1 - 12 - 2020
بخشنامه تعیینتکلیف «چارتر»
گروه حملونقل- در بحبوبه کشمکش دولت و شرکتهای هواپیمایی بر سر گرانی بلیتهای هواپیما سازمان هواپیمایی کشوری در حال تدوین بخشنامهای است که به گفته معاون هوانوردی این سازمان تکلیف پروازهای چارتری را روشن میکند. گرانی بلیت هواپیما در ماههای گذشته همزمان با اوجگیری کرونا در کشور باعث ورود سازمان هواپیمایی و جلوگیری از ادامه قیمتگذاری ایرلاینها شد. گرانیها حتی پای مجلس را هم به میان آورد و در نهایت باعث دریافت تذکر برای وزیر راهوشهرسازی شد. در عین حال بررسیها نشان میدهد که سازمان هواپیمایی تنها با افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت، موافقت کرده است. حالا معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری از برخورد با برخی ایرلاینها که پروازهای خود را در مسیرهای غیر از مسیرهای ابلاغ شده، چارتر کرده بودند خبر داده و گفته است: به زودی بخشنامهای برای پروازهای چارتری در حال تدوین است و به محض تایید آن را روی سایت سازمان قرار میدهیم تا همه چیز در این زمینه روشن شود.
با وجود ابلاغ بخشنامهای از سوی سازمان هواپیمایی کشوری که بر اساس آن ایرلاینها تنها مجاز به چارتر کردن پروازهای خود در مسیرهای کیش، قشم و مناطق نفتی بودند، برخی شرکتهای هواپیمایی برخلاف این دستورالعمل اقدام به چارتر کردن پروازهایشان در مسیرهایی مانند مشهد کردند که البته قیمت آنها بالاتر از بقیه پروازها با شرایط یکسان بود.
تورج دهقانزنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز اینگونه پاسخ داد: بارها به ایرلاینها هشدار دادهایم که حق ندارند هیچ پروازی را به غیر از مناطق ذکر شده یادشده در مقاصد نفتی و کیش و قشم چارتر کنند و این کار خلاف قوانین و مقررات اعلام شده است.
حالا پس از گذشت چند روز از انتشار گزارش این تخلف، ابوالقاسم جلالی معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری در این باره به ایسنا گفت: رصد و پیگیریهای فراوانی صورت گرفت مبنی بر اینکه ایرلاینهایی که در مسیرهایی غیر از مسیرهای مجاز ابلاغ شده، اقدام به چارتر کردن پروازهایشان کرده بودند و ما با آنها برخورد کردیم و حتی مجوز بعضی از پروازهایشان را لغو کردیم.
وی افزود: برخی از این ایرلاینها با مشکل شبکه فروش مواجه بودند و بر این اساس پروازهای خود را به اجبار چارتر میکردند اما به آنها فرصت دادیم و اعلام کردیم اگر این رویه را اصلاح و شبکه فروش خود را ایجاد نکنند برخوردهای جدیتری مانند لغو مجوزهای پرواز را با آنها انجام خواهیم داد.معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه پروازهای چارتری اگر هم قرار باشد ادامه پیدا کند باید در قالب و ساختاری مشخص قرار گیرد، گفت: در تمام دنیا پروازهای چارتری با اصول و قواعد مشخصی انجام میشود و در همین راستا بخشنامه جدیدی برای پروازهای چارتری آماده شده و تا پایان این هفته نهایی میشود. در صورت تایید این بخشنامه از سوی ریاست سازمان هواپیمایی کشوری در اسرعوقت آن را روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری قرار میدهیم تا اگر پروازی چارتر میشود قواعد، اصول، حق و حقوق، قیمت بلیت و دیگر شرایطش مشخص و شفاف باشد.
تذکر ۳۷ نماینده به وزیر
در همین حال ۳۷ تن از نمایندگان مجلس پیش از ظهر یکشنبه ۹ آذر ماه در پایان نشست صحن علنی مجلس شورای اسلامی به وزیر راهوشهرسازی بابت افزایش دو برابری قیمت بلیت پروازهای داخلی تذکر کتبی دادند. این در حالی است که اگرچه انجمن شرکتهای هواپیمایی در ۱۸ مهرماه نرخنامه جدیدی با افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمتها نسبت به نرخنامه شهریور ۹۸ منتشر کرد اما نهایتا پس از کش و قوسهای فراوان و برگزاری جلسات متعدد، سازمان هواپیمایی کشوری ۲۴ آبان ماه با افزایش ۱۰ درصدی حداکثر قیمت پروازهای داخلی نسبت به نرخنامه ۲۰ خرداد امسال که چهار ماه پس از شیوع کرونا و کاهش شدید تعداد پروازها تهیه و ابلاغ شده بود، موافقت و آن را برای اجرا به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ کرد.
ایرلاینها: سقف ۱۰ درصدی افزایش قیمت را رعایت کردیم
هر چند در فاصله ۲۰ روزه برگزاری جلسات میان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی برای دستیابی به تفاهم، قیمت بلیت پروازهای داخلی افزایش نسبتا قابل توجهی داشت اما در حال حاضر از ۲۴ آبان به بعد، طبق اعلام دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی و همچنین معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری هیچیک از شرکتهای هواپیمایی اجازه افزایش قیمت بلیت بیش از ۱۰ درصدی نسبت به نرخنامه خرداد امسال را نداشتهاند.
همچنین با توجه به حذف کف قیمتی در نرخنامه جدید، حتی در برخی موارد به دلیل وجود تقاضای پایین، نرخ بلیت برخی مسیرهای هوایی در بعضی از روزها به ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده بود. نرخهای اعلامی روز گذشته در حالی است که در نرخنامه نهایی و مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری، سقف قیمت مسیرهای یادشده به ترتیب ۵۴۸ هزار تومان (تهران- اصفهان)، ۶۰۹ هزار تومان (تهران-تبریز)، ۶۸۴ هزار و ۶۰۰ تومان (تهران- شیراز)، ۹۹۶ هزار تومان (تهران- کیش) و ۷۷۱ هزار تومان (تهران- مشهد) ذکر شده که نشان میدهد قیمتهای فعلی فروش بلیت هواپیما از سقف مجاز نرخنامه اعلامی (آبان ۹۹) و حتی در برخی موارد از نرخنامه اعلامی سازمان هواپیمایی کشوری در شهریور ۹۸ هم پایینتر است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد