20 - 12 - 2022
برای اقتصاد مطبوعات فکریشود
۲۳ نفر از مدیران مسوول عضو انجمن روزنامههای غیردولتی طی نامهای سرگشاده به رییسجمهور خواستار رسیدگی به مشکلات مربوط به اقتصاد مطبوعات شدند. متن کامل نامه به شرح ذیل است:
جناب آقای دکتر محمود احمدینژاد
ریاست محترم جمهوری
اسلامی ایران
رسانهها، مرزهای جغرافیایی را کنار زدهاند و دیگر به راحتی نمیتوان مانع از اطلاعرسانی شد. امروز بیش از گذشته اهمیت رسانهها اعم از دیداری و شنیداری برهمگان روشن و به عنوان ابزار اساسی و فوقالعاده تاثیرگذار شناخته شده است. مطبوعات به عنوان ابزار مکمل در کنارقوای سهگانه نقش موثری را ایفا میکنند و به عنوان رکن چهارم دموکراسی شناخته میشوند و در کشور ما نیز همواره به این مهم نگاه و توجه جدی شده است.
به رغم وجود رسانههای دیگر اعم از دیداری و شنیداری هنوز هم نمیتوان تاثیرگذاری مطبوعات را نادیده یا کم انگاشت. رسالت مطبوعات آگاهیسازی جامعه و پاسخگو کردن مسوولان است.این رسالت در ماده دوم قانون مطبوعات که روشن ساختن افکار عمومی و بالابردن سطح معلومات و دانش مردم و پیشبرد اهدافی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان شده است و تلاش برای نفی مرزبندیهای کاذب و تفرقه انگیز و قرار ندادن اقشار مختلف و مبارزه با مظاهر فرهنگ استعماری (اسراف، تبذیر، لغو، تجمل پرستی، اشاعه فحشا و…) و ترویج و تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی و گسترش فضایل اخلاقی را متذکر میگردد، نقش مکمل مطبوعات در کنار قوای سهگانه کشور جمهوری اسلامی ایران به روشنی دیده میشود.از سوی دیگر در آستانه برگزاری دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم. انتخابات ریاستجمهوری اصولا دارای ماهیتی اجتماعی است زیرا در بطن یک سنت فرهنگی خاص شکل میگیرد که پرچمدار این سنت فرهنگی در طول ده دورهای که تاکنون انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده است، مطبوعات بودهاند. البته در این میان نقش و جایگاه مطبوعات غیردولتی بسیار برجسته و غیر قابل انکار است. این ارزشهای فرهنگی هستند که به اقدامات کاندیداها و مواضع آنها معنا، وجاهت یا حقارت اعطا میکنند. آنچه به انتخابات ریاست جمهوری خصلتی مردمی میدهد نقش بسیار حساس و تعیین کننده رسانهها و به ویژه مطبوعات غیر دولتی در شکل دادن به یک فضای استراتژیک است که کاندیداها در آن به مبارزه میپردازند. به همین لحاظ است که کاندیداها با در نظر گرفتن ارزیابیها و دیدگاههای رسانهها به طراحی استراتژیهای انتخاباتی میپردازند و آن را شکل میدهند و مطبوعات در ایجاد شور و هیجان و افزایش انگیزههای شرکت حداکثری مردم در انتخاب نقش تعیینکنندهای دارند. اکنون اما در چنین شرایطی بحران تاثیرگذاری گریبانگیر روزنامههای غیر دولتی شده است که مجموعه این روزنامهها را در آستانه توقف انتشار و ورشکستگی کامل مالی قرار داده است.
پس از اجرای طرح هدفمندشدن یارانهها و به ویژه در یک سال اخیر بنا به دلایلی که بر جنابعالی پوشیده نیست برخی از مشکلات و هزینههای مطبوعات و رسانهها افزایش یافت. برخلاف انتظار، در وضعیت گرانی سرسامآور و افزایش تورم و دستمزدها و خدمات چاپ به ناگاه پس از وعدههای چند باره شاهد کاهش بیش از ۵۰ درصدی یارانههای قانونی مطبوعات بودیم. متاسفانه مشکلات مطبوعات فقط به افزایش قیمت کاغذ و لیتوگرافی و کاهش یارانه منحصر نمیشود. مشکلات سراسر بخشها و حاشیههای چاپ و نشر روزنامهها و نشریات را فرا گرفته است و اگر برای اقتصاد مطبوعات چارهاندیشی نشود به یک بحران تمام عیار و پر سرو صدا تبدیل خواهد شد. در وهله اول هزاران تن از روزنامهنگاران و شاغلان حوزه مطبوعات و تمام حوزههای وابسته به لشگر بیکاران خواهند پیوست. جزییات معضل مطبوعات در این مجال نمیگنجد. ما امضاکنندگان این نامه به عنوان مدیران مسوول روزنامههای غیر دولتی که طبق صراحت قانون با مجموعه قوای سه گانه رسالت مشترکی را برعهده داریم از جنابعالی به عنوان رییس دستگاه اجرایی کشور درخواست داریم تا در نشست مشترکی که زمان آن از طرف شما تعیین میشود به بررسی و چاره جویی درباره معضلات مطروحه پرداخته شود و جزییات آن به اطلاع مردم برسد.
مدیران مسوول روزنامههای عضو انجمن روزنامههای غیر دولتی
آرمان، آفتاب یزد، آفرینش، ابتکار، اسرار، اعتدال، اعتماد، افکار، تفاهم، جهان اقتصاد، جهان صنعت، خبر ورزشی، دنیای اقتصاد، روزان، سیاست روز، صبح اقتصاد، عصر اقتصاد، فرهیختگان، کار و کارگر، گل، مردم سالاری، ملت ما و همبستگی.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد