22 - 02 - 2020
بوی کلاهبرداری میآید!؟
گروه صنعت- در پی افزایش قیمت بنزین، انواع و اقسام روشهایی که مدعی اختراع سیستم یا دستگاهی برای کاهش میزان سوخت و یا اساسا حذف بنزین از چرخه مصرف خودرو مطرح شده است به کار گرفته شده است؛ روشهایی همچون نصب دستگاه کاهنده ۵۰ درصدی سوخت تا آبسوز کردن خودروها که مدعی این اختراع با افزایش فشارهای ناشی از گرانی بنزین پا را فراتر گذاشته و حتی نسبت به پیشفروش دستگاه ادعایی خود اقدام کرده است. اما در روند فعالیت این مدعیان یک موضوع همواره ثابت بوده و آن، رد موضوع از سوی مراکز دانشگاهی و عدم تمایل این به اصطلاح مخترعان با بهانههای مختلف برای ارائه مستندات خود به این مراکز و اساتید حوزه بوده و غالبا سعی کردهاند با استفاده از جو روانی نه چندان مثبتی که نسبت به عملکرد مسوولان وجود دارد و بهرهگیری از ادبیات میهنپرستانه عملکرد خود را توجیه کنند. اما در پشت داستان تمامی این مخترعان کلاهبرداری و سوءاستفادههای مالی نهفته است که در بسیاری از موارد با همراهی فضای مجازی و برخی رسانهها که تنها به تامین منافع مالی اهمیت میدهند نسبتا موفق بودهاند. حال با وجودی که به نظر میرسید ترفند سودجوییهای بنزینی به پایان رسیده فرد دیگری در تماس با «جهان صنعت» ادعای تازهای را مبنی بر طراحی موتور خودرویی که بدون هر گونه سوخت و تنها براساس چند آهنربا فعالیت میکند مطرح کرده است و در اثبات ادعای خود نیز به ارسال فیلمی از روشن کردن موتور و عکسهایی از گواهیهای ثبت اختراع و چند گواهی دیگر اکتفا کرده است؛ موضوعی که در بررسی روزنامه کارشناسان و اساتید دانشگاهی صنعت خودرو نسبت به ادعای مطرحشده به شدت واکنش نشان داده و معتقدند ثبت اختراع به معنی صحت، اعتبار و کاربردی بودن یک طرح نبوده و تنها نشان از آن دارد که پیش از این فردی نسبت به ثبت مورد مشابهی اقدام نکرده است. در واقع مراکز ثبت اختراع لزوما بررسی کارشناسی در زمینه صحت یک اختراع و کاربردی بودن آن انجام نمیدهند. اما از آنجا که اغلب افراد از چنین امری مطلع نیستند، هر فردی میتواند از گواهی ثبت سوءاستفاده کند. ضمن آنکه اساسا طرح اختراعی بر اساس ادله علمی فاقد وجاهت بوده و عملا امکانپذیر نخواهد بود . اگرچه با وجود اطمینان از عدم کارایی طرح اعلامی در صورت ارسال مستندات دانشگاه قطعا پیگیری خواهد کرد؛ موضوعی که مخترع فوق در صحبتهای متناقض و با اعلام اینکه مافیای خودرو در دانشگاهها رخنه کردهاند و فقط قصد معرفی طرح خود به مردم و مسوولان را دارد از این کار امتناع کرده است.
موتور آهنربایی
سهراب بادفر که خود را دانشجوی مهندسی متالورژی گرایش ذوب فلزات محقق، پژوهشگر، مخترع و نخبه علمی کشور معرفی کرده مدعی اختراع خودرویی است که بدون نیاز به سوخت و تنها با چند آهنربای الکتریکی حرکت میکند. او در تشریح چگونگی عملکرد این خودرو به «جهانصنعت» گفت: حرکت خودرو با بالا و پایین رفتن پیستونها صورت میگیرد، در واقع این بالا و پایین رفتن پیستون همانند رکاب زدن دوچرخهسوار است. بدین ترتیب با هر روشی که بتوان پیستون را به حرکت درآورد میللنگ نیز به حرکت درآمده و موتور خودرو روشن میشود و به حرکت ادامه میدهد. این فرد مدعی است که سرسیلندری را اختراع کرده که با آهنربای الکتریکی کار میکند بدین ترتیب که چهار عدد آهنربای تخت ثابت روی پیستون و چهار عدد آهنربا نیز داخل بلوکی سیلندر قرار میگیرد که این آهنرباها حرکت پیستون را محقق میکنند.
وی در ادامه توضیح اختراع خود افزود: موتور خودرو دارای قطعهای به نام ECU است که این قطعه کامپیوتری وظیفه ارسال فرمان پاشش سوخت در موتور انژکتور را دارد اما در این سرسیلندر که دیگر نیازی به سوخت وجود ندارد از ECU برای ارسال فرمان به رله دوبل استفاده میشود. در ادامه رله دوبل آهنرباها را تحریک میکند و به محض تحریک آهنرباها پیستونها به حرکت درمیآیند.
بادفر ادامه داد: میزان توان آهنربا به حدی است که جرثقیلهای صنعتی با استفاده از توان آنها فعالیت میکنند و حتی بالا بردن یک خودروی دو تنی نیز با قدرت آهنربا میسر میشود بنابراین میتوان از توان آهنربا برای حرکت خودرو نیز بهره گرفت.
وی گفت: در چهار قسمت سرسیلندر تراشی داده میشود و چهار حفره برای قرارگیری آهنربا در آن ایجاد میشود و آهنربا در آن قرار میگیرد به گونهای که در سیلندر ۱ و ۴ آهنربا S و در سیلندر ۲ و۳ آهنربایN قرار گیرد و در کف پیستون نیز آهنرباها با قطب مخالف سرسیلندر با شماره مشابه قرار میگیرند. بدین ترتیب به محض استارت زدن آهنربای غیر همنام یعنی پیستون ۱و ۴ یکدیگر را جذب میکنند و بدین ترتیب پیستون بالا میآید و در ادامه آهنرباهای واقع در پیستون ۲ و ۳ که همنام هستند همدیگر را دفع کرده و پیستون پایین میرود.
وی افزود: در داخل موتور خودروهای معمولی پیستونهای ۱ و ۴ همراه با یکدیگر و پیستونهای ۲و ۳ نیز با یکدیگر حرکت میکنند. همچنین موتور خودروهای معمولی یک کورس مثبت دارد، بدین معنی که یک مرتبه پیستون به سمت پایین آمده و در این مرحله سوخت مکش شده و سوپاپ هوا باز میشود. در مرتبه بعد پیستون بالا رفته و در این مرحله هردو سوپاپ باید بسته باشند تا سوخت فشرده شود و در مرحله سوم سوخت توسط شمع محترق میشود که این قسمت تنها کورس مثبت در داخل موتور خودرو است و در این مرحله انفجار صورت گرفته و در اثر این انفجار پیستون به سمت پایین حرکت میکند. در مرحله چهارم پیستون باید به سمت بالا حرکت کند اما نیروی مثبتی برای این مرحله وجود ندارد و همین امر نیز سبب میشود توان مورد نیاز برای این حرکت را از موتور بگیرد.
وی افزود: بنابراین در موتور سه کورس مکش، تراکم و تخلیه وجود دارد که هر سه کورس از توان موتور استفاده میکنند و تنها یک کورس مثبت وجود دارد اما در موتور جدید طراحی شده تمامی کورسها مثبت هستند. در واقع در این روش آهنرباهای موجود در سرسیلندر پلاریته شده و جای قطبهای منفی و مثبت با یکدیگر عوض میشود. اما قطب آهنرباهای کف پیستون نباید تغییر کند. بنابراین آهنرباهای سرسلیندر با دریافت فرمان از کامپیوتر خودرو مدام پلاریته شده و قطب آنها تغییر میکند بدین ترتیب یک مرتبه پیستون جذب و در ادامه پیستون دفع میشود و بدین ترتیب حرکت در خودرو ایجاد میشود.بادفر در خصوص آزمایش واقعی این موتور مدعی شد که یک مرتبه با نامهنگاری، خودروی پژو پارسی از پارکینگ راهنمایی و رانندگی را به امانت گرفته و موتور طراحی شده بر روی آن نصب شد و خودرو با موتور جدید حرکت کرد که فیلمی از این آزمایش نیز گرفته شد که در پیج اینستاگرام موجود است. همچنین آزمایشهای تکمیلی صورت گرفته بر این موتور حاکی از آن است که قدرت نامی این موتور ۱۸۰نیوتن بر متر و گشتاور آن ۵۰۰ کیلو و دور موتور نیز ۱۰ هزار دور بر دقیقه است.
بادفر افزود: این اختراع حدود هفت سال گذشته ثبت شده و شرکتی نیز با موضوع فعالیت ساخت این موتور به ثبت رسیده و در حال حاضر به دنبال طی مراحل اداری برای دانشبنیان کردن این شرکت هستیم. همچنین این پروژه از سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و پارک علم و فناوری لرستان و همچنین از شرکت ایرانخودرو تاییدیه دریافت کرده است.
ثبت اختراع دلیلی بر کارایی نیست
امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در خصوص ادعای سهراب بادفر مبنی بر اختراع موتوری که بدون انرژی یا تنها باوجود چند آهنربا و بدون هر گونه انرژی دیگری حرکت میکند به «جهانصنعت» گفت: ادعای اختراع خودرویی که بدون هر گونه انرژی حرکت میکند از پایه و اساس نادرست بوده و مغایر با اصول پایهای ترمودینامیک است. همچنین در زمینه ادعای این فرد مبنی بر استفاده از انرژی آهنربای الکتریکی برای ایجاد حرکت در خودرو نیز باید گفت آهنربای الکتریکی نیز نیاز به تامین انرژی از منبعی همانند باتری و برق دارد.
کاکایی در خصوص ثبت این ادعا به عنوان اختراع و درنتیجه استفاده از این ثبت اختراع به عنوان سند اثبات صحت آن گفت: اداره ثبت اختراع کشور در سالهای گذشته همواره روند بسیار نادرستی در زمینه بررسی و ثبت اختراع داشته است و هر ادعایی را تنها از این منظر که پیش از آن ادعایی مشابه ثبت نشده بررسی میکرد. البته به تازگی قرار است تغییراتی در روند ثبت اختراع به وجود آید و ادعاها ابتدا بررسی بیشتری شده و سپس ثبت شوند.
وی افزود: حتی در ثبت جهانی نیز ثبت اختراع به این معنی نیست که لزوما پروژه مطرحشده کاربردی است و در نهایت باید گفت داشتن گواهی ثبت اختراع اصلا به معنی صحت و کاربردی بودن پروژه مطرحشده نیست. اما افراد با ثبت هر پروژهای و در ادامه استفاده از سند ثبت اختراع سوءاستفاده میکنند.
وی افزود: نکته مورد اهمیت دیگر در حرکت هر خودرویی توجه به موضوع اصطکاک است که بخش عمدهای از انرژی مصرفی در هر خودرویی به صرف اصطکاک پیستون و جاده میرسد و بدینترتیب نمیتوان انتظار داشت که خودرو با یک انرژی اولیه اندک حرکت کند. در واقع باید یک منبع انرژی بهطور مداوم در خودرو وجود داشته باشد که جبران اتلاف انرژی به اصطکاک را کند. حال ممکن است این انرژی از طریق سوخت، الکتریسیته و… تامین شود اما حذف منبع انرژی امکانپذیر نیست.
کاکایی ادامه داد: دو اصل در قانون بقای انرژی و اصل تبدیل انرژیهای بالاتر به انرژی سطح پایین اثبات شدهاند و هیچ فردی نمیتواند این اصول را در شرایط غیرآزمایشگاهی زیر سوال ببرد. براساس این دو اصل زمانی که موتور خودرو کار میکند بخشی از انرژی به انرژی جنبشی تبدیل شده اما بخش قابل توجهتری از این انرژی به حرارت تبدیل شده و از دست میرود و دیگر در دسترس نخواهد بود. با پذیرفتن این اصول پایهای میتوان هر گونه ادعایی مبنی بر ایجاد حرکت را رد کرد.
کاکایی در زمینه استفاده از انرژی الکترومغناطیس برای حرکت خودرو در این اختراع گفت: در گذشته نیز ادعاهایی در زمینه استفاده از انرژی الکترومغناطیس برای به حرکت درآوردن خودرو مطرح شده بود که تمامی این ادعاها رد شد. در حال حاضر قطارهای مغناطیسی در دنیا وجود دارند که با سرعت ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت نیز حرکت میکنند اما در زمینه این قطارها نیز ابتدا به یک مدار انرژی بسیار قوی نیاز است که میدان مغناطیسی میان ریل و قطار ایجاد کند که ایجاد همین مدار اولیه نیاز به انرژی بسیار زیادی دارد ولی در ادامه با بالا رفتن سرعت قطار، اصطکاک بالا میرود و قطار میتواند با حداکثر سرعت حرکت کند.
این استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: دانشگاه علم و صنعت دارای مرکزی برای بررسی صحت اختراع است و در صورتی که این فرد مدعی است خودرویی طراحی کرده که تنها با چند آهنربا و بدون هرگونه انرژی حرکت میکند میتواند آن را بررسی کند. در گذشته نیز ادعاهای مشابهی همچون آبسوز کردن خودرو مطرح شد، بررسیهایی صورت گرفت که در نهایت مشخص شد تمامی این ادعاها کذب بودند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد