب کنند. اینگونه فعالیتها بیشتر تاثیر مثبت میگذارد تا اینکه دادستان کل منطقه را پلمب کند و نگذارد مردمی که به طبیعت احترام میگذارند از آن استفاده کنند.
تورهای طبیعتگردی فاقد مجوز هستند!
رییس کلوپ لندرور ایران و یکی از فعالان محیطزیست درباره برگزاری تورهای گردشگری گفت: فعالیت این تورها نیازی به مجوز رسمی از سازمان خاصی ندارد. موضوع حائز اهمیت این است که افراد برگزارکننده تورها دارای علم محیطزیستی نیستند. مجوز، یک تکه کاغذ و کارت تورلیدری است که هر کسی میتواند آن را کسب کند. نباید به این موضوع بسنده کرد که هر کس دارای مجوز است شاخصهای محیطزیستی را هم رعایت میکند.وی افزود: متاسفانه در ایران کسی به دنبال کسب علم و آموزشهای طبیعتگردی نیست و امروزه هدف از برگزاری این نوع تورها کسب درآمد است که نتیجه آن آسیب به طبیعت میشود.طالاری در ادامه گفت: بیشتر تورهای گردشگری با عضویت در شبکههای مجازی و خرید فالوئرهای زیاد باعث شناخت کاذب آنها بین مردم شدند و هیچ نظارتی بر کار آنان نیست. مردم ایران هم در ظاهر با دیدن عکسهای زیبا و لایکهای تقلبی آن پیج به آنها اعتماد میکنند. لیدرهای تور هم برای جذابیت کار خود اینگونه جشنها را اضافه میکنند تا جوانان زیادی به آنها جذب شوند و درآمد بیشتر کسب کنند.
رییس کلوپ لندرور ایران درباره اقدامات سازمان گردشگری و برگزاری دورههای آموزشی آن گفت: دورههای آموزشی برای افراد حامی محیطزیست برگزار میشود ولی متاسفانه بعد از آن هیج پشتیبانی از آنان نمیکند مگر کم دیدیم محیطبانانی که جان خود را بهخاطر حفظ محیطزیست از دست دادند؟ وقتی سازمان اینگونه افراد را حمایت نمیکند، یک فعال محیطزیست چه کاری از دستش برمیآید؟
اتحاد اعضا
آرش حاجیجعفری، رییس کمیته دودیفرانسیل هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان تهران با تاکید بر وحدت بین اعضای گروهها و متحد کردن آنان از مشکلات صاحبان این ماشینها به «جهانصنعت» گفت: ماشینهای دودیفرانسیل اعم از لندرور، پاژن و… به خاطر اینکه موتورهای قدیمی دارند از تکنولوژی قدیمی استفاده میکنند به همین جهت مصرف بنزین آنها خیلی زیاد است. همچنین قطعات یدکی این ماشینها هم گران است و هم به سختی پیدا میشود. مساله بعدی لاستیک این خودروهاست که در حال حاضر شاهد افزایش قیمت سرسامآوری هستیم. به طور کل نگهداری ماشینهایی که عمر خودشان را کردند مانند لندرورهای بالای ۲۰ سال بسیار سخت است، البته پاژنها هم از این قضیه مستثنی نیستند. زیرا چند ساله که شرکت مرتب خودرو دیگر این نوع ماشینها را تولید نمیکند و به همین دلیل قطعات این ماشینها به سختی پیدا میشود.
وی درباره تاثیر افزایش قیمت بنزین بر امدادرسانی این نوع خودروها گفت: کمیته دو دیفرانسیل استان تهران در زمان زلزله کرمانشاه نزدیک به ۵۰۰ اتومبیل را به همراه کمکهای مالی و غیرمالی فرستاد. همچنین در سیل گلستان، لرستان و خوزستان ما مرتب در حال امدادرسانی بودیم و جمعا حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تا ماشین به منطقه اعزام شد. در حال حاضر با وجود اینکه هلالاحمر اعلام کرده که نیازی به ماشینهای ما ندارد ولی یک تعدادی رفتند اما مشارکت بسیار پایین آمده است. در زمان زلزله کرمانشاه حدود ۵۰۰ ماشین برای امدادرسانی اعلام آمادگی کردند اما الان تعداد افرادی که برای سیل سیستانوبلوچستان داوطلب شدند به یک پنجم یا حتی یک دهم رسیده است.آرش حاجیجعفری درباره تاثیر سهمیه بنزین کم در برابر مصرف بالای سوخت این ماشینها گفت: سهمیهبندی بنزین جزو قانون کشورمان است. اگر قرار بر تغییر قانون باشد باید از سوی مراجع ذیصلاح باشد. متاسفانه با گران شدن بنزین صاحبان این خودروها تنها برای یک رویداد آنها را به بیرون میآورند و دیگر با آنها به سفر نمیروند. امیدوارم که با پیگیریهای کمیته کلاسیک و همچنین با کمک مسوولان ذیربط راهکاری ایجاد شود تا حداقل صاحبان این خودروها بتوانند از همان بنزین لیتری هزار و پانصد تومان استفاده کنند.وی در ادامه افزود: در تمام دنیا برای این دست از ماشینهای تاریخی ارزش قائلاند و برای آنها یکسری تسهیلات در نظر میگیرند اما متاسفانه در ایران نهتنها برای این نوع ماشینهای کلاسیک ارزشی قائل نیستند بلکه سهمیه سوخت ۶۰ لیتر هم از آنها میگیرند.
حاجیجعفری درباره آسیبهای محیطزیستی این خودروها گفت: حدود چهار، پنج سال است که همیشه میگویند ماشینهای دو دیفرانسیل به زمینها، مراتع و جانوران آسیب وارد میکند. باید به نوع استفاده از این ماشینها توجه کرد یعنی صاحبان خودرو باید فرهنگ سواری آن را بدانند. رالیهای داکار را در سطح بینالمللی داریم که کامیون و انواع و اقسام ماشینها مسابقه میدهند ولی مسلما هر جا که پای انسان در آنجا برسد به محیطزیست آسیب وارد میکند. ولی باید دانست که تاثیراتش به چه میزان مخرب است. مانند عملکرد یک تیغ میماند یک نفر با این تیغ آدم میکشد و دیگری با همان تیغ جان یک نفر را نجات میدهد. اگر فرهنگسازی و آموزشهای لازمی به دارندگان این ماشینها شود فکر میکنم آسیبهای محیطی به حداقل برسد.وی درباره برگزاری مسابقات در کویر و رونق بخشیدن به صنعت توریست در کشور گفت: برای برگزاری چنین مسابقاتی به زیرساختهایی نیاز داریم که باید فدراسیون به وجود بیاورد به کمک دولت، اولین مساله بحث ارتباطات است، باید در هر نقطه از کویر آنتن داشته باشیم تا به راحتی از تلفنهای همراه و امواج ماهوارهای جیپیاس استفاده کنیم نه اینکه در حال حاضر نتوانیم اما ما نیاز به ارسال امواج و سیگنال داریم تا بدانیم اگر برای هر ماشینی حادثه رخ داده الان در کجا قرار دارد. دومین مساله خدمات اورژانسی و کمکرسانی به افراد حادثهدیده است.
کارت سوخت برای ماشینهای تاریخی
صفا احمدی، رییس کمیته کلاسیک فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور درباره تعلق نگرفتن کارت سوخت به ماشینهای بالای ۲۵ سال به «جهانصنعت» گفت: بیش از ۵۰ درصد ماشینهای کلاسیک کارت سوخت فعال دارند اما به مابقی تعلق نگرفته است. ما پیگیری کردیم که تمام ماشینهای کلاسیک باید پلاک تاریخی بگیرند تا از خودروهای فرسوده جدا شوند. البته گرفتن پلاک تاریخی هم یکسری مشکلات داشته که نزدیک به ۶۰ درصد آن برطرف شد، الان ۴۰ درصد مابقی هم که یک مورد این است که در آییننامههای اجرایی اجازه تردد داریم آن هم پنج هزار کیلومتر که در حال حاضر درصدد برداشتن این مقدار تعیین شده هستیم. در آینده پلاک تاریخی مانند پلاکهای عادی میشود. زمان تعویض پلاک ۳۰ سال بود که ما به ۲۵ سال کاهش دادیم. فعلا تمامی ماشینها معاینه فنی میشوند.
وی افزود: بعضی از افراد برای ماشینهای کلاسیک خود بیمه نمیگیرند چون ترددی در سطح شهر ندارند از طرفی همین فرد کارت سوخت میخواهد در این صورت امکانپذیر نیست. تنها برای خودروهایی که پلاک تاریخی بگیرند کارت سوخت هم تعلق میگیرد.
مسوول کمیته کلاسیک کشور گفت: با وجود تحریمها و نوسانات دلار تمام دارندگان خودرو اعم از کلاسیک و به روز با کمبود قطعات مواجهاند. اخیرا با وزارت ورزش رایزنی کردیم تا بتواینم یکسری از قطعات ماشینهایی که در کلوپهای مختلف عضو فدراسیون هستند، بتوانند با تعرفه ورزشی وسایلشان را وارد کنند.
فواید آفرود برای طبیعت
پوریا حسین، دارنده چند دهه قهرمانی در مسابقات کشوری و استانی آفرود درباره مشکلات این راه گفت: بیشترین مشکل ما نبود هزینه و اسپانسر است. چون در حال حاضر در تحریم هستیم نبود قطعات جدید موجب میشود ماشینهای آفرود مستهلک شوند و همین امر باعث شده ما از قطعات دست دوم استفاده کنیم و مجددا هزینههای گزاف بر ما تحمیل شود. طبیعتگردی در خون ما آفرودسواران هست و همه ما گرایش عجیبی به طبیعت داریم.وی درباره آثار محیطزیستی آفرود گفت: اگر در هر رشتهای اطلاعرسانی و آموزش نباشد مخربساز خواهد بود. اگر ندانیم که چطور با طبیعت برخورد کنیم صددرصد آسیب خواهد زد اما اگر هر فردی طرز برخورد با طبیعت را بیاموزد نهتنها مضر نیست بلکه میتواند برای آن مفید هم باشد. چهبسا همه دوستداران طبیعت هنگام سفر زبالههای موجود در طول راه را جمعآوری میکنند. برگزاری مسابقات در کشور باعث جذب و رونق توریست در کشور میشود.
تعویض موتورهای قدیمی
افشین معینی، یکی از اعضای کلوپ درباره مشکل بهینهسازی موتورهای قدیمی به «جهانصنعت» گفت: تمام کسانی که ماشین لندرور دارند قطعا یک پیشینه خانوادگی در پی آن وجود دارد. مشکلی که در حال حاضر داریم آلایندگی موتورهای آنهاست و قوانینی که پلیس راهور گذاشته امکان تعویض و بهینه کردن موتور نیست. تحریمها هم باعث شده لوازم حیاتی این ماشینها به راحتی به کشور وارد نشود. مصرف بنزین این نوع ماشینها خیلی بیشتر از ماشینهای عادی در سطح شهر است چون سیستم سوخترسانی کارباتراپی حدود هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۶ لیتر در حالت عادی میسوزاند. با توجه به اینکه راندمان کافی هم برای رقابت با ماشینهای به روز ندارد.
معینی افزود: ما همیشه برای امدادرسانی به مناطق سیلزده و زلزلهزده پیشقدم بودیم اما برای کمکرسانی به سیل اخیر سیستانوبلوچستان دچار کمبود سهمیه بنزین شدیم و متاسفانه نتوانستیم در آنجا حضور پیدا کنیم.
تاریخچه لندرور در ایران
شرکت مرتب، شرکت خودروسازی ایرانی است که در مهرماه ۱۳۳۶ تاسیس شد. با نام کارخانجات لندرور و بهعنوان نمایندگی فروش اتومبیلهای شرکت روور، در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران، به ثبت رسید.
تولید و مونتاژ این شرکت رسما از سال ۱۳۴۱ آغاز شد. همکاری دو شرکت در ارتباط با تولید سه نوع خودروی سواری هفتنفره، وانت نیمتن، وانت یکتن از نوع لندرور شروع شد. این شرکت در ۱۳۵۰ به شرکت سهامی خاص و در ۱۳۵۴ به فرم شرکت سهامی عام تبدیل شد. پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران، شرکت مرتب از سوی شورای انقلاب، ملی اعلام شد.شرکت مرتب تا سال ۱۳۶۰ قطعات خودروهای مونتاژی خود را به صورت انحصاری از شرکت روور تامین میکرد ولی به علت تحریم ایران، از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ قطعات خودروها از طریق شرکت اسپانیایی سانتانا خریداری میشد.
تاکنون بیشتر تولیدات شرکت مرتب در کلاس خودروهای اسیووی بودهاند. این شرکت از سال ۱۳۴۱ خودروی لندرور را تحت لیسانس تولید میکند. مدل ایرانی این خودرو هماکنون با نام پاژن در حال تولید است. دیگر محصولات شرکت مرتب، خودروهای موسو و رکستون هستند. در سال ۱۳۹۵ سهام گروه مرتب با حداقل دو سال تعطیلی توسط شرکت سیف خودرو خریداری شد.
در انتها شرکت قدیمی مرتب خودرو که جزو اولین تولیدکنندگان خودرو دو دیفرانسیل در ایران بود، به دلیل عدم حمایت و توجه دولت خط تولید این خودرو را تعطیل کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد