6 - 11 - 2023
برندسازی گوهرسنگها حلقه مفقوده صادرات
برندسازی سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی یکی از حلقههای مفقوده برای ورود به بازارهای جهانی و صادرات است، در همین راستا نیاز است شبکهسازی زنجیره از اکتشافات تا برندسازی در دستور کار قرار بگیرد. برندسازی سنگهای قیمتی بهویژه عقیقها باعث شناسنامهدار شدن و عرضه آنها در بازارهای جهانی میشود. این در حالی است که در زمینه آموزشهای بازارمحور و برندسازی کارهای اصولی و ارزشمندی در سالهای گذشته انجام نشده است.
طبق آمارهای جهانی، کشورمان هفت درصد ذخایر معدنی دنیا را به خود اختصاص داده، همچنین ۳۵ درصد از اکتشافات کشورمان در حوزه سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی است. نزدیک به ۸۰ نوع ماده معدنی در کشورمان وجود دارد که حدود نیمی از این مواد جزو سنگهای قیمتی هستند، با این اوصاف سهم کشورمان در تجارت جهانی سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی بسیار ناچیز است.
طبق گزارشها، کشورمان دارای معادن غنی از سنگهای قیمتی است. استانهای قم، خراسان، کرمان، همدان، اصفهان، سمنان و کردستان از مهمترین مناطق دارای معادن سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی در کشورمان به شمار میروند. تنها در شهرستان فردوس از توابع استان خراسانجنوبی، ۳۸ نوع گوهرسنگ و ۳۵ معدن فعال در حوزه سنگهای قیمتی وجود دارد که باید از لحاظ ارزش معدنی مورد توجه قرار گیرند.
سهم یکصدم درصدی صادرات ایران در حوزه گوهرسنگها
مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور میگوید: گردش مالی گوهرسنگها، فلزات گرانبها و الماس در جهان سالانه هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار بوده که سهم کشور ما در این زمینه یکصدم درصد است. سیدابومحمد هاشمی دلیل این سهم ناچیز را ناقص بودن ثبت اطلاعات در کشورمان و عدم توجه کافی به برندسازی برشمرد. وی ادامه داد: آمار صادرات در حوزه سنگهای قیمتی مبهم است، زیرا ثبت سفارش انجام نمیشود، اما اکنون در سامانه جامع تجارت اقداماتی برای ثبت سفارشها انجام شده است.
هاشمی یکی دیگر از دلایل سهم ناچیز ایران در صادرات سنگهای قیمتی را بحث برندسازی عنوان و اضافه کرد: باید روی آموزشهای بازارمحور کار شده تا منجر به برندسازی شود. تاکنون برندسازی خوبی در حوزه سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی انجام نشده است تا بتواند وارد بازار جهانی شود. مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور تاکید کرد: باید در بحث صادرات کل زنجیره ارزشافزوده از اکتشاف تا بازارهای جهانی را مورد توجه قرار دهیم.
عقیق شجر بهاری و پاییزی ثبت جهانی میشود
هاشمی با بیان اینکه استان خراسانجنوبی خواستگاه عقیقهای باکیفیت است، گفت: عقیقهایی که در این استان و شهرستانهای آن موجود است دارای رتبههای جهانی و بالاتر از عقیق یمن است. وی اضافهکرد: عقیق شجر بهاری و پاییزی شهرستان فردوس از استان خراسانجنوبی از جمله سنگهای قیمتی شناختهشده در ایران است و به دنبال آن هستیم تا بتوانیم این نوع عقیق را به عنوان کار ملی، ثبت جهانی کنیم.
وی با تاکید بر برندسازی سنگهای قیمتی ادامه داد: این سنگها برای ثبت جهانی شدن نیازمند برندسازی هستند؛ در این زمینه اقدامات مختلفی از جمله معرفی، آموزش تراش گوهرسنگ و برگزاری مسابقات گوهرتراشی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) انجام شده است.
مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور عنوان کرد: امسال بزرگترین رویداد گوهرتراشی در شهرستان فردوس خراسانجنوبی از ۹ تا ۱۱ آبان ماه برگزار شد تا از این طریق افرادی که در حوزه سنگهای قیمتی فعال هستند به این شهرستان بیایند و از نزدیک با این معادن و سنگهای قیمتی آشنا شوند.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهداف برگزاری این رویداد، شناسایی گوهرتراشان حرفهای و برندسازی است تا بتوانیم برای ورود به بازارهای جهانی گام برداریم.
هاشمی از ارائه آموزشهای گوهرتراشی خبر داد و گفت: در شهرستان فردوس نزدیک به ۶۰۰ نفر آموزشهای مهارتی را فراگرفتهاند که ۴۵۰ نفر از آنان مشغول به تراش سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی هستند. وی تاکید کرد: با توانمندسازی نیروی انسانی به سمت آموزشهای بازارمحور حرکت میکنیم، زیرا با ایجاد اشتغال مویرگی، با ورود هر یک نفر به حوزه گوهرتراشی، نزدیک به هفت نفر مشغول به کار میشوند.
اکتشاف گوهرسنگ در ۱۱ استان کشور
مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور با اشاره به طرح ملی توسعه سنگ گوهرسنگها اظهار کرد: این طرح از ۲ سال پیش ابلاغ شده است و براساس زنجیره اکتشاف تا برندسازی دنبال میشود تا فعالان این عرصه به زنجیره ارزش وصل شوند.
وی با اشاره به اینکه در ۳۱ استان آموزش تراش بازارمحور گوهرسنگ توسط سازمان فنی و حرفهای انجام میشود، خاطرنشان کرد: اکنون شهر فردوس به کارگاه بزرگ گوهرتراشی سنگهای قیمتی تبدیل شده است و بسیاری از کارآموزان، کارگاههای خانگی یا گروهی را ایجاد کردهاند.
تدوین معیارها و ضوابط اکتشاف معادن سنگهای زینتی
هاشمی با اشاره به اینکه در نوع بهرهبرداری معادن گوهرسنگها اشکالاتی وجود دارد، افزود: ایمیدرو در حال تدوین معیارها و ضوابط اکتشافهاست، به زودی دستورالعملها ابلاغ میشود و در اختیار بهرهبرداران قرار میگیرد تا بهرهبرداریها با یکسری روشهای اصولی انجام شود. وی اضافه کرد: کار اکتشافی در ۱۱ استان انجام شده است، مبناهای زیادی برای کشف به دست آمده است تا اکتشافات نظاممند و قانونمندی داشته باشیم.
مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور با اشاره به اینکه چندین معدن طلا در خراسانجنوبی شناسایی شده است، ادامه داد: خراسانجنوبی مهد گوهرسنگ و این استان نیازمند معرفی است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد