7 - 06 - 2022
«برند حلال» در راه ایران
گروه بازرگانی- نگرانیهای زیادی در میان مردم و مصرفکنندگان درباره عرضه نوشیدنیهای مصنوعی به جای طبیعی وجود دارد این در حالی است که هیچ مسوولی بهطور مشخص حاضر نیست با این موضوع برخورد کند. از اینرو بسیاری از کارشناسان معتقدند با ادامه این وضعیت ممکن است بازار کشورهای صادراتیمان در این حوزه را هم از دست بدهیم.
تولیدات صنایع غذایی ایران در گذشته از سوی کشورهای همسایه مورد استقبال قرار میگرفت اما هماکنون در این عرصه برای کم نیاوردن از رقبا باید فعالیت جدی انجام شود و در عین حال در قالب همکاریهای مشترک به شکل واحدهای بزرگ در بازار جهانی حاضر شویم و نگذاریم محصولات بیکیفیت ایرانی و مشکوک وارد بازارهای صادراتی شود.
در همین راستا بنگاههای فعال در حوزه نوشیدنی و صنایع وابسته برای عرضه محصولات خود به نمایشگاه بینالمللی آمدند. ششمین نمایشگاه بینالمللی نوشیدنیها و صنایع وابسته روز دوشنبه توسط محسن جلالپور رییس اتاق بازرگانی ایران و محمدرضا مرتضوی رییس کانون صنایع غذایی ایران و کاوه زرگران رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران افتتاح شد.
نوشیدنیهای مصنوعی
رییس اتاق بازرگانی ایران درباره فعالیتهای انجامشده توسط اتحادیههای تولیدی برای جلوگیری از عرضه نوشیدنیهای مصنوعی به عنوان طبیعی گفت: مسوولیت برخورد و جمعآوری این محصولات با وزارت بهداشت و دستگاههای نظارتی است اما تشکلهای ما نیز در این زمینه حضور جدی دارند و به دنبال جمعآوری آبمیوههای غیرطبیعی در بازار هستند.
محسن جلالپور گفت: مدیران واحدهای تولیدکننده نوشیدنی مشکل مواد اولیه و موانع بانکی را به عنوان مشکلات کنونی خود مطرح کردند که این امر باید با رایزنیهای لازم از سوی اتاق و دولت برطرف شود.
وی رویکرد به بازارهای جهانی را به تولیدکنندگان این بخش خاطرنشان کرد و افزود: موضوع بستهبندی مناسب تولیدات یکی از راهکارهای ضروری برای حضور در بازارهای بینالمللی است.
صادرات کم نوشیدنی
وی امنیت غذایی، عدم وابستگی و رشد صادرات را لازمه فعالیت در این بخش دانست و اظهار داشت: ارزش صادرات نوشیدنیها به کشورهای همسایه بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار است، اما این حجم با توجه به توانمندی کشورمان کافی نیست.
جلالپور موضوع کمآبی در کشور را یادآور شد و گفت: اکنون بخش کشاورزی باید برای محصولات تولیدی بهگونهای برنامهریزی کند که حداکثر ارزش افزوده را داشته باشد.
وی خاطرنشان ساخت: بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه پیش روی کشورمان قرار دارد و در عین حال ایران در بین این کشورها از نظر شرایط آب و هوایی، موقعیت ممتازی دارد که با این مزیت باید بیشترین بهرهبرداری را انجام داد.
رییس اتاق ایران نبود برند شاخص ایران در صنایع نوشیدنی را یادآور شد و گفت: انتظار میرود تا زمان برگزاری هفتمین نمایشگاه یادشده در سال آینده این کمبود برطرف شود و تولیدات شاخص ایران در بازار جهانی هویت خود را پیدا کنند.
رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: برخی محصولات کشاورزی کشور که امکان تازهخوری آن وجود ندارد شرایط مناسبی برای استفاده در صنایع آبمیوه کشور دارد که ما در این زمینه به شکل مطلوب عمل نکردهایم.
محسن جلالپور افزود: در برخی کشورهای شمال ایران ۶ تا ۹ ماه سال سرما حکمفرماست و در برخی کشورهای جنوبی آب و خاک آنها اجازه تولیدات محصولات کشاورزی به آنها نمیدهد، بنابراین ما بازار خوبی برای صادرات انواع آبمیوههای طبیعی به این کشورها داریم.
وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به بازارهای کشورهای اسلامی نیز به دنبال تمرکز فعالیتهای تولید صنایع غذایی حلال با محوریت ایران هستیم و در سه ماه گذشته نیز با نمایندگان برند جهانی حلال دو جلسه در ایران برگزار کردیم که به نظر میرسد بتوان ظرف ماههای آینده این برند را ایجاد کرد.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: بازار کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی به شدت از فروش غذاهای حلال که از سوی کشورهای اسلامی تولید میشود، استقبال میکنند و بر این اساس نمایندگی برند حلال نیز از سوی ایران کسب شده است.
وی تصریح کرد: ظرفیت صنایع غذایی ایران بسیار بالاست و در هیاتهای خارجی که این روزها در ایران در رفت و آمد هستند نیز موضوع سرمایهگذاری در صنایع غذایی بهطور جدی مطرح میشود این در حالی است که ایران ظرفیت بالایی را برای تولید غذا و آشامیدنیها برای کشورهای اطراف در اختیار دارد.
رشد صادرات آب معدنی
همچنین رییس کانون صنایع غذایی ایران گفت: ما در بخش صنایع نوشیدنی پیشرفتهای مناسبی داشتهایم بهطوری که تا قبل از سال ۸۸ سالانه ۵۰ هزار تن آب معدنی به کشور وارد میشد اما امروزه ما جزو کشورهای صادرکننده این محصول هستیم.
محمدرضا مرتضوی در خصوص لزوم کاهش مصرف نوشیدنیهای گازدار در کشور افزود: مصرف نوشیدنیهای گازدار در کشور در مقایسه با سایر نوشیدنیها قابل توجه نیست اما ما نمیتوانیم جلوی تولید آنها را بگیریم زیرا برای خرید آنها تقاضا وجود دارد.
این نمایشگاه با حضور بیش از ۹۰ شرکت داخلی و شرکتهایی از کشورهای آلمان، ایتالیا، سریلانکا، مالزی و هندوستان در محل دایمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برپا شده و تا ۲۶ شهریورماه جاری از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ برای بازدید عموم دایر است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد