بسیج ارکان اقتصادی برای توسعه تجارت خارجی

جهان صنعت- در نخستین نشست اجلاس ساکورا در اتاق ایران پیشنهاد ایجاد پلتفرمی تجاری میان ایران و ژاپن مطرح شد تا زمینهای برای نزدیکی بیشتر شرکتهای کوچک و متوسط دو کشور باشد.
نایبرییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: حجم مراودات تجاری ایران و ژاپن شایسته روابط ریشهدار و قدیمی دو کشور نیست و همه ارکان اقتصاد کشور باید برای تقویت این رابطه پای کار بیایند.
پیام باقری در نخستین نشست اجلاس ساکورا که به همت اتاق مشترک ایران و ژاپن برگزار شد ادامه داد: امروزه بیش از همیشه نیازمند تعمیق روابط بینالمللی خود با کشورهای مختلف هستیم به ویژه که با کشوری مانند ژاپن نزدیک به یک قرن است که رابطه رسمی داریم و قرابتهای زیادی بین دو کشور وجود دارد. او افزود: ایران و ژاپن ظرفیتهای زیادی برای تعریف فصل مشترکهایی برای قوامبخشی به روابط خود دارند. البته ما در این مسیر با محدودیتهایی مواجه هستیم و باید تمام ارکان اقتصادی کشور در دولت بسیج شوند و زمینه را برای فعالیت بخشخصوصی و شکلگیری روابط تجاری فراهم کنند.
پایین بودن حجم مراودات تجاری ۲کشور
باقری با اشاره به پایین بودن حجم مراودات تجاری دو کشور اظهار کرد: همین میزان هم به دست بخشخصوصی محقق شده است. با این حال ایران بسیار در حوزه سرمایهگذاری مستعد است و ما در بخشهای انرژی، معدن، تجهیزات پزشکی، گردشگری، صنایعدستی و فرش مزیت رقابت جدی داریم.
او تاکید کرد: میتوانیم روابط تجاری خود با ژاپن را توسعه دهیم اما مشروط بر اینکه موانع و محدودیتهایی که اتفاقا بخشخصوصی در آنها نقشی ندارد، حلوفصل شوند. اتاق ایران هم آماده است تا همه ظرفیت خود را برای رقم خوردن این اتفاق به میدان بیاورد.
بهرام شکوری، نایبرییس اتاق مشترک ایران و ژاپن هم با بیان اینکه بیش از ۳۰سال است که تجارت ما با ژاپن در شرایط مختلف ادامه داشته و هیچوقت قطع نشده است. با توجه به علقههایی که برای ارتباط با ایران در بین مردم و دولت ژاپن وجود دارد امیدوارم بتوانیم این روابط را توسعه دهیم. اگر کاسبان تحریم بگذارند ژاپن میتواند بخش عمدهای از نیازهای فناوری ما را برطرف کند و مقصد بسیاری از کالاهای صادراتی ما باشد.
او با اشاره به ظرفیتهای «جایکا» برای همکاری با ایران گفت: اتاق مشترک در ارتباط با شرکتهای کوچک و متوسط ژاپن در تلاش برای وارد کردن دانش و فناوریهای روز است.
کامیار منتصر، عضو هیاتمدیره اتاق مشترک ایران و ژاپن با بیان اینکه ژاپن توانسته سنتهای تاریخی خود را همزمان با تغییرات مدرن حفظ کند، گفت: این تلفیق سنت و مدرنیته میتواند برای کشور ما آموزهها و جذابیتهای زیادی داشته باشد.
تجربه تاریخی ژاپن
عضو دیگر هیاتمدیره ایران و ژاپن هم با بیان اینکه تصمیمات نابخردانه کشورها موجب میشود منافع ملی خودشان را در نظر نگیرند، گفت: بیخردیها زاییده قدرت هستند. اقدامات ژاپن در جنگ جهانی دوم از این منظر بود اما پس از آن سیاستمداران این کشور صرفا براساس خرد تصمیم گرفتن و ققنوسوار از خاکستر جنگ جهانی سربرآورده و بعد از دو دهه دومین اقتصاد جهان شد.
حمیدرضا نبیزاده ادامه داد: پس از جنگ جهانی دوم در ژاپن دولت توسعهگرای بوروکراتیک شکل گرفت که نخبگان را در اولویت تصمیمگیریها قرار داد. این دولت بر تحرکپذیری بخشخصوصی و توسعه تجارت به ویژه تجارت بینالمللی و صادرات تمرکز داشت.
وی اظهار کرد: متاسفانه پیوندهای عمیق تجاری بین ما و ژاپن هیچوقت ایجاد نشده و به همین دلیل با کوچکترین تکانهها تحتتاثیر قرار گرفته است.
سفیر سابق ایران در ژاپن هم با اشاره به تحتتاثیر قرار گرفتن روابط تجاری ایران و ژاپن بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: در حال حاضر حجم روابط دو کشور حدود ۱۰۰میلیون دلار است که عدد تاسفآوری است.
ژاپن، نمونه منسجمترین ارتباط بین بخشخصوصی و دولت
مرتضی رحمانیموحد با بیان اینکه منسجمترین ارتباط بین بخشخصوصی و دولت را در ژاپن شاهد هستیم، افزود: ۹۷درصد اقتصاد ژاپن در دست شرکتهای کوچک و متوسط است. به گفته رییس اتاق ژاپن همکاری در حوزههای IT و گردشگری در اولویت این شرکتهاست. رحمانی تاکید کرد: متاسفانه نگاه امنیتی به اقتصاد مانع بزرگ ما در توسعه تجارت در ۴۰سال گذشته بوده است. ژاپنیها با وجود روابط نزدیک با آمریکا، ایران را خوب میشناسند و هزینه میکنند برای اینکه ارتباطشان را با ما حفظ کنند اما تنها مانع آنها تبادلات مالی است.
او با بیان اینکه ژاپنیها در ایران به هر نحوی دفاتر خود را تعطیل نکرده و حاضر نشدند ایران را ترک کنند، ادامه داد: ما میتوانیم در حوزههای غیرتحریمی که ژاپنیها علاقهمند مثل محیطزیست، پزشکی و ورزشی هستند همکاریهای خود را توسعه دهیم.
رحمانی تاکید کرد: پیشنهاد من این است که اتاق ایران با همراهی اتاق مشترک در شرایط فعلی بر روی انتقال دانش و فناوری از ژاپن تمرکز کند. برای این کار لازم است پلتفرمی با حضور سرمایهگذاران و تجار و شرکتهای مهندسی و… ایرانی ایجاد کنید و از شرکتهای ژاپنی دعوت کنید که اضافه شوند. یعنی همانطور که آنها روابط حداقلی را برای حضور در بازار ایران حفظ کردهاند ما هم تلاش کنیم این حضور را داشته باشیم. آنها استقبال میکنند. در این صورت به محض اینکه موانع برطرف شد ارتباطات برقرار میشود.