• ایران در سال ۲۰۲۳ با رتبه ۶۴ در شاخص جهانی نوآوری و رتبه ۷۸ در شاخص پیچیدگی اقتصادی قرار دارد، اما ضعفهای ساختاری مانند کیفیت نهادها، زیرساختها و پیچیدگی کسبوکار، مانع توسعه اکوسیستم نوآوری پویا در کشور شده است.

  • سیاست زدگی در نظام اداری زمانی رخ می دهد که منافع سیاسی فردی و حزبی بر منافع عامه ترجیح داده شده و بی طرفی و کارآمدی نظام اداری با چالش های بنیادین مواجه می شود.

  • کاهش شدید نرخ باروری در چین، به رغم تغییر سیاست های جمعیتی، باعث بحران جدی اقتصادی و اجتماعی شده که می تواند بی ثباتی گسترده ای را در این کشور به وجود آورد.

  • کیفیت و عملکرد وایفای در قطارهای اروپایی به دلیل سرعت بالای حرکت، موانع ساختمانی مانند شیشه های ضدسیگنال و محدودیت های فنی بسیار ضعیف است و بیشتر تجربه ای آزمایشی برای صبوری مسافران محسوب می شود تا بهره وری واقعی.

  • دولت های عربی حاشیه خلیج فارس با ایفای نقش تازه به عنوان واسطه های صلح میان تهران و واشنگتن، آینده خاورمیانه را رقم میزنند و از مصرف کننده امنیت به بازیگر مهم منطقه ای تبدیل شده اند.

  • گزارش اخیر اکونومیست نشان می دهد غول های فناوری آمریکا در حال تبدیل شدن به ترکیبی از «سیلیکونولی نوآور» و «رورولی بدهکار» هستند و تنها در سال جاری بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار برای زیرساخت های مرتبط با هوش مصنوعی هزینه کرده اند.

  • الگوی واردات ایران طی سال های اخیر به طور پیوسته به سمت تمرکز بر دو کشور چین و امارات پیش رفته و اکنون بیش از نیمی از واردات کشور از این دو تامین می شود که این موضوع تاب آوری تجاری ایران را به خطر انداخته است.

  • آژانس همکاری توسعه بین المللی چین (CIDCA) نقش کلیدی در تقویت روابط استراتژیک چین با پاکستان از طریق امدادرسانی، پروژه های توسعه ای و همکاری های امنیتی ایفا می کند.

  • سیاست های دونالد ترامپ برای احیای بخش تولیدی آمریکا با افزایش تعرفه ها هزینه تولید را بالا برده و رقابت پذیری اقتصادی ایالات متحده را به خطر انداخته است.

  • تعرفه های متقابل ایالات متحده در جولای ۲۰۲۵ علیه ۲۶ شریک تجاری بین ۲۰ تا ۵۰ درصد متغیر هستند و میانگین آنها ۳۰ درصد است، در حالی که چین تعرفه های میانگین ۷.۲ درصدی در واردات از این کشورها اعمال می کند، که اختلاف قابل توجهی را نشان می دهد.»

وب گردی