4 - 12 - 2022
برترین شرکتهای ایران معرفی شدند
«جهانصنعت»- دومین جشنواره معرفی برترین شرکتهای ایران (TOPEX) در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد. در این مراسم که جمعی از شخصیتهای سیاسی، هنری و فرهنگی در آن حضور داشتند به تعدادی از شرکتها، صنعتگران و سازمانهای اقتصادی کشور نشان برتر اهدا شد و از آنان تقدیر به عمل آمد. این مراسم با حضور مجید نصیرپور قائممقام معاونت پارلمانی ریاستجمهوری، حسینی قائممقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حسین کمالی وزیر سابق کار و امور اجتماعی ایران، جهانبخش سنجابیشیرازی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن ایران و عراق و آرمان خالقی مدیرعامل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران برگزار شد.
در این همایش شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان، همراه اول، استراتوس، ساختمان نصب صنایع پتروشیمی، نفت ایرانول، نفت پاسارگاد، نفت سازه قشم، لاستیک دنا، ماشینسازی اراک، لولهسازی اهواز، ماهان سپاهان،سیمان زابل، سیمان شمال، گروه صنعتی سدید، لینا نیک، دمنده، آریکا، گروه فنآوا، صحت، نساجی بروجرد، گلوکوزان، کبیر پانل، پارس کیهان، پتروسازه مبین، پلیاورتان ایران، شاهین سازه فجر، ابربسپارآرمان، پارس آزمای طب(سریتا)، توسعه نیروگاههای دیزلی پارسیان، دادهپردازی ایران، فراساحل (صف)، بانک پاسارگاد، سوپرپایپ اینترنشنال، بازرسی مهندسی ایران، پتروشیمی مسجد سلیمان، توزین الکتریک و… بهعنوان برترینها شناخته شدند و تندیس همایش را دریافت کردند.
جشنواره منسجم بود
مجید نصیرپور، قائم مقام معاونت پارلمانی ریاستجمهوری در حاشیه این همایش اظهار کرد: این جشنواره از نظر کیفیت منسجم و بسیار خوب برگزار شد و آنچه باید در یک همایش و جشنواره وجود داشته باشد در این جشنواره وجود داشت.
قائم مقام معاونت پارلمانی ریاستجمهوری افزود: در این جشنواره به لحاظ محتوایی نیز این مهم است که گروهی در عرصه اقتصاد و صنعت وارد شدند و بهترینها را شناسایی و معرفی میکنند. بسیار ارزشمند است و نشان میدهد که بخشخصوصی ما با وجود تمام مشکلاتی که در سالهای اخیر چه در حوزه تجارت و چه در حوزههای تولید و صادرات داشته هنوز توانسته است پایدار بماند. این نشاندهنده خلاقیت بخشخصوصی است.
گفتمان بخشخصوصی با دولت
حسین کمالی، وزیر سابق کار و امور اجتماعی ایران نیز در این همایش اظهار کرد: برگزاری چنین همایشهایی کار ارزشمندی است و در حقیقت گفتمانی بین شرکتکنندگان در بخشخصوصی و دولت است که خصوصیها بتوانند استعدادها و توانمندیهای خود را بیان کنند.
وی با تاکید بر اینکه بخشخصوصی دارای مزیتها و تواناییهای بسیاری است، افزود: برگزاری این جشنوارهها و همایشها میتواند در بین شرکتهای خصوصی رقابت پذیری ایجاد کند. فعالیتهای اقتصادی باید رقابتی باشد تا بتوانیم در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم البته رقابتها باید در چارچوب اقتصاد کشور قرار گیرد و شرکتها از فرصتهای موجود استفاده کنند.
وزیر پیشین کار با انتقاد از رفتارهای غیرعلمی متولیان عرصه اقتصاد در کشور گفت: عرضه و تقاضا تعریف سابق خود را ندارد. مرزهای سیاسی شکسته شده و تئوریهای اقتصادی روی همدیگر تاثیر گذاشتهاند. در حالی که ما هنوز در چارچوبهای سابق در حال تجسس هستیم و رفتارهای علمی را پیشه نمیکنیم.
آمارهای نادرست بیکاری در دولتهای متفاوت
وزیر کار دولتهای هاشمیرفسنجانی و محمد خاتمی در ادامه سخنان خود با انتقاد از ارایه آمارهای نادرست در زمینه بیکاری در دولتهای متفاوت خاطرنشان کرد: در آغاز کار هر دولتی، موسسات آماری نرخ بیکاری را بالا و در روزهای پایانی آمار پایینی از بیکاری ارایه میدهند! اما مهم این است که این آمارها را چه کسانی تولید میکنند. برای مثال در اواخر کار دولت پیشین اعلام کردند که هشت میلیون شغل ایجاد کردیم اما هیچگاه نگفتند که هشت میلیون شغل هم از بین بردیم! در چنین شرایطی که کسی به مردم، صنعتگران و اقتصادیون جواب درستی نمیدهد، مگر میتوان بدون آمار و ارقام درست کار علمی انجام داد؟
کمالی گفت: در صورتی که مردم را صاحب این مملکت ندانیم هیچگاه اطلاعات و آمار دقیقی به آنها ارایه نخواهیم کرد. ما باید از این سیاستها برگردیم و موسسات آماری باید مستقل از دولتها عمل کنند چون با خودفریبی مسالهای حل نمیشود و این مشکل همیشه پیش روی ما باقی میماند.
انتقال تجربه بین شرکتها
مهدی فتحالله، رییس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی نیز در حاشیه این جشنواره اظهار کرد: یکی از رسالتهایی که ما دنبال میکنیم این است که شرکتهای موفق بتوانند تجربیات خود را در اختیار دیگر شرکتها قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه برگزاری چنین جشنوارههایی میتواند در شرکتهای مختلف تاثیرگذار باشد، تاکید کرد: برگزاری چنین جشنوارههایی میتواند دانش و تجربههای بخشهای مختلف صنعت را به نمایش گذارد. شرکتهای موفق میتوانند تجربیات خود را در این جشنوارهها و همایشها در اختیار کسانی قرار دهند که میخواهند در این بخش سرمایهگذاری کنند.
فتحالله گفت: تجربیات شرکتهای موفق میتواند به شرکتهای نوپا و تازهوارد بسیار کمک کند و با استفاده از این تجربیات، میتوان توسعه صنعت را شاهد بود.
ارتقای سطح کمی و کیفی شرکتها
فتحالله ادامه داد: این جشنوارهها باعث میشود که شرکتها خود را چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی ارتقا دهند و هر روز بهتر از روز گذشته شوند. چراکه به دست آوردن رتبه در این جشنوارهها برای شرکتهای مختلف اهمیت خاصی دارد و شرکتها همواره به دنبال بهتر شدن هستند.
رییس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با اشاره به ویژگیهای سه مدل از بنگاههای اقتصادی در ایران گفت: دسته اول خواست و اراده خود را پیاده میکنند، دسته دوم تماشاگر رخدادها هستند و سومین گروه هم مات و مبهوت دیگران میشوند.
وی افزود: ما میخواهیم از جمله بنگاههای دسته اول باشیم که هدف آنها ارزشآفرینی است. ما باید بدانیم که هیچ بازاری کاملا امن نیست و با مدل و ارزشهای قدیمی نمیتوان بنگاههای ارزشآفرین خلق کرد. رویکردهای قدیمی منسوخ شدهاند همچنین تمرکز بر ایجاد خلاقیت، ایجادکننده مزیت رقابتی است.
حرکت چرخه صنعت و توسعه کشور
جهانبخش سنجابیشیرازی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن ایران و عراق نیز در حاشیه این جشنواره اظهار کرد: حرکتهای اقتصادی که چرخه صنعت و توسعه کشور را چه در عرصه تجارت داخلی و چه بینالملل به گردش درآورد مثبت ارزیابی میکنم.
وی گفت: صرفنظر از اینکه این همایش در تجارت داخلی و خارجی تاثیر دارد یا خیر، برگزاری چنین جشنوارهها و همایشهایی جوانانی را دور هم جمع میکند تا برای شرکتهای مختلف فراخوان بدهند و بنابر شاخصهایی وارد این همایش یا جشنواره شوند. بنابراین برگزاری چنین برنامههایی اشتغالزایی در پی دارد و برگزاری این همایشها در کوتاهمدت یا بلندمدت مشاغلی پایدار و موردی ایجاد میکند که کار بسیار با ارزشی محسوب میشود.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن ایران و عراق گفت: اگر بخواهیم از منظر تخصصی به این جشنوارهها و همایشها نگاه کنیم در حقیقت یک طرف پایه این کار، چرخه ارتباط است. در برگزاری این جشنوارهها یک مبدا پیام، یک پیام و یک مقصد وجود دارد. اگر از مبنای تبلیغ به این همایشها نگاه کنیم یک مبلغ، محتوای تبلیغ و مخاطب وجود دارد. اگر بخواهیم ببینیم که این همایشها و جشنوارهها تاثیرگذار است یا خیر، باید مخاطب چنین برنامههایی را مشخص کنیم.
مخاطبشناسی، شرط نخست
سنجابیشیرازی با اشاره به اینکه شرکتها خود را در این همایشها تبلیغ میکنند، تاکید کرد: این جشنوارهها و همایشها با شاخصهای ویژه شرکتهای منتخب را انتخاب میکنند بنابراین برنده شدن در این جشنوارهها برای شرکتها بسیار مهم است چراکه در بهتر مطرح شدن تبلیغ تاثیر میگذارد و همین امر موجی خواهد شد تا مشتریان ویژهای را جذب کند.
وی گفت: به اعتقاد من، بهتر است این همایشها و جشنوارهها مخاطبشناسی دقیقی داشته باشد تا بتواند موفقتر عمل کند. در صورتی که هدف مخاطب عرصه تجارت داخلی است باید شبکه تامینکننده، تولیدکننده، توزیعکننده و مشتری نهایی مشخص شود. اگر بخواهیم این جشنواره را ارزیابی کنیم، باید بگوییم که مخاطبشناسی در این همایش به درستی تبیین نشده و امید است در سالهای آینده این مخاطبشناسی به درستی انجام شود.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن ایران و عراق گفت: در عرصه صادرات امید است برند بودن را به نوعی متوجه بازارهای صادراتی کنیم، میتوان در بازارهای هدف حرفی برای گفتن داشت.
سنجابی برگزاری این جشنواره را در افزایش میزان صادرات تاثیرگذار دانست و افزود: تمامی کتابهایی که در این همایشها عرضه میشود، به دست برخی از افراد فعال بازارهای صادراتی میرسد و برای آنها یک راهنمای خوب است چراکه ایده را به واردکننده در کشور مقصد میدهد تا این شرکتها توانایی تولید کالای باکیفیت را در شرایط امروزه ایران و تحریمهای بینالمللی داشته باشند.
تاثیر این همایشها روی صنعت
آرمان خالقی، مدیرعامل خانه صنعت و معدن و تجارت ایران نیز در حاشیه این جشنواره اظهار کرد: برگزاری این همایشها و جشنوارهها در بخش صنعت تاثیرگذار است.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه تعداد همایشها و جشنوارهها زیاد شدند و برخی از آنها کیفیت خوبی ندارند، گفت: تشخیص و شناسایی این جشنوارهها بسیار برای شرکتها سخت شده است اما دومین جشنواره معرفی برترین شرکتهای ایران (TOPEX)، عملکرد قابل قبولی داشت.
خالقی ادامه داد: برگزاری این جشنوارهها فرصتی را در اختیار تولیدکنندگان قرار میدهد تا بتوانند دستاوردهای خود را به دیگر شرکتها نشان دهند. همچنین این افراد میتوانند از طریق همین تریبون مشکلات خود را اعلام کنند.
وی تاکید کرد: برگزاری این جشنوارهها باید نظاممند شود تا هر کسی نتواند این همایشها را برگزار کند.مدیرعامل خانه صنعت و معدن و تجارت با تاکید بر اینکه اگر این جشنوارهها واقعی برگزار شود و بحث تندیسفروشی نداشته باشد، تاثیر بسزایی در بخش صنعت و توسعه کشور خواهد داشت، افزود: البته این همایش با استقبالی که از آن شده قطعا توانسته است اعتمادسازی کند و این نشاندهنده صداقت در برگزاری این همایش و جشنواره است.
مدیرعامل خانه صنعت و معدن و تجارت نیز با اشاره به گزارش ۱۰۰ روزه رییسجمهوری و مذاکرات هستهای گفت: ما بیش از آنچه فکر میکردیم به دست آوردیم. موفقیت ایران در گفتوگو با غرب اتفاق مبارکی بود. پس امروز مردم و بخش صنعت باید پاسخ این گام بلندی را که برداشته شد، بدهند و به این دلیل که تحریمها اقتصاد را هدف قرار داده بود پس پاسخ صنعتگران نیز باید اقتصادی باشد.
آرمان خالقی اضافه کرد: بخشی از تورمی که این چند سال بر ما چیره شد به تحریمها برمیگشت و بخش دیگری از آن به سوءمدیریتها. ما زمانی که با بحران اقتصادی روبهرو شدیم، به جای تصمیمات درست برای عبور از بحران باعث تشدید بیشتر اوضاع شدیم و ضرر زیادی کردیم.
۸۵ درصد اهداف محقق شد
سینا سنجری، دبیر جشنواره برترین شرکتهای ایران(TOPEX) در این همایش موفقیت هیات ایرانی در مذاکرات با کشورهای ۱+۵ را تبریک گفت و افزود: هیچچیز نمیتواند مانع پیشرفت و آبادانی ایران شود، ما همیشه دو نسل را دیدهایم که با نیروی تدبیر و جهاد جلو مشکلات ایستادند؛ این دو گروه رزمندگان و صنعتگران کشور بودهاند. شاید صنایع کوچک در برهههایی از زمان متضرر یا تعلیق شدهاند اما صنعت ایران، مهندسین و خدمات ایرانی همیشه از پرغرورترین صنایع جهان بوده است.
وی با تاکید بر اینکه این همایش به بیش از ۸۵ درصد اهداف خود در این همایش دست پیدا کرد، گفت: بیش از ۸۵۰ نفر مهمان را پذیرایی کردیم. از این تعداد مهمانها حدود ۱۵ نفر مقامات بودند و بین ۵۰ تا ۷۰ نفر مهمان خارجی در این مراسم حضور داشتند.
سنجری اظهار کرد: ما توانستیم بیش از ۶۰ شرکت برتر کشور را در این جشنواره معرفی کنیم و در نمایشگاه جانبی که برگزار شد، شرکتهای مختلف دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.
دبیر جشنواره برترین شرکتهای ایران(TOPEX) گفت: برای نخستین بار جایزه ویژه حمایت از فرهنگ و هنر توسط بخش صنعت را در این همایش داشتیم که توسط ولیالله رشیدی، خواننده قدیمی کشور به بانک پاسارگاد تقدیم شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد