22 - 06 - 2023
بزرگترین ناشر روزنامه آمریکا از «گوگل» شکایت کرد
«جهانصنعت»- «گانیت»، شرکت مالک نشریه یواسای تودی، از گوگل و شرکت مادر آن، یعنی آلفابت، بهدلیل تاکتیکهای ضدرقابتی در زمینه تبلیغات دیجیتال شکایت کرد. گانیت که مالک برخی از بزرگترین و باسابقهترین روزنامههای ایالاتمتحده است، در پرونده خود ادعا کرده که گوگل سیستمی را که برای فروش تبلیغات در وبسایتهای نشر استفاده میشود، به طور غیرقانونی دستکاری کرده است. استراتژی این شرکت در زمینه تبلیغات، بر آگهیهای بلادرنگ متکی است که در عرض چند میلیثانیه، یکی از صفحات روزنامهها در آن بارگذاری میشود. این آگهیهای بلادرنگ از طریق یک سرور تبلیغات ناشر و یک شرکت تبلیغاتی انجام میشود که طبق این دادخواست، گوگل مالک ۹۰ درصد بازار سرور تبلیغات ناشر و ۶۰ درصد بازار مبادلات تبلیغاتی است. بااینوجود، گانیت ادعا کرده که گوگل میتواند فرآیند فروش تبلیغات بلادرنگ را دستکاری کند.
در این دادخواست آمده است: «مکانیسم رفتار گوگل در طول زمان تکامل پیدا کرده، اما نتیجه آن یکسان باقی مانده است. گوگل با دستکاری فرآیند مزایده بلادرنگ، شرکتهای رقیب را کنار میگذارد، برای موجودی ناشر هزینه کمتری پرداخت میکند و در نهایت کیفیت و کمیت اخبار آنلاین را کاهش میدهد.» در ادامه این شکایت گفته شده که گوگل با خرید DoubleClick در سال ۲۰۰۷ به مبلغ ۱/۳ میلیارد دلار و همچنین پلتفرم تبلیغاتی AdMeld در سال ۲۰۱۱ به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار، زیرساختهای تبلیغاتی خود را برای ناشران تقویت کرده است تا به مهره ارزشمند بازار تبلیغات امروزی تبدیل شود. در مقابل، «دن تیلور»، معاون گوگل ادز، در ایمیلی به Gizmodo گفته است: «این ادعاها بهسادگی اشتباه هستند. هنگام استفاده از فناوری تبلیغاتی برای کسب درآمد، ناشران گزینههای زیادی را در اختیار دارند. در واقع Gannett از دهها سرویس تبلیغاتی رقابتی مانند Google Ad Manager استفاده میکند؛ هنگامی که ناشران استفاده از ابزارهای گوگل را انتخاب میکنند، بخش عظیمی از درآمد تبلیغات را حفظ خواهند کرد. به دادگاه نشان خواهیم داد که محصولات تبلیغاتی ما چگونه به ناشران کمک میکند تا روی محتوای آنلاین خود سرمایهگذاری کنند.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد