25 - 05 - 2018
برای استخدام در آموزش و پرورش نیازسنجی درست صورت بگیرد
شهریار عبدالملکی* – در آستانه برگزاری آزمون استخدامی آموزشوپرورش برای جذب ۱۶ هزار معلم به یاد خاطرات اوایل استخدام افتادم و نکات مهمی در آن دیدم که به برخی از آنها اشاره میکنم. در دوران دبیرستان که در بهترین دبیرستان استان درس میخواندم آرزوی معلم شدن داشتم و در آزمون کنکور سراسری که رتبه خوبی داشتم و میتوانستم مهندسیهای مختلف را انتخاب کنم تمام انتخابهایم را از کدرشتههای دبیری فیزیک انتخاب کردم تا بتوانم وارد آموزشوپرورش شوم و به بچههای این سرزمین تدریس کنم. بماند که در دانشگاه واحدهای تخصصی که بعدا تقریبا هیچکدام از آنها مرتبط با فرآیند تدریس در آموزشوپرورش نبود و فقط سواد ما را افزایش میداد را با چه سختگیریهایی پاس کردم. از سویی دیگر واحدهای روانشناسی، مشاوره تحصیلی، فلسفه آموزشوپرورش، دروس تربیتی، تمرین دبیری و... کمکی برای بالا بردن معدل درسی شده بود را نیز گذراندیم و هیچ آموزش تکمیلی مهم و تخصصی برای ورود به کلاس درس و پذیرش دانشآموزان داده نشد.
وقتی فارغالتحصیل شده و وارد عرصه تعلیم و تربیت شدم تازه فهمیدم که باید از اول خودم راه و روش کلاسداری و مطالعه مطالب مرتبط با دانشآموزان دبیرستانی را از صفر شروع کنم و به قول معروف در ۱۰ سال اول یاد گرفتم معلمی و تدریس چگونه باید صورت گیرد. همچنین آموختم با صدها مدل دانشآموز و اولیا و مدیر و مشکلات سیستم آموزشوپرورش چگونه برخورد کنم. حتی در بهترین مدارس و مراکز مربوط به دانشآموزان تیزهوش نیز تدریس کردم و در ۱۰ سال دوم خدمت خود فیزیک را به دانشآموزان علاقه مند تدریس کردم. تا جایی که بسیاری از دانشآموزانم با رتبههای دورقمی، سهرقمی و... در بهترین مراکز دانشگاهی پذیرفته و تحصیلات تکمیلی را ادامه داده و فارغالتحصیل شدند. در ۱۰ سال آخر خدمت قصد داشتم به مسوولان عنوان کنم حالا که قرار است جذبی در آموزش وپرورش صورت گیرد به موارد و ریزهکاریهای زیر دقت کنند تا ۳۰ سال خوب را رقم بزنند:
۱- متاسفانه در آموزشوپرورش محل خدمتم مواردی را میشناسم که لیسانس زمینشناسی، زیستشناسی تدریس میکند و لیسانس فیزیک، جامعهشناسی و لیسانس زیستشناسی، فیزیک و فوقلیسانس شیمی، درس آمادگی دفاعی تدریس میکند یا فوقلیسانس ریاضی درس انسان و محیطزیست، فوقلیسانس علوم دریایی، مدیر دبیرستان است و فوقلیسانس جغرافیا، دروس تاریخ و زمینشناسی و مطالعات را باید درس بدهد تا بلکه ساعت تدریس پر شود یا کلاس بدون معلم نماند وگرنه باید به مقطع ابتدایی رفته و در آنجا سازماندهی شود تا وقفهای در دوران خدمت پیش نیاید. بر این اساس ضرورت دارد نیازسنجی دقیق صورت گیرد و طبق نیاز از رشتههای تخصصی برای این ورود به کلاس درس استفاده شود. اما فقط اعلام میشود فلان منطقه نیاز به ۱۰ نفر نیرو دارد و پذیرش از میان تمام متقاضیان با تمام مدارک تحصیلی صورت میگیرد و بعدا در جاهای مورد نیاز دیگری نیز گماشته میشوند.
۲- این افراد که پذیرش میشوند، هیچگونه علاقه قلبی برای ورود به آموزشوپرورش نداشتهاند و صرف بیکار بودن در آزمون شرکت میکنند تا استخدام شوند وگرنه چندین سال قبل وارد دانشگاه فرهنگیان میشدند و از آن طریق جذب تعلیم و تربیت میشدند. در واقع، صرف دورههای بدو استخدام جوابگوی قرار دادن فرزندان در اختیار آنها نیست و باید سختترین مراحل پذیرش، مربوط به ورود به آموزشوپرورش باشد و حتی به صورت عملی نیز مصاحبه صورت گیرد و صرف داشتن سهمیههای خاص نباید کسی استخدام شود. ۳- آنهایی که جذب و قبول میشوند تا چند سال کنار معلمان باسابقه معلمیار باشند و پس از تایید، اجازه ورود به کلاس داشته باشد. حتی در آزمون رانندگی فرد تا دو سال نمیتواند وارد بزرگراه شود تا در یک تصادف نهایت چهار پنج نفر از بین نروند. در حالی که یک معلم تازهوارد در سال اول خدمت حداقل با روح و روان ۲۰۰ دانشآموز که قابلیت شکوفایی استعدادهای نهفته را دارند سروکار دارد یا در نمونهای دیگر حتی پزشکان نیز چند سال در بیمارستانها دورههای انترنی را میگذرانند و سپس مجوز نظام پزشکی میگیرند و صرف قبولی در یک آزمون چند ساعته نباید ملاکی برای راهیابی به نظام تعلیم و تربیت باشد.
۴- برای فرزندان بازنشستگان آموزشوپرورش امتیازی در پذیرش اعمال شود چرا که بچههای آنها از ابتدا درگیر مسایل آموزشوپرورش بوده و حتی سابقه ذهنی از درون سیستم آموزشوپرورش دارند و همچنین اولیای آنها کمک کارشان خواهند بود و ضمنا تجلیلی از زحمات ۳۰ سال خدمت بدون پاداش آنها خواهد شد. هر چند غیرقانونی است ولی شرایط ایجاب میکند در این موقعیت حساس تبصرهای یا تغییری در قانون جهت رضایتمندی بزرگان تعلیم و تربیت صورت گیرد.
*معلم
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد