21 - 09 - 2022
بررسی دو فوریت لایحه اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو
«جهانصنعت»- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای بررسی دو فوریت لایحه دولت برای اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو موافقت کردند. نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز، تقاضای دو فوریت لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ را بررسی کرده و در نهایت با این درخواست موافقت کردند.
سیدرضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در این جلسه با ارائه توضیحاتی در خصوص درخواست دولت برای الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو بیان کرد: در شرایط امروز باید خودرو، موتورسیکلت و یا ۴ کامیون اسقاط شود تا یک کامیون قابل شمارهگذاری باشد، اصل این موضوع درست و صحیح است و ما باید یک سازوکاری ایجاد کنیم تا خودروهای فرسوده، موتورهای فرسوده و یا خودروهای سنگین فرسوده از رده خارج شوند، اما این قانون یک خلأ اساسی دارد که برای ما مشکلساز شده است و حالا این لایحه به دنبال حل این خلأ قانونی است. وی در ادامه اظهار کرد: نکته اینجاست که وقتی یک موتورسیکلت فرسوده میخواهد اسقاط شود، چند شرط باید فراهم شود. اول باید از تردد موتورسیکلت فرسوده ممانعت شود، اما الان این اتفاق نمیافتد، لذا ما باید تسهیلاتی در اختیار صاحبان موتورسیکلت، وسایل نقلیه و کامیون فرسوده قرار دهیم که این اتفاق رخ دهد، لذا ما برای اینکه بتوانیم انگیزه کافی برای اسقاط وسایل نقلیه ایجاد کنیم، شرایط را ایجاد نکردهایم، لذا گواهی اسقاط به میزان کافی وجود ندارد، بنابراین شمارهگذاری نیز متوقف میشود، لذا ما تولید را به اسقاط گره زدهایم و نتیجه میشود شرایط موجود و کارخانههای موتورسازی توقف تولید داشتهاند و کارخانهها پر از موتورسیکلت شدهاند اما امکان عرضه ندارند.
وزیر صمت در ادامه تصریح کرد: ما باید شرایط را به گونهای پیشبینی کنیم که اگر به هر دلیلی موتورسیکلت و کامیون فرسوده وجود نداشت، شمارهگذاری متوقف نشود، اما ما معادل مبلغی که باید بابت گواهی اسقاط پرداخت شود را از موتورسیکلتساز و خودروساز دریافت کنیم و آن را بابت تسهیلات موتورسیکلتهای فرسوده اختصاص دهیم، لذا پیشنهاد شده که یک تبصره به ماده ۱۰ افزوده شود و اگر شرایطی پیش آمد که به اندازه کافی گواهی اسقاط وجود نداشت، تولید متوقف نشود و یک درصد از قیمت به صندوق محیطزیست واریز شده و شمارهگذاری انجام شود و منابع یک درصد برای تسهیلات از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلتها استفاده شود. فاطمیامین خاطرنشان کرد: با این لایحه دو مشکل اساسی حل میشود؛ ابتدا توقف تولید از بین میرود و پس از آن منابعی فراهم میشود تا به مالکان و صاحبان خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده کمک شود تا وسایل خود را از رده خارج کنند. امروز گفته میشود حدود ۵۰ هزار گواهی اسقاط بیشتر در بازار وجود ندارد و این رقم تنها برای تولید یک ماه موتورسیکلت و خودرو است و پس از آن ما دوباره دچار توقف تولید میشویم و شاهد بازار سیاه گواهی اسقاط خواهیم بود و امروز نیز ما شاهدیم که گواهی اسقاط در اسفندماه ۴ میلیون تومان قیمت داشت، اما در تیرماه به مبلغ ۲۲ میلیون تومان رسید، البته با ارائه لایحه دولت به ۱۶ میلیون تومان نیز رسید و شاهد بازار سیاه و ملتهب گواهی اسقاط هستیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد