بحران ۱۲ روزه و ایست ناگزیر در تولید و فروش کتاب

جهان صنعت، سیدجمال هادیان درباره وضعیت صنعت نشر بعد از جنگ ۱۲ روزه، توضیح داد: بعد از هر بحرانی به ویژه اگر امنیتی و جنگ باشد و با جان و مال مردم سر و کار داشته باشد، نخستین جایی که ذبح، فدا و فنا میشود حوزه فرهنگ است، زیرا از اولویت خارج میشود. در جریان جنگ ۱۲ روزه هم این اتفاق افتاد و بسیاری از ناشران، کتابفروشان و پدیدآورندگان محتوای فرهنگی دچار رکود شدند.
مهم این است که چقدر بتوانیم در این شرایط پایدار باشیم
مدیرعامل شرکت انتشارات علمی و فرهنگی با اشاره به اینکه بحران، منحصر به مسائل فرهنگی نبود، افزود: بعد از جنگ ۱۲ روزه مردم دچار سردرگمی شدند، بحران موجب توقف فعالیت شرکتهای نوپا و کسب و کارهای نوین شد. بسیاری از موسسهها نیروهای خود را تعدیل کردند و میکنند، همچنین در پرداخت حقوق کارکنان، وامها و اعتبارهای خود دچار مشکل شدند، اما در جامعه همدلی شکل گرفت و همه گروهها را حول محور ایران جمع کرد و باعث شد که همه به فکر یکدیگر باشند و از همدیگر حمایت کنند.
او با اعلام اینکه در نتیجه شرایط بعد از جنگ، فروش، تولید کتاب و نشر آسیب اساسی دید، ادامه داد: شرایط اینگونه ادامه پیدا نمیکند. امیدوارم که شرایط جامعه به سمت صلح و ثبات پیش رود. باید توجه داشت، هرچه ما قدم برداریم و مردم به ثبات برسند دغدغههای فرهنگی بیشتری خواهند داشت. معتقد هستم که دیری نخواهد پایید که صنعت نشر وارد فضای جدید میشود و دوباره علاقهمندان به مطالعه و محتوای فرهنگی در تولید و مصرف اشتیاق پیدا و این خلا چند روزه را جبران خواهند کرد. مهم این است که چقدر بتوانیم در این شرایط پایدار باشیم، باقی بمانیم و کمر خود را راست کنیم.
فرهنگ برای توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور زمینهساز شود
هادیان با تاکید بر اینکه شرایط حاکم بر صنعت نشر گذرا است، افزود: این شرایط پایدار نیست و دوباره صنعت نشر و کتاب در ایران جوشش خواهد کرد، معمولا بعد از بحرانها جوشش جدید که مرتبط با بحران است به وجود خواهدآمد. ساحت و زمینه روشنی را پیش روی فرهنگ میبینیم. این نکته را هم بگویم که اگر بخواهیم توسعه پیدا کنیم و کشور توسعه یافته شویم نمیتوانیم صرفا به مسائل اقتصادی توجه کنیم. اگر فرهنگ جامعه اصلاح نشود و ارتقا پیدا نکند، یک جای کار تمام طرحهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی میلنگد.
اگر فرهنگ جامعه اصلاح نشود و ارتقا پیدا نکند، یک جای کار تمام طرحهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی میلنگد
مدیرعامل شرکت انتشارات علمی و فرهنگی با اشاره به این نکته که شوربختانه در طول برنامههای توسعه، فرهنگ آخرین برنامه بوده است، گفت: امیدوارم فرهنگ در برنامههای آینده، پیشرو و در طلیعه برنامههای توسعه قرار بگیرد و برای توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور زمینهساز شود.
او با بیان این نکته که حتما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی تمهیداتی اندیشیدند، ادامه داد: اطلاعی از چند و چون برنامهها ندارم. فکر میکنم حتما مسئولان در وزارت فرهنگ و ارشاد برنامههایی دارند، زیرا بالاخره بزرگان هر صنف در این نوع شرایط باید برنامههای حمایتی ویژهای را برای اعضای خود در نظر بگیرند.
هادیان افزود: من به عنوان مسئول نشر بزرگ علمی و فرهنگی مورد تفقد و تماس معاونت فرهنگی وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم. محسن جوادی عنایت داشت و تماس گرفت و گفت که کمک میکند؛ اما هنوز یک برنامه مدون که همه بتوانند از آن استفاده کنند، قاعدهمند و با بودجه مشخص، اعلام نشده است یا هنوز ما نشنیدیم اما بعید نیست که چنین برنامههایی در ساحت دولت در حال تدوین و تنظیم باشد.
مردم ایران مانند ققنوس از خاکستر بیرون آمدند
هادیان با تاکید بر اینکه زنجیره فعالیت در همه کسب و کارها دچار اختلال شده است، ادامه داد: مسائل محدود به حوزه نشر نیست، از مصرف کننده تا کتابفروش، ناشر، چاپخانهدار، صحاف، لیتوگراف و همه حلقههای زنجیره نشر با مشکل مواجه شدند و حق دارند. درست است که همه یکدیگر را رعایت میکنند اما گاهی کارد به استخوان میرسد و افراد در زندگی دچار اختلال میشوند. همه کسبوکارها از جمله ناشران باید خود را برای شرایط غیرمترقبه(غیرقابل پیشبینی) آماده کنند.
رسانه میتواند کاری کند تا علاوه بر مسائل معیشتی مسائل فرهنگی در راس قرار بگیرند
مدیرعامل شرکت انتشارات علمی و فرهنگی با اشاره به نقش رسانه در التیام زخمهای جامعه، گفت: رسانهها در التیام جامعه، موثرند و میتوانند زمینهای را فراهم کنند تا مردم دوباره با اعتماد به کسبوکارهای خود بازگردند و تمرکز اصلی و از دست رفته به جامعه بازگردد. رسانه میتواند کاری کند تا علاوه بر مسائل معیشتی مسائل فرهنگی در راس قرار بگیرند.
او افزود: تابستان یعنی اوقات فراغت دانشآموزان و دانشجویان یعنی توجه به محصولات فرهنگی و غیردرسی در این فصل باید رشد داشته باشند. این در حالی است که فعالیت ناشران در این مرحله متوقف شده است. من احساس میکنم، در طول چند هفته آینده با ثباتی که رسانهها ایجاد میکنند، شور و اشتیاقی در کتابفروشیها و در تولیدکنندگان محتوا ایجاد خواهدشد. بار نخست نبود که مردم ایران مانند ققنوس از خاکستر بیرون آمدند. مردمی که از جنس فرهنگ هستند نمیتوانند از آن ساحت خارج شوند، این مرحله فشار را تحمل میکنند و شرایط دوباره عادی میشود.
منبع: ایرنا