بدرقه بهمن رجبی به خانه ابدی

جهانصنعت– آیین تشییع پیکر زندهیاد بهمن رجبی نوازنده صاحب سبک و مدرس پیشکسوت تنبک روز گذشته با حضور بابک و مزدک رجبی فرزندان بهمن رجبی، بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، حمیدرضا عاطفی معاون اجرایی این نهاد، کیهان کلهر، مرتضی اعیان، علیاکبر شکارچی، حسام اینانلو، حسین علیشاپور، امیر اثنیعشری، آرش فرهنگفر، شروین مهاجر، نیما جوان، امیر شریفی و جمعی از هنرمندان در مقابل خانه هنرمندان برگزار شد.
مرتضی اعیان نوازنده پیشکسوت تنبک و از دوستان زندهیاد رجبی در این آیین با بیان خاطراتی از دوستی و همکاری خود با این هنرمند اظهارداشت: آشنایی من و بهمن از دهه۵۰ و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی بود که در این مرکز نشستهایی با یکدیگر داشتیم، در تولید و انتشار آثاری باهم همکاری داشتیم و درباره شیوههای مختلف نوازندگی تنبک بحث و تبادل نظر میکردیم که تجربههای ارزشمندی بود، روح این هنرمند شاد باشد.
علیاکبر شکارچی نوازنده و مدرس کمانچه نیز در این آیین با گرامیداشت یاد زندهیاد رجبی گفت: ای کاش قبل از مرگ این هنرمند، او را میدیدم، بسیار از این موضوع متاسفم، آشنایی من با رجبی نیز به دهه۵۰ و مرکز حفظ و اشاعه موسیقی بازمیگردد، در این مرکز همکاریهای مشترکی با یکدیگر در تولید و اجرای موسیقی داشتیم و خاطرات بسیاری باهم داریم، همه بر تواناییهای رجبی واقف هستند و نیازی به تعریف و تمجید ندارد.
او افزود: زندهیاد رجبی در کارش وسواس، دقت و ظرافت خاصی داشت و توانست ملودیهایی را با ریتمهای موسیقی شهری آمیخته کند که یادگار خوبی باقی ماند، رجبی برای مردم و هنر موسیقی احترام و یک حرمت خاصی قائل بود که ستودنی است، رجبی همواره یکی از پرچمدارانی بود که جان و وجودش را برای مردم میگذاشت و آزاداندیش بود، زمانی که وصیتنامه او را خواندم افسوس خوردم چرا چنین هنرمندی باید چنین وصیتنامه غمانگیزی داشته باشد اما چه کنیم، زندگی تولد و مرگ است.
پیکر این هنرمند پس از مراسم تشییع برای خاکسپاری به قطعه۳۰۱ بهشتزهرا(س) منتقل شد. بهمن رجبی نوازنده صاحب سبک و مدرس پیشکسوت تنبک ۱۹شهریورماه بر اثر عارضه قلبی در ۸۶ سالگی در منزل خود درگذشت. زندهیاد رجبی متولد بهمن ماه سال۱۳۱۸ در رشت بود، او از سال۱۳۵۰ فعالیت حرفهای خود را در زمینه تکنوازی و دونوازی تنبک و همکاری با سازهای ملودیک آغاز کرد.
آخرین اجرای او در این زمینه مربوط به سال۱۳۸۴ با ارکستر ملل به رهبری پیمان سلطانی بود. از آثار شاخص او میتوان به قطعه مشهور «گفتوگوی چپ و راست» اشاره کرد که در جلد دوم کتاب آموزش تنبک وی منتشر شده است. رجبی همچنین در تکنوازی تنبک ابداعات مهمی داشت، از جمله افزودن ۱۱نوع ریز به تکنیکهای این ساز. نوای تنبک رجبی در بسیاری از آثار شاخص موسیقی ایران همچون آلبوم «سواران دشت امید» به آهنگسازی حسین علیزاده، «گلچین یک و دو» به آهنگسازی رضا شفیعیان ثبت شده است.
او علاوه بر نوازندگی، نویسنده و محقق موسیقی ایران بود و کتابهای «تنبک و نگرشی به ریتم از زوایای مختلف» و «آموزش تنبک»(دو جلد) برای دورههای ابتدایی، متوسطه و عالی تنبک منتشر کرده است. آثار آموزشی رجبی شامل تمرینها و قطعاتی است که با ریتمهای ملودیک موسیقی ایرانی تلفیق شدهاند. او معتقد بود نوازنده تمبک باید قدرت و ظرافت اجرایی را همزمان داشته باشد و به نقش خلاقیت در اجرا تاکید میکرد. از دیگر نوآوریهای او میتوان به بسط و گسترش ریتمهای مطربی و ایجاد ریزهای شانزدهگانه اشاره کرد.