29 - 11 - 2019
بازی با افکار عمومی
شیدا ملکی- شادی و ورزش دانشآموزان مدرسهای همراه با موزیکی شاد، در حیاط مدرسه این روزها صدر اخبار شبکههای اجتماعی و حتی برخی خبرگزاریها را به خود اختصاص داده است. جالبتر اما واکنشهای پیدرپی مقامات مسوول از مجلس، وزارت آموزشوپرورش تا قوه قضاییه و پلیس فتاست. فیلمی چنددقیقهای آتشی در بین مسوولان بر پا کرد. چارچوب سیستم آموزشوپرورش باید ترکهای عمیقی خورده باشد که در مقابل شادی چند کودک دبستانی اینچنین در هم بشکند و داد مسوولان را بلند کند.
گاهی هرچه فریاد بلندی برخاسته میشود هیچ مسوولی نمیشنود، این بار اما صدای خنده چند دانشآموز مدرسهای با بیشترین سرعت به گوش مسوولان رسید. در شرایطی که پیش از انتشار فیلم شادی دانشآموزان دبستانی، معلمان مطالبات بر حق و قانونی خود را بیان کردند و در مقابل نه تنها واکنش مثبتی شنیده نشد بلکه مورد ضرب و شتم نیز قرار گرفتند.این حجم از به گوش بودن تا سنگین شدن گوش مسوولان همیشه محل سوال بوده است.
واکنش وزیر آموزشوپرورش و امنیتی شدن مدارس
وزیر آموزشوپرورش اما در واکنش به پخش کلیپ شاد دانشآموزان در فضای مجازی از تعیین سه نفر متخصص برای بررسی موضوع این کلیپها خبر داد. محمد بطحایی اعلام کرد: دشمن برای پیروزی در این جنگ از تمام ترفندها استفاده میکند و اکنون نیز سنگر تعلیموتربیت را هدف قرار داده است، بنابراین با بهکارگیری روشهای مختلف سعی در نگرانکردن مردم دارد که ازجمله آنها شاهد پخش کلیپهای نگرانکننده در فضای مجازی هستیم و مطمئنم نوعی دشمنی سیاسی پشت جریان انتشار کلیپهای ناهنجار در مدارس وجود دارد.
بطحایی در ادامه افزود: در شرایطی که کارهای بسیار ارزشمندی در آموزشوپرورش، انجام شده. البته این به معنی مطلوببودن شرایط نیست و باید بیشازپیش در این خصوص گام برداریم. در شرایطی که در نظرسنجیها جامعه معلمان بیشترین اعتماد ملی را در جامعه دارا هستند، کلیپهایی در فضای مجازی پخش میشود که موجب نگرانی و خدشهدارشدن باورهای مردم نسبت به نظام و تعلیم وتربیت شده است.
وزیر آموزشوپرورش از روشن نبودن منبع این فیلمها ابراز نگرانی کرده و دقیقا مشخص نیست این کلیپها مربوط به کجاست و چگونه تهیه شده، برای همین به کمک دادستانی محترم و همچنین پلیس فتا درباره منبع و چگونگی انتشار کلیپهای مذکور نیاز داریم، چراکه نوع سازههایی که در برخی از این کلیپها دیده میشود، مخصوص مدارس نیست. وزیر آموزشوپرورش از تعیین سه نفر متخصص برای بررسی موضوع پخش کلیپها در فضای مجازی خبر داد و افزود: باید ریشه تولید این کلیپها مشخص شود تا اعتماد عمومی و باور مردم متدین نسبت به نظام تعلیموتربیت خدشهدار نشود.
پیگیری پلیس فتا
در مقابل اظهارنظر وزیر آموزشوپرورش اما سرهنگ تورج کاظمی رییس پلیس فتای تهران بزرگ اعلام کرد درباره درخواست روز گذشته وزیر آموزشوپرورش از پلیس فتا و دادستانی برای یافتن منبع و چگونگی انتشار کلیپهای منتشر شده از مدارس اظهار کرد: برابر آخرین اطلاعات ما تاکنون هیچ درخواستی از سوی آموزشوپرورش در این خصوص به پلیس فتا نرسیده است اما در صورت اینکه درخواستی از سوی آموزشوپرورش یا دیگر نهادها مطرح شود، با هماهنگی مقام قضایی اقدامات و بررسیهای فنی خود را در این زمینه انجام خواهیم داد.
در شرایطی که چالشهای آموزشی هر یک بر دیگری پیشی میگیرند شاید زمان آن نباشد که پخش کلیپی کوتاه را در راس قرار داد و همه انرژی را صرف پاسخ به این پرسش کرد که چنین کلیپی از کجا سر برآورده است. به هر روی زمان و انرژی قابل توجهی از سوی هر یک از نهادهای مسوول صرف این موضوع شده است. موضوعی که واکاوی آن هرچند ضروری است اما به نظر نمیرسد شیوه و زمان مناسبی برای واکاوی آن انتخاب شده باشد. از سوی دیگر اگر واکنشها نسبت به موضوع تا این حد گسترده نبود شاید امکان تحلیل منطقیتر شرایط برای مسوولان و کارشناسان فراهم میشد.حال اما بار دیگر شاهد واکنشهای هیجانی و ناگهانیای هستیم که از سادهترین شیوه ممکن یعنی حذف متخلفان استفاده میکند.
مدارس نیازمند نشاط هستند
داوود محمدی، نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره آنچه در این روزها گذشته میگوید: چنین مسائلی را نباید دامن زد و روشن است که چنین شیوهای از اساس پسندیده نیست. متولیان پاسخگویی و بررسی موضوع باید روند را مورد تحلیل و واکاوی قرار دهند و از دریچهای کارشناسانه و عالمانه آنچه رخ داده را واکاوی و تحلیل کنند. هیاهو و اظهارنظرهای هیجانی و غیرکارشناسی گرهای از مشکلات باز نمیکند و هر لحظه خطر را بیشتر میکند.
محمدی در ادامه افزود: ما یک سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش در اختیار داریم که ابعاد مختلف آموزشی کشور را مورد بررسی قرار داده است. بر اساس همین سند ملزم به فراهم کردن محیطی شاد و بانشاط با زمینههای کافی آموزشی هستیم. تنها در چنین شرایطی است که میتوان انتظار داشت بهرهوری و میزان دانشپذیری دانشآموزان افزایش پیدا کند. شادابی در نهایت جزئی ضروری در نظام آموزشی است که باید در پی یافتن راهکارهای مناسب برای اجرایی کردن این میزان از شادی و نشاط در مراکز آموزشی باشیم.
این نماینده مجلس با اشاره به جایجای سند تحول بنیادین آموزش تاکید میکند که آموزشوپرورش موظف به برنامهریزی همهجانبه برای ایجاد فضای شاد در راستای قواعد تعلیم و تربیت است. از همین روست که نگاه هیجانی به آسیبهای پیش آمده در محیط آموزشی شرایط را آشفتهتر میکند. چنین شیوهای حاصلی ندارد مگر به حاشیه رفتن اصل قضیه نشاطآفرینی در جامعه و فضای آموزشی. مسوولان نباید اجازه دهند نگاه غیرعلمی و غیراصولی بر تصمیمگیریهایشان سایه افکند و هر روز بر میزان آسیبها افزوده شود.
بازی با افکار عمومی
حسن حسینی، جامعهشناس معتقد است انتشار گسترده این فیلم و واکنشها نسبت به چنین موضوعی با حجم گسترده، آن هم در شرایطی که جامعه بستر مشکلات بسیار جدیتر است بسیار غیرعادی به نظر میرسد. در حال حاضر شرایط بیثباتی اقتصادی و اجتماعی را تجربه میکنیم و همه اقشار جامعه مگر طبقه خاص مرفه به دلیل بحرانهای اقتصادی دچار چالشهای جدی شدهاند. امروز امکان برنامهریزی برای یک روز آینده هم فراهم نیست هرچند در کشورهای توسعهیافته، خانوادهها به سادگی برای شش ماه آینده خود برنامهریزی میکنند. حال اما پخش فیلم جشن و رقص دانشآموزان به عنوان مساله خرد و کم اهمیت افکار عمومی را منحرف کرده و اصل آسیبهای جامعه به حاشیه رفتهاند.
حسینی در ادامه میگوید: بیش از ۳۰ سال هزینه و برنامهریزی صرف آن شد که افرادی شبیه به هم با نوع تعریف شدهای از استاندارد تربیت شوند. نفوذ فرهنگی اما با وجود همه برنامهریزیهای گذشته همچنان ادامه دارد. سالهاست چوب به دست گرفتهایم و سعی میکنیم دانشآموزان را آنگونه که خود ترجیح میدهیم و با استانداردهای خود بسازیم اما با وجود همه بودجهها، هزینهها و برنامهریزیها هدف نهایی محقق نشده و امروز کلیپ رقص و شادی دانشآموزان دبستانی میشود بحران اساسی این روزهای آموزشوپرورش.
وی همچنین با تاکید بر اینکه امروز نهادهای مسوول خود باید نسبت به آنچه بر آموزش کشور گذشته پاسخگو باشند ادامه میدهد: زمانی که سخن از نظام اجتماعی میگوییم همه افرادی که فرهنگ را در جامعه گسترش میدهند باید درباره آنچه بر جامعه گذشته پاسخگو باشند. گاهی با اظهارنظرهای ناگهانی و پخش نکاتی به منظور انحراف افکار عمومی جامعه را بیشتر از آنکه به ثبات و آرامش دعوت کنیم عصبانیت جامعه را نسبت به شرایط بیشتر میکنیم. این رفتار به لحاظ جامعهشناسی نسنجیده و بسیار خطرناک است.
واکنشهای نامتجانس
با وجود همه آنچه این روزها شاهد بودیم اما نگرانی پیرامون واکنشهای نامتجانس و غیر همسطح در سیستم آموزشی کشور هر روز در حال فزونی است. از یکسو شادی در مدرسه محکوم میشود و از سوی دیگر سند تحول آموزشی کشور سخن از افزایش نشاط در محیطی آموزشی میگوید. در نهایت اما پخش همزمان چند فیلم از مدارس مختلف به شکلی همزمان خود علامت سوالی است که همچنان پاسخی برای آن روشن نشده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد