25 - 04 - 2020
باز هم بیبرنامگی دولت در بازار خودرو
امرالله امینی – اجازه ترخیص خودروهای لوکس دپو شده از گمرک به منزله اجازه ورود اسب تراوا به کشور است. در اقتصادهای آزاد و پویا اساسا ممنوعیت، مفهوم و معنا ندارد. دولتها میتوانند بازارهای داخلی خود را از طریق ابزار قدرتمندی مانند نظام تعرفهای کنترل کنند اما عدم اجازه سرتاسری برای ورود کالاهای خارجی تبعاتی دارد که بعضا قابل جبران نیست. ممنوعیت واردات، بازار داخلی را انحصاری کرده و تولیدکنندگان به هر قیمتی که میخواهند محصولات خود را عرضه میکنند. ضمن اینکه خودروهای خارجی که در داخل وجود دارد، به شکل سرسامآوری گران شده و عملا فشار روی مردم افزایش یافته است. با ترخیص خودروهای دپو شده از گمرک بیبرنامگی دولت در تنظیم بازار و تثبیت قیمتها بیش از گذشته نمایان میشود. باز هم صنعت، مردم و اقتصاد کشور چوب بیبرنامگی دولت را میخورد. امروز بازار نیاز به استراتژی خاص دارد نه اینکه به دنبال عرضه خودروهایی با کلاس خاص باشد.
بیشترین خریداران خودرو در کشورمان از اقشار معمولی و متوسط جامعه هستند از این رو واردات خودروهای لوکس راهکار خروج از بحران نیست. دولت تنها به عنوان تماشاگر، مجری بدون تدبیر ایجاد تنش در اقتصاد کشور است. نمیتوان با واردات خودرو مخالفت کرد چراکه برای ایجاد رقابت در بین صنعت خودرو کشور این روش باید اجرا شود اما دولت با راهکار صحیح میتواند این موضوع را مدیریت کند نه اینکه تنها با رساندن سودهای کلان به جیب عدهای موضوع را سرپوش بگذارد. این نوع واردات در فضای انحصاری است که آن داستانهای تلخ رانت و تخلف در زمان بسته بودن ثبتسفارش رخ میدهد. چون بازار خودروی داخلی انحصار کامل است دولت باید با یک تعرفه منطقی اجازه واردات خودرو را نیز صادر کند تا این فضا رقابتی شود. این کار باعث میشود خودروساز داخلی هم ترغیب شود که هزینههای خود را کاهش و کیفیت کالای خود را برای رقابت افزایش دهد. اما هرنوع واردات و خروج ارز و سرمایه مردم به دلیل واردات خودروهای لوکس گران بزرگترین ضربه را به اقتصاد و در نهایت معیشت مردم میزند و تاکنون نیز این اتفاق تلخ افتاده است.
* کارشناس صنعت
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد