20 - 04 - 2024
برخورد با مصادیق غیرقانونی تبلیغات در نمایشخانگی
معاون تنظیم بازار و توسعه کسبوکار ساترا در خصوص شیوههای تبلیغات حوزه نمایش خانگی و انتقاد کاربران به رفتار برخی پلتفرمها در پخش تبلیغهای چندثانیهای در حین پخش سریالها و برنامهها توضیحاتی داد.
اخیراً برخی کاربران شبکه نمایش خانگی با انتقاد از رفتار برخی پلتفرمها و سکوهای نمایش در vodها به خاطر پخش یک تبلیغ چندثانیهای در حین پخش سریالها و برنامههای خانگی و اینترنتی انتقاداتی را از پلتفرمها و ساترا به عنوان نهاد ناظر این حوزه مطرح کردند، چراکه امروز بعضا دیده میشود حجم آگهیهای تبلیغاتی برخی پلتفرمهای ایرانی تولیدکننده فیلم و سریال بالاتر رفته است. حتی حامیان مالی در بیلبوردهای نمایشدادهشده از شخصیتهای سریالها و برنامهها برای تبلیغات بهره میبرند و به نوعی استفاده ابزاری میکنند. در کنار این در هفتههای اخیر پلتفرمها از تبلیغات در ابتدای محصولات نمایشی که آن هم مورد انتقاد تماشاگران بود، به اضافه کردن آگهی میانبرنامه روی آوردهاند. این انتقادات «تسنیم» را بر آن داشت که موضوع را از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا همان ساترا پیگیری کند. این پیگیریها به اینجا رسید که نهاد تنظیمگر این حوزه دغدغه کافی برای رعایت حقوق کاربران دارد و حتی درگاه پرداخت یکی از سکوهای شبکه نمایش خانگی مدتی قبل موقتا به دلیل عدمرعایت آییننامه تبلیغات نمایش خانگی با پیگیری ساترا از مرکز تجارت الکترونیک وزارت صمت مسدود شده است. محمدحسن خلعتبری معاون تنظیم بازار و توسعه کسبوکار ساترا در خصوص شیوههای تبلیغات حوزه نمایش خانگی گفت: تبلیغات بخش جداییناپذیر از بازار صوتوتصویر فراگیر است. استفاده از مدل درآمدی مبتنی بر تبلیغات در تمامی جهان مرسوم است و رویکردهای استفاده از این مدل به فراخور مدل کسبوکار رسانه متفاوت. وی افزود: رویکردهای متفاوت رسانههای نمایش خانگی در حوزه تبلیغات برای ایجاد مزیّت رقابتی برای رسانه پیشبینی شدهاند و هر رسانه در تلاش است تا ضریب نفوذ بالاتری در میان کاربران داشته باشد. خلعتبری با اشاره به اینکه در ایران نیز از حوزه تبلیغات به عنوان یکی از اصلیترین مدلهای درآمدی استفاده میشود، خاطرنشان کرد: در زمان تنظیم دستورالعمل ارتباطات تجاری ساترا تلاش شد علاوهبر حفظ حقوق کاربران در زمان استفاده از سرویسها، به کسبوکار رسانهها نیز توجه شود. به این منظور منعی برای تبلیغات در رسانههای اشتراکمحور دیده نشد. این روال در رسانههای دنیا نیز مرسوم بوده؛ برخی رسانهها علیرغم دریافت اشتراک از کاربر، به کاربر تبلیغ نشان میدهند. آنچه در دستورالعمل ارتباطات تجاری ساترا منع شده، تبلیغات در سرویسهای پریمیوم بوده که برای آن سرویسها نیز تعریف در نظر گرفته شده است. سرویسهای پریمیوم اشتراکمحورند، اما همه سرویسهای اشتراکمحور سرویس پریمیوم ارائه نمیکنند. معاون تنظیم بازار و توسعه کسبوکار ساترا افزود: هرچند حسب احترام به حقوق کاربران در همان دستورالعمل محدودیتی برای تعداد نمایش تبلیغ، مدت زمان نمایش تبلیغ و قابلیت رد کردن تبلیغ قید شده است، اما متاسفانه در تعداد بسیار محدودی از سکوها (پلتفرمها) این دستورالعمل رعایت نمیشود که به خاطر احترام به رعایت حقوق کاربران تمامی موارد یادشده در کمیته تخلفات ساترا پیگیری خواهد شد و حتی این تخلفات در مواردی منجربه قطع درگاه پرداخت برخی رسانههای نمایشخانگی نیز شده بود که با تمکین رسانههای یادشده از قانون و رفع تخلف، این مورد نیز مرتفع شد. لذا از کاربران محترم تقاضا میشود موانع نقض حقوق کاربران را به سامانه ساترا گزارش کنند. وی تاکید کرد: علاوهبر تعدد نمایش تبلیغ متاسفانه شاهد چالشهای جدیتری در حوزه تبلیغات در سکوهای صوتوتصویر فراگیر هستیم که یکی از آنها عدمتوجه به رده سنی کاربر است. قربانی اصلی این بیتوجهی کودکان و نوجوانان هستند که تبلیغاتی برای آنها به نمایش گذاشته میشود که تناسبی با سن آنها ندارد. در سامانه ساترا نیز کاربران شکایتهای متعددی در این خصوص دارند. تبلیغات گمراهکننده از مصداقهای دیگر چالش در حوزه تبلیغات است.
خلعتبری در خاتمه افزود: ساترا به عنوان نهاد تنظیمگر تبلیغات در شبکه نمایش خانگی نظارت مستمر بر پخش تبلیغات سکوهای صوتوتصویر فراگیر داشته و در تلاش است ضمن به حداقل رساندن چالشهای تبلیغات، به بالندگی این فضای به شدت پویا کمک کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد