13 - 02 - 2022
با مشارکت چین خودروهای برقی بسازیم
ایلنا- کارشناس حوزه خودرو اظهار کرد که قرارداد ۲۵ساله بین ایران و چین این ظرفیت را دارد که اگر تحریمها هم برداشته شود و مذاکرات به نتیجه برسد، در تنفسی که برای اقتصاد ایران در قالب هر یک از این دو مورد ایجاد میشود دیگر به سمت مونتاژکاری نرویم بلکه تکنولوژی انتقال دهیم. برای مثال همکاریهای خودرویی را با چین پیش ببریم اما تکنولوژی خودروهای برقی به داخل کشور منتقل شود.
مرتضی مصطفوی در مورد احتمال همکاریهای خودرویی میان ایران و چین اظهار کرد: خودروسازی ما یک عقبافتادگی ۱۰ تا ۲۰ ساله نسبت به دنیا دارد. به هر میزان که تلاش کنیم که خودروهای بهروز بسازیم باز هم نمیتوانیم به خودروسازی دنیا برسیم. وی افزود: اگر بخواهیم در صنعت خودروسازی دنیا پیشرفت کنیم نیاز به یک جهش داریم؛ این جهش در کمیت تولید خودرو نیست بلکه باید در تغییر رویکردها باشد. برای مثال خودروسازان ما بعد از این ۳۰ درصد از ظرفیت تولیدی خود را برای تولید خودروهای برقی تخصیص دهند. میتوانیم خودروهای برقی یا خودران را تولید کنیم و روی خط دانش پیش برویم.
وی با اشاره به قرارداد ۲۵ساله میان ایران و چین گفت: این قرارداد فرصت بسیار خوبی برای جهش در صنعت خودرو است، اما برای آن باید دستهبندی تولید خودرو را به خودروهای برقی و هیبریدی تغییر دهیم. قطعا این پیشنهاد برای چینیها هم سود خواهد داشت. در برخی از قطعاتی که برای تولید قطعات برقی استفاده میشود، چین برای تامین نیازهای داخلی خود کمبود دارد. بنابراین آنها هم به دنبال همکاری مشترک در تولید این دسته از خودروها هستند. چین به دنبال صادرات است و تولید و صادرات از ایران بیشتر به نفع این کشور است، به خصوص در مورد کشورهای خاورمیانه و اروپا. از آنجا موقعیت ایران به شکلی است که دسترسی زیادی دارد، ظرفیت خوبی وجود دارد که چین با ایران وارد تولید مشترک شود و ضمن انتقال تکنولوژی، علاوه بر تامین نیاز داخل محصولات تولیدی را به کشورهای دیگر هم صادر کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد