16 - 11 - 2022
باید امید و اعتماد را به قطعهسازان برگردانیم
«جهانصنعت»- انجمن قطعهسازان ایران درصدد احیای صنعت خودرو کشور است اما این امر به معنای دخالت در بخش خودروسازی نیست بلکه تمرکز بر صنعت قطعه در ارتباط با خودروسازان است. محمدباقر رجال، رییس انجمن قطعهسازان ایران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: صنعت قطعهسازی و خودرو لازم و ملزوم یکدیگر هستند، اگر بخواهیم صنعت خودروسازی داشته باشیم بدون قطعهسازان نمیتوانیم این کار را انجام دهیم.
وی گفت: برخی کشورهای اروپایی با اینکه آنها صنعت خودروسازی ندارند اما بزرگترین تولیدکننده قطعه خودرو هستند و آن را به سایر کشورهای جهان صادر میکنند. به گفته وی، اگر ما میخواهیم خودروساز داشته باشیم حتما باید به رونق قطعهسازان کمک کنیم.
ضرورت بازسازی ماشینآلات و خطوط تولید قطعهسازان
رجال با بیان اینکه صنعت قطعهسازی کشور نیاز به بازسازی ماشینآلات و خطوط تولید آن دارد، گفت: باید به جایی برسیم که شرکتهای قطعهساز کشور قراردادهای طراحی قطعه تولید و نصب آن را به صورت یکجا با خودروسازان منعقد کنند.
وی افزود: اگر میخواهیم صنعت قطعهسازی دوباره به دوران رونق و شکوه خود برسد باید با بازسازی در سختافزار این صنعت و تامین ماشینآلات آن به کمک آن بشتابیم. رجال تصریح کرد: در دنیای امروز صنعت خودروسازی در حال تغییر فرم و جهت کار خود است و به جای آنکه خودروساز تمامی مسوولیت طراحی و تولید را در مجموعه خود انجام دهد، بخش عمدهای از کار را به قطعهسازان منتقل کردهاند.
وی گفت: در این حال قطعهسازان علاوه بر ساخت قطعه در خطوط تولید خودرو حضور یافته و قطعات را خود بر خودروها سوار میکنند.
به اعتقاد وی، در این حالت خودروسازان به سمت جدایی تمام مسوولیتهای طراحی رفته و بخش تولید را از مدیریت، بازاریابی و فروش محصول جدا میکنند.
رجال درخصوص واردات قطعه به کشور گفت: ما مخالف واردات نیستیم، در تمام دنیا نمیتوان به تمام سلایق و امیال همگان به صورت یکسان جواب داد تا جایی که ما حق نداریم با بستن درها و دروازهها این حق را از مردم بگیریم اما نباید هم صنعتی که ۱۷۰ هزار شغل را تامین میکند با واردات در آن را ببندیم و تمام آنچه ما میتوانیم تولید کنیم، بدهیم بقیه تولید کنند و کار برای کارگر خارجی ایجاد کنیم تا جایی که فرزندانمان در کشور بیکار بمانند.
وی افزود: متاسفانه هماکنون قطعاتی روی خودروهای داخلی نصب میشود که مردم آنها را به عنوان قطعه ایرانی میشناسند اما این قطعات ایرانی و قابل دفاع نیست. عامل شکلگیری این وضعیت عملکرد برخی مسوولان خودروسازی در سالهای گذشته بوده است.
رجال با بیان اینکه بعضی مدیران خودروسازی فکر میکنند هر بلایی که میخواهند میتوانند سر قطعهساز بیاورند، تصریح کرد: به عنوان مثال اگر قطعهسازی درخواست افزایش قیمت داشته باشد به تعبیر آنها پرروبازی درآورده و باید با او برخورد شود تا به این طریق هشداری به بقیه داده شود. وی ادامه داد: قطعهسازان این اطمینان را ندارند که اگر قراردادی را بستند، خودروساز قطعهساز دیگری را جایگزین آنها نخواهد کرد درحالی که در گذشته برنامهای در انجمن قطعهسازان وجود داشت که برای هر قطعه سه تامینکننده وجود داشته باشد اما هماکنون برخی قطعهها از سوی شش تا هفت قطعهساز مختلف تولید میشود.
قطعهسازان باید با آرامش نیاز بازار داخلی را تامین کنند
رییس انجمن قطعهسازان ایران با بیان اینکه این انجمن باید امید و اعتماد را به صنعت قطعهسازی بازگرداند، افزود: قطعهسازان هماکنون امیدی به فردایشان ندارند بنابراین باید به این اطمینان برسند که میتوانند با آرامش نیاز بازار داخلی را تامین کنند. وی ادامه داد: در این زمینه پیشنهادی از سوی انجمن به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای رقابتپذیری صنعت قطعهسازی کشور ارایه شده است که یکی از موارد مطرح در آن نیاز به ۲/۸ میلیارد دلار سرمایهگذاری برای نوسازی صنایع قطعهسازی کشور است. رجال افزود: خودروسازان هماکنون با مشکل فروش مواجه هستند و مردم خودروها را با قیمتهای فعلی نمیپذیرند اما اینکه خودروساز به چه دلیل اصرار به این قیمت دارد اما از آن طرف نمیتواند خودروها را بفروشد مشخص نیست.
وی با بیان اینکه وقتی فروش خودرو کاهش مییابد خودروساز فشار آن را به قطعهسازان در پرداخت مطالبات آنها منتقل میکند، تصریح کرد: هماکنون با تعداد زیادی شرکت قطعهسازی مواجهیم که از ناحیه تامین نقدینگی تحت فشار قرار دارند.
رییس انجمن قطعهسازان ایران خاطرنشان کرد: خودروسازان پروژههایی دارند که اصلا معقول و اقتصادی نیست درحالی که خودروساز و قطعهساز هر دو در یک کشتی قرار دارند اما متاسفانه یک دید ارباب و رعیتی در صنعت خودرو نسبت به صنعت قطعه حاکم است.
پرداخت ۲۵ درصدی مالیات کشور از سوی صنایع خودروسازی و قطعهسازی
به گفته وی، ۲۵ درصد مالیات کشور از سوی صنایع خودروسازی و قطعهسازی پرداخت میشود و ارزشافزوده بالای ۲۰ درصد دارد که این رقم بزرگ خدمت به کشور است. همچنین ۱۷۰ هزار شغل مستقیم و ۶۰۰ هزار شغل غیرمستقیم در این صنعت ایجاد شده است.
وی افزود: در بخش تولید این صنعت بزرگترین صنعت فعال کشوراست. فعال ترین بخش در رشتههای صنعتی و تولیدی و اقتصادی کشور صنعت خودروسازی و قطعهسازی است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد