3 - 02 - 2017
بنزین ایران در راه بازار جهانی
گروه نفت و انرژی- بالاخره اتفاقی که از ماهها پیش زنگنه نوید آن را داده بود، افتاد و نخستین کوره بنزینسازی پالایشگاه ستاره خلیجفارس روشن شد.
اوایل مهرماه وزیر نفت از به بار آمدن پالایشگاه ستاره خلیجفارس تا پایان سالجاری خبر داد که برمبنای آن ایران دیگر از واردات بنزین خودکفا شده و از این پس به گروه کشورهای صادرکننده بنزین میپیوندد.
زنگنه گفته بود که فاز اول ستاره خلیجفارس امسال به بهرهبرداری میرسد و فازهای بعد نیز در سال بعد بهرهبرداری میشود. اکنون وعده بیژن زنگنه زودتر از زمانی که گفته بود به ثمر نشسته است.
کمتر از دوماه به پایان سال عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی روز گذشته اعلام کرد که نخستین کوره بنزینسازی روشن شده است؛ این یعنی بنزین ایران به زودی راهی بازارهای صادراتی خواهد شد؛ اتفاقی که برای نخستین بار در کشور میافتد. ایران سالهای سال بنزین وارد کرده و برای این محصول میلیاردها دلار هزینه کرده است. حالا از این پس ایران هم در ردیف کشورهایی قرار میگیرد که صادرکننده بنزین خواهند بود.
صادرات ۴۰۰ هزار بشکهای
بر همین اساس عباس کاظمی در نشست خبری که دیروز برگزار شد، از صادرات روزانه ۴۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی خبر داد. آنطور که کاظمی میگوید، تقریبا همه اسکلههای نفتی ما اشغال شده است و شرکت پالایش و پخش قصد دارد دو اسکله دیگر به ماهشهر اضافه کند تا تعداد اسکلهها به شش اسکله افزایش یابد. کاظمی اظهار امیدواری میکند که میزان صادرات در ۱۰ ماه سال آینده به روزی ۶۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند. به این ترتیب نفت سفید، نفت گاز و گاز مایع از امسال صادراتی میشوند در حالی که در سال ۹۳ ایران واردکننده نفت گاز بود.
نخستین سوال که بعد از اعلام این خبر در ذهن ایجاد میشود، این است که این بنزینها قرار است به کجا صادر شوند؟ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در مورد کشورهایی که به آنها فرآورده نفتی صادر میکنیم، توضیح داد: بازار صادرات ایران کشورهای عراق، افغانستان، چین و هند هستند.
وی همچنین در مورد اصلاح و نوسازی پالایشگاهها با تاکید بر اینکه الگوهای پالایشگاهی ایران قدیمی است، عنوان کرد: غیر از آبادان، اکثر پالایشگاهها در سال ۱۳۴۴ ساخته شدهاند و مازوت تولید میکنند که باید آنها را ارتقا دهیم. تاکنون نیز اقدامات خوبی برای جذب سرمایه در این زمینه انجام شده و تا پایان ماه توسعه پالایشگاه آبادان با همکاری چین و ایران شروع میشود. رقم اصلی این قرارداد سه میلیارد دلار است که در این مرحله ۳/۱ میلیارد دلار سرمایه نیاز است. قرار است محصولات این پالایشگاه مطابق یورو پنج شود و مازوت این پالایشگاه از ۴۰ به ۲۳ درصد کاهش یابد. زمان این پروژه ۴۵ ماه تعیین شده و برای ۱۰ هزار نفر اشتغال ایجاد میشود.
توسعه پالایشگاهها
کاظمی از مذاکره برای توسعه پالایشگاههای اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز با سرمایهگذارانی که او تعداد آنها را اعلام نمیکند، خبر میدهد. وی گفت: با شرکتهای متعددی در این رابطه مذاکره شده است؛ قرارداد تجاری پالایشگاه اصفهان امضا شده و مطالعات پالایشگاههای بندرعباس و تبریز آغاز شده است. البته اصلاح پالایشگاههای قدیمی توجیه اقتصادی دارد. در مورد سه پالایشگاه آناهیتا، پارت و بهمنگنو هم فرآیند جذب سرمایهگذاری مرتبا دنبال میشود و امیدواریم بخشخصوصی در این زمینه همت کند.
وی اضافه کرد: در مورد پالایشگاه خلیجفارس نیز باید بگویم این پالایشگاه یک پالایشگاه خصوصی است و یکی از دلایل تسریع ساخت آن شرایط پسابرجام بود و تجهیزات اصلی آن مهرماه امسال وارد سایت بندرعباس شد. هرچند دیروز نخستین کوره واحد بنزینسازی پالایشگاه خلیجفارس روشن شد. البته فاز یک این پالایشگاه آماده سرویس است و از آن نفت و گاز صادر میشود. همچنین نفتای خلیجفارس به اصفهان منتقل میشود. پس از آنکه واحد بنزینسازی پالایشگاه خلیجفارس پیشراهاندازی شد، حالا امیدواریم در سال آینده بنزین هم جزو محصولات صادراتی ما باشد. از این پالایشگاه ۱۰ هزار بشکه نفتا به اصفهان و شش هزار بشکه فرآورده صادر میشود.
۲ میلیارد دلار برای سرمایهگذاری
پالایشگاه اصفهان به دو میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد؛ این روایت عباس کاظمی از یکی از بزرگترین پالایشگاههای کشور است. آنطور که او میگوید، قرار است سرمایه توسعه این پالایشگاه از کشورهای کره و ژاپن تامین شود. برای پالایشگاه بندرعباس هم ۶/۳ میلیارد دلار سرمایه نیاز است که از طریق کشور ژاپن تامین میشود.
وی در مورد پالایشگاه سیراف هم توضیح داد در این پالایشگاه ۴۸۰ هزار کاندنسیت فرآورده از جمله نفت سفید، نفت گاز، LPG و نفت شیرین تبدیل میشود. زیرساختهای این پالایشگاه فعال است و کار اجرایی هشت شرکت آن آغاز میشود. هر پروژه نیاز به ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه دارد و امیدواریم کار ساخت این پالایشگاه ظرف ۳۶ ماه به پایان برسد. پیشرفت نسبتا مطلوب بوده و بعد از برجام توسعه بهتر شد. امیدواریم برجام پایدارتر باشد.
تامین نفتخام پالایشگاهها حالا مساله بعدی پالایشگاههاست. کاظمی در اینباره توضیح داده است: «اگر پالایشگاهها نفتخام مورد نیاز خود را از داخل تامین کنند، پنج درصد به آنها تخفیف داده میشود. همچنین فرآوردهها با هزینه دولت و بدون ضمانت به آنها تحویل داده میشود. در حالی که اگر نفتخام خود را از خارج تهیه کنند، این مزایا به آنها تعلق نمیگیرد.از سویی مذاکراتی با کشور عراق برای سوآپ صورت گرفته و این کشور اظهار تمایل کرده که نفت را از ایران صادر کند. البته این موضوع در مراحل ابتدایی قرار دارد. البته سوآپ با عراق از طریق پالایشگاه آبادان چند سال طراحی شد و قرار بود خط لوله از عراق به آبادان و خط لوله فرآورده از آبادان به بصره کشیده شود اما کشور عراق در این موضوع جدی نبود. ما آماده انجام این موضوع هستیم.
کاظمی با اشاره به کیفیسازی پالایشگاهها هم میگوید: برای کیفیسازی پالایشگاهها به دنبال جذب سرمایه از صندوق ملی و سرمایهگذاران هستیم.
کاهش مصرف بنزین
مصرف بنزین همیشه یکی از مشکلات اقتصاد ایران بوده است. هرچند که موافقان و مخالفان بسیاری دارد و هنوز هم برای کارت سوختی که قرار بود، مصرف این محصول را ساماندهی کند، تکلیف روشن نشده اما به نظر میرسد، دولت این بار دیگر نگرانی برای تامین بنزین مورد نیاز کشور ندارد. کاظمی از افزایش پنج درصدی مصرف بنزین در ۱۰ ماه سال ۹۵ نسبت به ۱۰ ماه سال ۹۴ خبر میهد و میگوید: دلیل افزایش بنزین این بوده که ۹ درصد تعداد ماشینها و موتورها افزایش یافت. همچنین ۶/۴ درصد GDP افزایش پیدا کرده است. در مرزها قاچاق رشد منفی داشته و عمده قاچاق نفت گاز بوده که قیمت کمتری دارد. در مورد ظرفیت CNG هم ظرفیت CNG ما ۲۱ میلیون مترمکعب است اما فقط از ۲۱ میلیون مترمکعب آن استفاده میشود. از سویی در کشور ۶۱ میلیون بنزین پایه تولید و سعی میشود در اوایل سال آینده ۶۵ درصد بنزین داخلی یورو باشد.
ظاهرا مصرف فرآوردهها رو به کاهش است. آنطور که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش روایت میکند، مصرف فرآوردهها در کشور از یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در هشت ماه سال ۹۵ به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسیده است. او در این رابطه گفت: به طور کلی بیش از ۹۰ میلیون لیتر نفت گاز، ۶۴ میلیون نفت کوره، شش هزار گاز مایع و ۶۱ میلیون لیتر بنزین پایه تولید کردهایم. همچنین ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین وارد کردهایم.در همین حال مجلس به پالایش اجازه داده پنج درصد از فروش فرآوردههای داخلی را صرف توسعه خطوط لوله، انبار نفت کند که این میزان در سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود که امسال میزان آن کمتر خواهد بود. این پنج درصد عوارض به قیمت بنزین اضافه نمیشود.
کاظمی در ادامه با اشاره به برندسازی جایگاههای سوخت گفت: در حال حاضر ما مالک فرآوردهها هستیم و ۲۰ میلیون مشتری در جایگاهها داریم. این ۲۰ میلیون غیرآنلاین هستند و نمیتوانیم به شکایات آنها پاسخ دهیم. بنابراین باید شرکت خصوصی در این حوزه فعالیت داشته باشند که رضایت مشتری را جلب کنند.
وضعیت تامین گاز استانهای شمالی
خبرنگاری در این نشست از معاون وزیر نفت پرسید: کدام کشورها برای جذب سرمایه اظهار تمایل کردهاند؟ کاظمی در پاسخ گفت: کشورهای زیادی از جمله چین، ژاپن، کره، تایوان و ایتالیا اظهار تمایل کردهاند اما حجم سرمایه چشمبادامیها بیشتر است.
سوالی هم در مورد کیفیسازی محصولات پالایشگاهها مطرح شد که معاون وزیر نفت در این رابطه توضیح داد: کل محصولات پالایشگاه اراک، یورو است که در تهران و کرج توزیع میشود. به طور کلی هشت کلانشهر از بنزین و نفت گاز یورو استفاده میکنند و آلودگی هوا که گفته میشود به دلیل بنزین آلوده است، ناشی از وارونگی دماست زیرا شهرهای بزرگ کشور در کنار دریا نیستند و این موضوع باعث تجمیع کربن و آلودگی هوا میشود.
به گفته وی، واحد کیفیسازی پالایشگاه بندرعباس راهاندازی شد و واحد بنزینسازی این پالایشگاه در بهمن راهاندازی میشود و ۱۱ میلیون بنزین یورو به بنزین کشور اضافه خواهد شد. پالایشگاه لاوان نیز در حال راهاندازی است.معاون وزیر نفت درباره کیفیت یورو ۴ با یورو ۵ هم توضیح داد: البته کیفیت این بنزینها با هم مشابه است. تعهد ما یورو ۴ است. در طرح جدید پالایشگاههای تهران، آبادان و اصفهان یورو ۵ تولید میشود همچنین ما سوخت یورو ۶ نداریم.
کاظمی طی این نشست در پاسخ به سوالی درباره وضعیت گازرسانی در استانهای شمالی کشور گفت: به طور کلی ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در شبکه داریم که ۴/۵ میلیون بشکه آن فرآورده میشود. وضعیت گازرسانی به استانهای شمالی در این ۴۰ روز از ۱۰ دی تا آخر بهمن اندکی با اختلاف روبهرو شده که ۲۵ بهمن این قضیه برطرف میشود و جایگاههای استانهای شمالی از ۲۵ بهمن CNG سوختگیری میکنند.
گازوییل گران نمیشود
کاظمی در حاشیه این نشست نیز در مورد افزایش قیمت گازوییل گفت: هیات دولت باید در این مورد تصمیم گیرد و تا جایی که اطلاع دارم برنامهای برای افزایش قیمت گازوییل ندارد.
وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه افزایش قیمت گازوییل در بودجه ذکر شده است، گفت: بودجه یک سند کمی است و اگر قرار است قیمت گازوییل افزایش پیدا کند باید صراحتا اعلام کنم هنوز برنامهای برای افزایش قیمت گازوییل در سال ۹۶ نداریم.
کاظمی در ادامه با بیان اینکه نیاز کشور به بنزین سوپر ۵ درصد بوده است، گفت: در یک مدتی تهیه بنزین سوپر در پالایشگاه اراک به مشکل خورد و توزیع بنزین سوپر در تهران با اختلال روبهرو شد اما در حال حاضر در تولید بنزین سوپر مشکلی وجود ندارد.
معاون وزیر نفت در مورد حجم ذخیره بنزین در کشور گفت: ذخیره بنزین بالای یک میلیارد لیتر است.
کاظمی در مورد حذف کارت سوخت نیز توضیح داد: بنزین از خرداد سال ۹۴ با سهمیه توزیع نشده و فقط مکانیسم الکترونیکی کارت سوخت در جایگاه است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد