21 - 01 - 2020
برگزاری نمایشگاههای بهاره
گروه بازرگانی- برگزاری نمایشگاههای بهاره، فروشهای فوقالعاده و تشدید بازرسیها از جمله مصوبات جدید ستاد تنظیم بازار برای پایش بازار در روزهای پایانی سال ۹۸ است. در جلسه ستاد تنظیم بازار که دیروز برگزار شد، برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا و بهاره به منظور عرضه کالاهای پرمصرف ایام پایانی سال با قیمت مصوب، الزامی شد؛ اقدامی که سالهاست مورد انتقاد اصناف قرار دارد و نتوانسته رضایت مردم را نیز آنطور که باید و شاید جلب کند. به گفته اصناف، واحدهای صنفی در تمام ماههای سال با رکود قابل توجهی دستوپنجه نرم میکنند اما درست در یکی دو ماه پایانی سال که قصد دارند ضرر ماههای گذشته را جبران کنند، دولت با برگزاری نمایشگاههای بهاره باعث تداوم رکود در بازار آنها میشود. در واقع حضور در نمایشگاههای بهاره هزینههای زیادی را به دنبال دارد و تنها عده معدودی از اصناف را در خود جای میدهد. این در حالی است که مردم با خیال اینکه در این نمایشگاهها کالاهای با کیفیت و با قیمت مناسب عرضه میشود، برای خرید به این نمایشگاهها میروند در حالی که طی سالهای اخیر بهطور عمده شاهد عرضه کالاهای بیکیفیت و با قیمت نسبتا بالا در این نمایشگاهها بودیم. با این حال سخنگوی ستاد تنظیم بازار در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار اعلام کرد: برگزاری نمایشگاههای بهاره با محوریت اتاقهای اصناف به عنوان مجری و ناظر تصمیمات کلان کارگروه تنظیم بازار استانها الزامی است به طوری که در ایام پایانی سال برنج، شکر، روغن، مرغ و گوشت قرمز در نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا و بهاره با نرخ مصوب عرضه خواهند شد.
اصرار دولت بر برگزاری نمایشگاههای بهاره در حالی است که اصناف معتقدند این نمایشگاهها کارایی لازم را ندارند و ارائه تخفیف به خریداران در مغازهها راهکار بهتری برای مدیریت بازار شب عید است چراکه بعضا در نمایشگاههای بهاره شاهد این هستیم که کالاها با قیمتهای بالاتری نسبت به برخی مغازهها عرضه میشود. با این حال دولت قصد دارد برای شب عید امسال نیز نمایشگاههای بهاره را در نقاط مختلف برگزار کند.
فروشهای فوقالعاده
در همین خصوص سخنگوی ستاد تنظیم بازار از عرضه ۲۳ هزار تن سیب و ۳۰ هزار تن پرتقال با قیمت مصوب تنظیم بازار در ایام پایانی سال خبر داد و گفت: برنج، روغن، شکر، مرغ و گوشت با نرخ دولتی در اختیار مردم قرار میگیرد.
محمدرضا کلامی اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار در جلسه دیروز خود، جزئیات طرح ویژه تامین و توزیع کالا و ساماندهی بازار شب عید را مصوب کرد که بر اساس آن، مقرر شده تا علاوه بر برگزاری نمایشگاههای بهاره که با مسوولیت کارگروه تنظیم بازار در استانها و با ریاست استانداران برگزار میشود، فروشهای فوقالعاده نیز برگزار شود.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار افزود: برگزاری نمایشگاههای بهاره با محوریت اتاقهای اصناف به عنوان مجری و ناظر تصمیمات کلان کارگروه تنظیم بازار استانها الزامی است و ستاد تنظیم بازار با این تصمیم، کار اجرایی را به خود صنوف و فعالان اقتصادی محول کرده است. این در حالی است که اگر هر استانی به هر دلیلی، برگزاری این نمایشگاهها را متوقف کند، باید مجوزهای لازم را در این رابطه از ستاد تنظیم بازار کشور دریافت کند.وی افزود: در رابطه با فروشهای فوقالعاده که به معنای عرضه کالا با تخفیف ویژه است، بنا بر این شده تا در واحدهای صنفی منتخب، فروشگاههای زنجیرهای و میادین میوه و ترهبار، این فروشها برگزار شده و در کنار آن، طرح تشدید بازرسی در ایام پایانی سال نیز طراحی و اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته کلامی، بر اساس مصوبات دیروز ستاد تنظیم بازار، عرضه ۳۰ هزار تن پرتقال و ۲۳ هزار تن سیب که به منظور تنظیم بازار شب عید خریداری شده، در انبارهای استانهای مبدا موجود است و مقرر شده تا قبل از آغاز اسفندماه به استانهای مقصد منتقل شده و با تعیین شبکههای توزیع منتخب که کالای تنظیم بازاری را در ایام پایانی سال عرضه میکنند، در ایام پایان سال و عید نوروز در اختیار مردم قرار گیرد.
ارائه کالا بدون واسطه و با تخفیف ویژه
وی با بیان اینکه در ایام پایانی سال برنج، شکر، روغن، مرغ و گوشت قرمز در نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا و بهاره با نرخ مصوب عرضه خواهند شد، گفت: در این رابطه با تشکلهای تولیدی و واحدهای تولیدی بزرگ کشور هماهنگیهای لازم به عمل آمده است تا در نمایشگاهها حضور یابند و کالا را بدون واسطه و با تخفیف ویژه ارائه دهند که این هم جزو مصوبات دیروز بوده و تقسیم وظایف با تشکلهای مربوطه نیز صورت گرفته است.کلامی تصریح کرد: آمادگی تشکلها برای معرفی واحدهای تولیدی جهت حضور در نمایشگاهها و غرف منتخب، اعلام شده ضمن اینکه کمیتههای ستادی دبیرخانه تنظیم بازار و دبیرخانههای کارگروههای تنظیم بازار در استانها نیز برنامهریزیهای لازم را برای این کار انجام خواهند داد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نرخ سیب و پرتقال شب عید تعیین شده است، گفت: نرخ میوه شب عید در پایان سال متناسب با هزینهها و نرخ بازار، تعیین خواهد شد چراکه دولت بنا ندارد اگر بخش خصوصی فعالی در حوزه ذخیرهسازی میوه وجود دارد و قرار است به موازات برنامههای دولت، میوه عرضه کند، کار آن را خدشهدار کند بلکه دولت در راستای تسهیل فضای کسبوکار، با عرضه میوه به بهای تمام شده، قصد جلوگیری از گرانفروشی یا بروز کمبود را دارد.
هزینه بالای برگزاری نمایشگاهها
وی با بیان اینکه قیمت شکر، گوشت و مرغ و برنج نیز مشخص است و مصوب ستاد تنظیم بازار است و بر این اساس، تناژ اقلام اساسی و قیمت عرضه برای توزیع در نمایشگاهها، متعاقبا از سوی دبیرخانه تنظیم بازار ابلاغ خواهد شد که کالا در حاشیه قیمت بازار و با تخفیف مشخصی به دست مصرفکنندگان برسد؛ در این رابطه کار به کمیته و دبیرخانه تنظیم بازار محول شده که اعداد و ارقام را مصوب کرده و ابلاغ خواهد نمود.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار خاطرنشان کرد: مرکز امور اصناف و بازرگانان نیز، ضوابط اجرای نمایشگاههای بهاره و فروش فوقالعاده را پیرو دستورالعمل برگزاری نمایشگاههای بهاره که قبلا از سوی وزیر صنعت ابلاغ شده، به سرعت تهیه و ابلاغ خواهد کرد تا اتاقهای اصناف سراسر کشور، با توجه به اینکه مجری برگزاری نمایشگاهها هستند، بتوانند در یک دستورالعمل مشخص، نمایشگاهها را برگزار کنند.
وی ادامه داد: این در حالی است که در کارگروه تنظیم بازار استانها که با ریاست استاندارد و حضور دستگاههای اجرایی مثل شهرداریها، نیروی انتظامی و نمایندگان وزارتخانههای اقتصادی حضور دارند، کار بهگونهای تعیینتکلیف خواهد شد که هزینه برگزاری نمایشگاهها، طوری مدیریت شود تا غرفههایی که در اختیار فعالان اقتصادی برای عرضه کالا قرار میگیرد، با نرخ مناسب و با کمترین هزینه باشد و امکان عرضه کالا با نرخ مناسب نیز فراهم شود.وی افزود: البته ضرورت دارد نهادهای عمومی دولتی که فضاهای برگزاری نمایشگاهها را فراهم کنند و سایر دستگاهها که مسوولیت برگزاری نمایشگاهها را دارند باید امکاناتی از جمله پارکینگ، عابربانک، آتشنشانی و نیروی انتظامی همکاری لازم را صورت دهند و هزینهها را در چارچوب ضوابط مبذول دارند.
رصد و پایش خدمات عمومی در شب عید
کلامی در ادامه اظهار کرد: به موازات تامین اقلام اساسی که مدنظر دولت برای تنظیم بازار شب عید است، به منظور رصد و پایش بازار در انتهای سال، کالاها را به دو دسته تقسیم کردهایم تا علاوه بر رصد و پایش، تامین و کنترل نرخ کالاهایی مانند اقلام پروتئینی، نان، برنج، حبوبات، ماکارونی، رب، مرغ، پوشاک، کیف، کفش، لبنیات از جمله شیر، پنیر، کره، ماست، خشکبار، شیرینی، آجیل، میوه، مواد شوینده و بهداشتی، تایر خودرو، روغن موتور نیز زیر ذرهبین بازرسان قرار گیرند ضمن اینکه تامین بنزین، گازوییل و کپسول گاز مایع نیز از سوی وزارت نفت و ادارات کل پخش فرآوردههای نفتی استانها که متناسب با ارتباط کالایی، به تنظیم بازار استانها دعوت میشوند، تدارک شده تا تامین این اقلام به اندازهای صورت گیرد که تقاضاهای ایام پایانی سال را پوشش دهد.
وی افزود: در بخش خدمات، آن دسته از خدمات مشمول شامل حملونقل درونشهری و برونشهری (بار مسافر)، خدمات تعمیر خودرو، خدمات پس از فروش خودرو، اماکن تفریحی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی، هتلداری، گردشگری، رستوران بینشهری و درونشهری و غذاخوریها، خدمات انبار، سردخانهها، خدمات خبازیها، خشکشوییها و قالیشوییها به عنوان خدمات پرمصرف در دستور طرح تشدید نظارت قرار گرفتهاند که دستگاههای مسوول مکلف هستند متناسب با مسوولیتهای خود نظارت لازم را بر عرضه کمی و کیفی این خدمات و کنترل نرخها انجام دهند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد