بازی چراغها در خلیج فارس؛ چرا ردیاب نفتکشهای ایرانی دوباره خاموش شد؟

جهان صنعت، از روز ۲۲ مهر ماه، اکثر نفتکشهای با پرچم ایران پس از حدود هفت سال موقعیت خود را از طریق سامانه AIS به صورت واقعی و بدون جعل مخابره کردند. اما پس از گذشت سه روز از این اتفاق، بار دیگر چرخشی در سیاستهای نفتی ایران دیده شد و عمده نفتکشها دیگر در سامانههای ردیابی قابل رویت نیستند.
عبداله باباخانی، کارشناس بینالمللی انرژی، با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی خود عنوان کرد: «پس از چند روز حضور پررنگ در نقشههای ردیابی جهانی، ناوگان نفتکشهای ایران بار دیگر از دید ناظران بینالمللی ناپدید شد.
در ۱۵ اکتبر، حدود دو سوم از کشتیهای شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) بهطور همزمان روی سامانه موقعیتیاب دریایی (AIS) فعال شدند؛ حرکتی که در ظاهر میتوانست نشانهای از بازگشت نسبی به شفافیت یا اجرای دستور جدیدی باشد. اما تنها یک روز بعد، در ۱۶ اکتبر، شمار نفتکشهای آنلاین به یکسوم کاهش یافت. در ۱۷ اکتبر، فقط یکششم از ناوگان باقی ماند و منحنی خاموشی بهسرعت رو به سقوط گذاشت.
صبح امروز، ۱۸ اکتبر، همزمان با اعلان ایران که تمامی تحریمهای سازمان ملل خاتمه یافته است و ایران مانند بسیاری از کشورها در تجارت خود آزاد است، تقریباً تمام نفتکشهای ایرانی بار دیگر چراغهای خود را خاموش کردهاند. تنها استثنا، ابرنفتکش VLCC DREAM II با شماره ثبت ۹۳۵۶۵۹۳ است که هماکنون در دریای عمان دیده میشود. به نظر میرسد تصمیمی در سطح بالا گرفته شد، اما فشارهایی داخلی یا بیرونی، مسیر آن را بهسرعت تغییر داد.»
در ادامه تصویر تنها نفتکش ایرانی که همچنان با ردیاب روشن حرکت میکند، مشاهده میشود.
منبع:تجارت نیوز