15 - 03 - 2018
بسیج صندوق توسعه ملی و بانکها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل
«جهانصنعت»- تردد چندین هزار دستگاه خودرو با عمر بیش از ۲۵ سال در کشور یکی از چالشهایی بهشمار میرود که همواره از سوی کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته است. بر همین اساس چند وقتی میشود که طرح نوسازی ناوگان حملونقل جادهای مورد توجه دولتمردان قرار گرفته است که به دنبال آن سایپا دیزل تحویل ۲۰۰ دستگاه خودرو سنگین جادهای را در راستای طرح نوسازی و بهسازی حملونقل جادهای آغاز کرد بهطوریکه به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، در یک برنامه سه ساله ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تجاری حملونقل جادهای کشور نوسازی میشود. از این رو، مراسم تحویل ۲۰۰ دستگاه خودرو سنگین با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون وزیر راه و شهرسازی، رییس سازمان ملی استاندارد، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و مدیرعامل سایپا دیزل برگزار شد.
در این مراسم وزیر صنعت با بیان اینکه تا پایان سال بیش از ۱۶ هزار کامیون و کشنده در دو گروه خودروساز بزرگ کشور تولید و تحویل میشود، گفت: امسال ۷/۹۶ درصد از تعهدات ساخت و تولید ۶/۱ میلیون دستگاه کشور در صنعت خودروسازی کشور محقق شده است. وی با بیان اینکه همین الان نیز برای ارتقای استانداردهای خودرو دیر شده است، اعلام کرد: در این رابطه با کسی رودربایستی نداریم و در کنار سازمان ملی استاندارد ایران هستیم. به گفته او، درست است که راهها و جادهها مشکل دارند اما ما میتوانیم با اجرای استانداردهای روز دنیا به گونهای عمل کنیم که تلفات سوانح رانندگی کاهش یابد. در این مراسم همچنین مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه بحث واگذاری شرکت سایپا دیزل بهطور کل منتفی شده است، گفت: این شرکت سایپایی خواهد ماند و اهداف دولت را از طرح نوسازی ناوگان محقق خواهد کرد. جهرودی همچنین با بیان اینکه سال آینده با جایگزینی هشت هزار دستگاه خودروی فرسوده، سهم خود از نوسازی ناوگان کشنده و باری کشور را افزایش خواهیم داد، از مذاکره با شرکت خودروسازی رنو برای دریافت پلتفرم خودروی کوئید خبر داد و گفت: قرار ما بر این است که کوئید را زیر ۳۰ میلیون تومان تولید و عرضه کنیم. در این مراسم همچنین رییس سازمان ملی استاندارد از اجرای استانداردهای جدید خودرویی از دی ماه ۹۷ خبر داد و گفت: یک خودروی داخلی استانداردهای ۸۵ گانه جدید را پاس کرد.
برنامه ۳ ساله برای نوسازی
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم تحویل ۲۰۰ خودرو تجاری در سایپا دیزل گفت: تا پایان سال بیش از ۱۶ هزار کامیون و کشنده در دو گروه خودروساز بزرگ کشور تولید و تحویل میشود. محمد شریعتمداری با بیان اینکه در یک برنامه سه ساله ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تجاری حملونقل جادهای کشور نوسازی میشود، افزود: سالانه اگر ۷۰ هزار دستگاه کامیون و کشنده تحویل دهیم بسیار مطلوب است. مهمترین مانع در راه نوسازی، تامین مالی صاحبان خودروهاست و لذا ما نمیتوانستیم واگذاری خودروهای تجاری را با سرعت انجام دهیم.
بانکها وارد عمل میشوند
شریعتمداری در ادامه اظهار کرد: از بانکها خواسته شد برای اجرای طرح نوسازی ناوگان حملونقل وارد عمل شوند و صندوق توسعه ملی هم بهکار گرفته شد. همچنین مصوبات لازم تهیه شد. علاوه بر آن تعهد رییسجمهور به خودروسازان هم ابلاغ شد و با اعتماد خودروسازان مذاکرات آنها با طرفهای خارجی شروع شد که امیدواری زیادی برای ورود قطعات منفصله برای عمل به تعهدات تا اواسط تیر باید انجام و کار تولید با سرعت شروع شود.
شریعتمداری افزود: امروز رانندگان و متقاضیان تنها ۵۰ درصد قیمت خودرو را میپردازند و مابقی آنها در قالب تسهیلات تامین میشود. وی گفت: امسال ۷/۹۶ درصد از تعهدات ساخت و تولید ۶/۱ میلیون دستگاه کشور در صنعت خودروسازی کشور محقق شده و از آنها بابت تولید و ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده تقدیر میکنیم. شریعتمداری افزود: ۱۱ میلیارد دلار طی سه سال آینده در صنعت خودروسازی سنگین کشور وارد میشود که تا به حال سابقه نداشته است و تضمین کننده اشتغال موجود و اشتغال جدید است. وی گفت: شرط اول ما در این مسیر رعایت استاندارد است و ما عمق بخشیدن تولید داخلی در صنعت خودروسازی را در دستور کار داریم و سرلوحه این استاندارد، استاندارد ایمنی است. اینکه جادههای ما بد است، نقاط پرخطر داریم و گاردریل خوب نیست را میدانیم ولی ما میتوانیم به گونهای عمل کنیم که تصادف و فاجعه منجر به مرگ نشود و ایمنی سرلوحه تولید استاندارد است.
اجرای استانداردهای جدید از دی ماه ۹
همچنین در این مراسم رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: اجباری شدن ۸۵ استاندارد جدید از ابتدای دیماه سال ۱۳۹۷ به معنای توقف تولید همه خودروها از آن زمان نیست بلکه از این تاریخ بازرسیها براساس استانداردهای جدید آغاز میشود و طبق تفاهم صورتگرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت زمانی را برای اجرایی شدن استانداردهای جدید در نظر میگیریم تا از یکم دیماه ۹۷ که بازرسیها آغاز میشود، خودروها بتوانند استانداردهای مربوطه را پاس کنند. نیره پیروزبخت خاطرنشان کرد: بنابراین در گام اول استانداردهای ۵۲ گانه بازنگری شد تا کاملا منطبق بر استانداردهای روز اروپا باشد و استانداردهای جدید نیز از اول دیماه ۹۶، اول تیر ۹۷ و اول دیماه ۹۷ اجباری خواهد شد که پس از آن بازرسیها براساس استانداردهای جدید صورت خواهد گرفت.
وقتی برای تلف کردن نداریم
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در این مراسم اظهار کرد: در طرح نوسازی و بهسازی ناوگان خودروهای سنگین و حملونقل جادهای، قول تولید هشت هزار دستگاه توسط سایپا را به وزیر صنعت، معدن و تجارت دادهایم. محسن قاسمی جهرودی گفت: در حال حاضر ۲۵ درصد از سهم نوسازی خودروهای باری و کشنده سنگین به عهده سایپا و زامیاد است، از این رو وقتی برای تلف کردن نداریم.
جهرودی ادامه داد: امروز آقای شریعتمداری اعلام کردند واگذاری سایپا دیزل منتفی است و این شرکت سایپایی میماند و اهداف دولت در طرح نوسازی و بهسازی ناوگان خودروهای سنگین را محقق میکند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به برنامههای اجرا شده این شرکت در سال ۹۶ اعلام کرد امسال سایپا توانست افزایش ۱۵ هزار و چهارصد دستگاه تولید در سه ماهه اخیر را رقم بزند. همچنین توانست رکورد تولید ماهانه در دیماه ۹۶ را با ۶۷ هزار دستگاه بزند. او تاکید کرد: افزایش ۴۵۱ دستگاه تولید روزانه سایپا و افزایش ۱۴۸ میلیارد تومانی درآمد هفتگی سایپا از جمله برنامههای محقق شده در سالجاری است. جهرودی تصریح کرد: همچنین افزایش هشت درصدی اشتغال و افزایش درآمد ماهانه قطعهسازان به ۴۴۳ میلیارد تومان از جمله اقدامات این شرکت در سالجاری بوده است.
پراید باید از رده خارج شود
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: در حال حاضر مذاکرات جدی سایپا با رنو آغاز شده است و میخواهیم هدف وزیر صنعت، معدن و تجارت برای جایگزینی خودروی پراید را محقق کنیم. او همچنین اظهار کرد: در حال حاضر این شرکت در حال بررسی ستارههای کیفی محصولات خود است.
جهرودی ادامه داد: امروز سایپا توانسته است ۹۵ درصد از تعهدات خود به مشتریان را به صورت روزانه انجام دهد و همچنین ۷۶ هزار و دستگاه خودرویی که به صورت امانی در دست مردم بوده را پیگیری کند و پول تمام خودروها گرفته شده است. وی افزود: البته روی برخی محصولات همچون پراید، مشکلاتی وجود دارد که تمام تلاش ما جایگزینی مناسب خودروهای دیگر با پراید است اما باید توجه داشت ۴۹ هزار پرسنل در خط تولید این محصول مشغول به کار هستند که به هر حال باید به آن توجه کرد اما ما در یک برنامه زمانبندی شده در حال تلاش هستیم تا پراید را از رده تولید خارج کنیم و این اتفاق نیز خواهد افتاد اما در یک برنامهریزی زمانبندی شده به تدریج تولید این محصول کاهش مییابد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد هدف گروه خودروسازی سایپا این است که باید سال آینده گروه خودروسازی سایپا بزرگترین گروه خودروسازی خاورمیانه شود. وی در پاسخ به زمان از رده خارج کردن پراید اظهار کرد: استراتژی کلان ما جایگزین پراید است البته باید در نظر داشت که تقاضای بالایی برای این خودرو وجود دارد. جهرودی با بیان اینکه ما فقط در سایپا ۴۹ هزار نفر پرسنل داریم، خاطرنشان کرد: با این حال برای پراید برنامه داریم که تولید این خودرو را کاهش داده و با محصولات دیگر جایگزین کنیم. در همین راستا در حال حاضر تولید پراید به حدود ۲۵ درصد محصولات کاهش یافته است که کاهش قابل ملاحظهای است.
عرضه خودروی ۳۰ میلیون تومانی
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین در جمع خبرنگاران گفت: اولین خودرو که توانست استانداردهای ۸۵گانه سازمان ملی استاندارد را پاس کنند خودروی C3 محصول مشترک سایپا و سیتروئن است. قاسمی جهرودی اظهار کرد: امروز رییس سازمان ملی استاندارد از پاس کردن یکی از خودروهای تولید داخل از استانداردهای ۸۵ گانه خبر داد. جهرودی افزود: این خودرو در تیرماه سال آینده آماده تحویل است. او همچنین از مذاکره با رنو برای تولید کوئید در این شرکت خبر داد و گفت: قیمت عرضه مدل پایه این خودرو حدود ۳۰ میلیون تومان خواهد بود که البته روی پلتفرمها شش مدل خودروی مختلف تولید میشود. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به اینکه آیا شرط شما برای واگذاری سایت برنو در اختیار گرفتن تولید خودروی کوئید است، خاطرنشان کرد: هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، مگر اینکه رنو کوئید را در همکاری مستقیم با سایپا تولید کند و شرط همکاری ما با رنو در اختیار گرفتن پلتفرم کوئید است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد