24 - 04 - 2020
برخورد بچگانه کارگردان
«ممنون که فیلم ما را دیدید. ما خیلی دنبال شما گشتیم آقای وزیر (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی). میخواهم یک قولی به شما بدهم، من پشت دستم را داغ میکنم که پلیس از جلوی دوربینم که هیچ، حتی از پشت دوربینم هم رد نشود!»
اینها گفتههای سعید روستایی کارگردان فیلم «متری شیش و نیم» در اختتامیه جشنواره فیلم فجر است؛ اختتامیهای که با صحبتهای روستایی رنگ و بوی جنجالی به خود گرفت. اما ماجرا از چه قرار است؟
فیلم تازه سعید روستایی در مورد دغدغه اصلی او یعنی اعتیاد است. اما فیلم تازه روستایی نسبت به فیلم اول او تغییری بزرگ دارد و آن هم نشان دادن کاراکتر پلیس است. در این فیلم پیمان معادی در نقش افسر اداره آگاهی سر تیم مبارزه با باند قاچاق مواد مخدر است. حضور کاراکتر پلیس و همچنین سرمایهگذاری ناجا در این فیلم حساسیتها را نسبت به آنچه آخر کار به روی پرده میرود زیاد کرده است.
طبق شنیدهها مسوولان نیروی انتظامی از آنچه پایان کار به نمایش درآمده رضایت نداشته و ندارند. این اتفاق باعث شد در روزهای ابتدایی جشنواره فیلم روستایی با تاخیر به نمایش دربیاید و حتی در برخی سانسها به طور کلی اکرانش لغو شود.
سردار سلیمانی: اشکالات پذیرفته شده بود
در همین رابطه سردار سلیمانی با اشاره به حرف و حدیثهای پیشآمده گفته است: گاهی ممکن است خواسته متقابل فیلمساز و پلیس بر هم منطبق نشود و تعارضاتی ایجاد شود که نمونهای از آن را در «متری شیش و نیم» مشاهده کردیم.
یک بداخلاقی در قصه این فیلم اتفاق افتاد. بنده دو بار فیلم را قبل از جشنواره در حضور کارگردان «متری شیش و نیم» و برخی عوامل دیدم و درباره جزء به جزء موارد با هم بحث و توافق کردیم و اشکالات را پذیرفتند و قبول داشتند که خلاف وعدهشان عمل کردهاند. آنها فیلم را اصلاح کردند و نسخه اصلاحی را به ما تحویل دادند. اما آنچه در جشنواره نمایش دادند، نسخهای بود که خودشان میخواستند، به علاوه سکانسهایی اضافهتر! یعنی سکانسهایی که در فیلم اولی هم که دیدیم، نبود!
بعد هم برخورد بچگانهای در اختتامیه جشنواره فیلم فجر انجام دادند. بعضی اوقات آدمها به حرفهایی که میزنند، توجه نمیکنند. مگر میتوان فیلمی واقعی در جامعه ساخت که بالاخره در یک گوشه کادر آن پلیس راهور سر چهارراه یا پلیس نیروی انتظامی و… نباشد؟»
ساداتیان: ۵ بار فیلم را تغییر دادیم
در اولین اکران مردمی این فیلم و در دانشگاه تهران نیز ساداتیان، تهیهکننده این اثر سینمایی با اشاره به مشکلات پیشآمده برای فیلم تازهاش توضیح داد:
«ما پنج بار در ایام جشنواره فیلم را تغییر دادیم اما این حذفیات به قصه لطمه نزد.» وی گفت: «ما برای اکران نشدن این فیلم در روز اول جشنواره، شبانه تا ساعت چهار صبح جلسه داشتیم تا بتوانیم صحبت کنیم و مشکلات حل شود. اشکال ما در ایران این است که زبان سینما با بخشنامهها یکسان نیست و باید تعاملات و همسانسازی به وجود آید تا بتوانیم همدیگر را تحمل کنیم و چهارتا دیالوگ، سازمانی را به هم نریزد. البته در برخی قسمتهای فیلم، سکانسهایی داشتیم که در زمان ساخت حذف شد و مفهوم فیلم را تغییر میداد.»
ساداتیان افزود: «وقتی موضوعی اینچنینی توانسته توجه مردم را به خود جلب کند، از این زمان به بعد باید موضوع تحلیل اجتماعی شود. در یک فیلم تمام ابعاد را که نمیشود مطرح کرد اما در صورت برگزاری میزگردها میتوان این نکات را بررسی کرد.»
او همچنین درباره سکانسهای حذف شده این فیلم گفت: «پدری بود که پسری ۱۴ساله داشت و پدرش او را معتاد کرده بود که هر کاری دوست دارد سر او بیاورد و مثل ربات باشد. ما از او فیلم گرفتیم ولی در تدوین خودمان آن را حذف کرده بودیم چون واقعا تلخ بود.
یا سکانس دیگری که در خانه رضا مرادی وجود داشت و به ما گفته شده بود پلیس نباید خشونت داشته باشد و برخورد با زن درست نیست.»
حق با سرمایهگذار است؟
واضح است وقتی سرمایهگذاری برای تولید یک اثر پرخرج سینمایی وارد کار میشود انتظار دارد نتیجه منطبق بر خواستههایش باشد. در مورد فیلم تازه سعید روستایی، مسوولان نیروی انتظامی ادعا دارند آنچه ساخته شده آن چیزی نیست که به آنها اعلام شده بود. اما دستاندرکاران فیلم نظر دیگری دارند.
وقتی پای شراکت با نیروی انتظامی در یک اثر هنری باز میشود مشخص است ضوابط و ممیزیها چند برابر خواهد شد. سازندگان فیلم «متری شیش و نیم» به طور حتم انتظار چنین برخوردهایی را داشتهاند. اما سوال اینجاست، اخبار اینچنینی حواشی یک فیلم آیا به ضرر تولیدکنندگان است یا به سودشان؟
گیشه سینمای ایران نشان داده وقتی پای ممیزی و توقیف یک فیلم به میان میآید، بدون توجه به کیفیت آن فروشش تضمین شده است. به همین خاطر است که در سالهای گذشته سینماییها شاید بدشان هم نمیآید فیلمشان در راه اکران با حاشیه همراه باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد