برقگرفتگی خودروهای برقی با تعرفههای جدید

جهان صنعت، در حالیکه در بسیاری از کشورهای جهان، استقبال از خودروهای برقی به دلیل هزینه نگهداری پایین و مصرف اقتصادی انرژی نسبت به خودروهای سوخت فسیلی روزبهروز بیشتر میشود، در ایران ورق برگشته است. سیاست جدید تعرفهگذاری مصرف برق برای خودروهای برقی، حالا باعث شده هزینه هر کیلومتر پیمایش با این خودروها در برخی موارد از خودروهای بنزینی نیز فراتر رود.
تعرفهگذاری جدید؛ از ساعت و فصل تا نوع مالکیت ایستگاه
بر اساس ساختار جدید تعرفهای، هزینه شارژ خودروهای برقی بسته به عوامل مختلفی چون زمان مراجعه (ساعات کمبار، میانبار و پربار)، فصل سال (گرم یا غیر گرم) و حتی مالکیت ایستگاه شارژ متغیر است. این مدل قیمتگذاری پیچیده موجب شده که رانندگان خودروهای برقی با ابهام در محاسبه هزینه واقعی مصرف مواجه شوند.
تا پیش از این، مالکان خودروهای برقی برای هر کیلوواتساعت برق بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان پرداخت میکردند. بهعبارتی، هزینه طی کردن ۱۰۰ کیلومتر با خودروی برقی معادل مصرف ۱ تا ۵ لیتر بنزین آزاد (۳۰۰۰ تومانی) بود. اما اکنون، تعرفه جدید این رقم را به ۱۴۸۸ تا ۴۵۰۰ تومان برای هر کیلوواتساعت رسانده است؛ رقمی که وابسته به فصل و زمان شارژ متغیر است.
معادل ۸ تا ۲۳ لیتر بنزین برای ۱۰۰ کیلومتر
اگر فرض کنیم یک خودروی برقی بهطور میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۵ کیلوواتساعت برق مصرف میکند، در ارزانترین حالت، مالک باید ۲۳ هزار تومان و در گرانترین شرایط، بیش از ۶۷ هزار تومان بپردازد. این ارقام معادل مصرف ۸ تا ۲۳ لیتر بنزین آزاد است و عملاً باعث میشود توجیه اقتصادی خودروهای برقی در ایران، زیر سؤال برود.
در حالی که توسعه خودروهای برقی یکی از راهکارهای اصلی برای کاهش آلودگی هوا و وابستگی به سوختهای فسیلی است، تعرفههای فعلی میتواند این مسیر را با چالش جدی مواجه کند. بهنظر میرسد بدون بازنگری در سیاستهای تعرفهای، اهداف توسعه حملونقل پاک در کشور با مانع روبهرو شود.
منبع آخرین خودرو