14 - 04 - 2020
بازگشت پارکبانها شایعه یا حقیقت؟
گروه جامعه- بارها برای همه ما پیش آمده است که با سختی جای پارک پیدا کرده باشیم و هنگامی که ماشین را پارک کردیم سر و کله شخصی به نام «پارکبان» پیدا شده باشد و در ازای چند ساعت توقف در خیابان طلب پول کند. در ابتدا این امر با مخالفت شهروندان روبهرو میشد که با بهانههایی از جمله اینکه از ماشین مراقبت میکنند یا جای خوب در اختیار عمدتا افرادی با ماشینهای مدل بالا قرار میدهند امری عادی تلقی شد و پول دادن به پارکبانها رواج پیدا کرد.
غیرقانونی بودن فعالیت پارکبانها شاید بهترین خبر برای کسانی بود که هر روز دقایق زیادی را با این افراد بحث میکردند، تا اجازه پیدا کنند خودروی خود را در حاشیه یکی از خیابانهای تهران پارک کنند. بنابراین بد نیست بدانید از یکی دو سال پیش، هرقدر پولی که پارکبانها از شما گرفتهاند، غیرقانونی بوده و در حال حاضر اصل فعالیت آنها در سطح شهر هم از سوی مدیریت شهری و هم از سوی پلیس زیر سوال رفته است.
گذشته از اینکه پارک کردن در خیابان و هزینه دادن بابت آن امری عادی نبود برخی افراد هم با سودجویی اقدام به گرفتن وجه از خودروها کردند. بسیاری از این افراد تنها با پوشیدن یک جلیقه و داشتن برگههای پرداخت خود را پارکبان جا میزدند و در خیابانهای فرعی اقدام به اخاذی از شهروندان میکردند.حالا مدتهاست که پرونده استفاده از پارکبان برای مدیریت پارک حاشیهای بسته شده اما حالا زمزمههایی به گوش میرسد که برخلاف مصوبه وزارت کشور، مجددا پارکبانها به خیابانهای تهران بازگردند. موضوع ایجاد گروه یا رستهای برای مدیریت پارک حاشیهای به یک دهه قبل برمیگردد چراکه در آن زمان توافقاتی بین پلیس راهور و شهرداری تهران برای آنچه که ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیهای خودرو نامیدند، انجام شد که نهایتا این توافقات منجر به ایجاد و پدید آمدن پارکبانها در سطح شهر و معابر پایتخت شد.بر اساس این توافق، پارکبانها در خیابانها مستقر شدند تا در راستای ساماندهی پارکهای حاشیهای خودرو و توزیع عادلانه جای پارک و تا اندازهای نیز در حوزه تامین امنیت خودروها فعالیت میکردند و نهایتا هم مردم با همه کمی و کاستیها، بحثها و جدلها بالاخره حضور افرادی به عنوان پارکبان را در معابر شهر تهران قبول کردند اما به دلیل برخی مشکلات و مسائل و رفتارهای برخی پارکبانان در دریافت وجه بیشتر از رانندگان و... کمکم زمینه اعتراض مردم ایجاد شد.از مهمترین تخلفات پارکبانهای شهر تهران، دریافت عوارض بیشتر از میزان مصوب است. حتی نیمساعتهای رایگانی که برای پارک حاشیهای در نظر گرفته شده نیز توسط این دست افراد نادیده گرفته شده و رانندگان ملزم به پرداخت رقمهایی فراتر از میزانی میشدند که روی برگههای در دست پارکبانها درج میشد.
پارکومتر جایگزین پارکبانها
این رویه تا یک سال پیش هم ادامه داشت تا جایی که معاونت آموزش سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: با پایان فعالیت پارکبانها در سطح شهر که بهزودی اجرایی میشود، شهروندان تنها در معابری که پارکومتر وجود دارد باید هزینه پارک پرداخت کنند. همچنین نمایندگان مجلس هم به ادامه فعالیت پارکبانها اعتراض کردند و با بیان این موضوع که شهرداری وظیفه دارد که گزارشهای رسمی و قانونی خود درخصوص فعالیت پارکبانها را به مراجع قضایی اعلام کرده و نهادهای قضایی نیز باید پارکبانها را هرچه سریعتر از سطح شهر جمعآوری کنند خواستار ورود دادستان به این مقوله شدند. از سوی دیگر به گفته نمایندگان فعالیت پارکبانان جنبه و مجوز قانونی ندارد و نیروی انتظامی پس از انجام اقدامات خود گزارشی را به قوه قضاییه ارسال کرده و این قوه براساس قوانین برخوردهای لازم را انجام میدهد، بنابراین اقدامات حال حاضر پارکبانها درسطح شهر بیشتر شبیه یک زورگیری بوده و با توجه به اینکه مبالغ بسیاری از رانندگان دریافت میشود. بعد از تمام این کش و قوسها در رابطه با جمعآوری پارکبانها قرار بر این شد تا پارکومترهای بیشتری در خیابانهای تهران نصب شود. پارکومتر تجهیزات مکانیزهای است که از سوی شهرداری برای دریافت حق توقف از رانندگان در پارکهای حاشیهای تعبیه شده و شهر را از حضور پارکبانها بینیاز کرده است. البته هنوز همه معابر شهر مجهز به این تجهیزات نیستند و بیشتر تخلف پارکبانها نیز در معابری که به پارکومتر مجهز نیست، مشاهده میشد.
بازگشت دوباره پارکبانها
حالا اما خیابانها دوباره شاهد بازگشت دوباره پارکبانها هستند که این امر بر خلاف مصوبه شورای عالی ترافیک است. به گزارش مهر، محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای عالی ترافیک، از ١۵ دی ماه ۹۵، باید پارکبانها جمعآوری و به جای آن شاهد افزایش تعداد پارکومترها میبودیم گفت: پارکبانها در پی تصمیم برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیهای خودرو در تهران، پدید آمدند. از حدود سه سال قبل، با تمدید نشدن قرارداد شرکتهای تامینکننده نیروهای پارکبان، عملا عمر پارکبانها به پایان رسید و پرونده این طرح برای همیشه بسته شد. طرحی که حدود ١٠ سال قبل به عنوان یکی دیگر از راهکارهای شهرداری تهران برای نظمبخشی به ترافیک و تردد در پایتخت آغاز شد اما پس از فراز و نشیبهای بسیار و ابهاماتی که در عملکرد آن وجود داشت بالاخره به خاطر شفاف نبودن عملکرد پارکبانها و گردش مالی پیمانکاران و نیروهای پارکبان پایان یافت. او همچنین این نکته را یادآور شد که با توجه به مصوبه شورای شهر تهران در سال ۹۵ مبنی بر الزام شهرداری تهران نسبت به مکانیزاسیون پارک حاشیهای و همچنین مصوبه اخیر شورای شهر پنجم مبنی بر ارائه برنامه عملیاتی ساماندهی پارک حاشیهای و به کارگیری تکنولوژی روز در دنیا، شاهد این مساله هستیم که معاونت حملونقل و ترافیک در یکی از مناطق شهرداری تهران به صورت منطقهای و بدون ارائه برنامه عملیاتی هماهنگ برای کل سطح شهر تهران، مناقصهای در راستای واگذاری مکانهای پارک حاشیهای آن هم در قالب قراردادهای غیرمکانیزه و به وسیله ثبت تصاویر توسط اپراتورهای انسانی برگزار کرده و پیمانکار را نیز انتخاب کرده است. این در حالی است که در بسیاری از شهرهای جهان و حتی کلانشهرهای ایران، با استفاده از روشهای کنترل مکانیزه پارک حاشیه و با تکیه بر توانمندیهای شرکتهای دانشبنیان داخلی به مدیریت پارک در معابر پرداخته میشود. از منظر آسیبشناسی، قراردادی که در حال حاضر در یکی از مناطق شهرداری تهران در جریان است، منجر به ورود مجدد پارکبانها و عوارض مترتب بر حضور آنها در سطح معابر خواهد بود که مطابق تجربه گذشته اعتراضات مردمی را دربر خواهد داشت. به عنوان مثال با توجه به وظیفه پارکبان در طرح جدید مبنی بر ثبت تصاویر خودروها در فواصل نیمساعته و امکان ثبت یا عدم ثبت تخلف خودروها با انتخاب پارکبان، این امر خود زمینهساز بروز اخلال و مفسده در امر پارک حاشیهای خواهد شد.
دبیر کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه انتظار میرود معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن رعایت و ملاحظه مصوبات شورای شهر، تعامل سازندهتری با کارشناسان حوزه حملونقل شهری داشته باشد گفت: تهران دیگر ظرفیت یک دوره مدیریت شهری براساس سعی و خطا را ندارد.
بازگشت پارکبانها شایعه است؟
البته مازیار حسینی معاون وقت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران هم در آذر ۱۳۹۵ گفته بود: عملا از سال ۹۴ تاکنون سازمان حملونقل و ترافیک قراردادی با پارکبانها ندارد. پولی که بابت پارک حاشیهای اخذ میشود به حساب خزانه و نه شهرداری ریخته میشود.
حسینی با بیان اینکه برخورد سلبی صرف جوابگو نیست، گفته بود با گسترش پارکومترها در سراسر شهر وجود پارکبان معنا و مفهومی ندارد هرچند طی مکاتبه با شرکت شهربان درخواست کردیم بررسی لازم صورت گیرد تا به تدریج شاهد حذف پارکبانها باشیم.
حالا اما کامران اخباری معاون اجرایی سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران این موضوع را رد کرده و در واکنش به این خبر در مورد استفاده از پارکبان در تهران میگوید: از پارکبان به شکل سنتی و غیرمکانیزه استفاده نمیکنیم. شهرداری تهران در هیچ منطقهای پارکبان راهاندازی نکرده و بیان این گونه مطالب مبهم و کلی سبب بیاعتمادی مردم به سیستم مدیریت شهری میشود.
اخباری با بیان اینکه ممکن است یک مجتمع یا مرکز تجاری آن هم در پارکینگ و فضای مرتبط با مجتمع و برای نظمدهی به عبور و مرور از افرادی تحت عنوان پارکبان استفاده کند که آن هم خلاف است بیان کرد: اما اگر از این افراد در حاشیه خیابانهای عمومی که متعلق به مردم است، استفاده شود، تخلف محسوب میشود. استفاده دوباره از پارکبان به هیچ وجه صحت ندارد و از آنجا که حاشیه خیابانها جزو معابر عمومی بوده و متعلق به همه مردم است در صورت بروز تخلف با کمک و همکاری پلیس با آنها برخورد میکنیم و باید تاکید کنم که بهتر است اگر تخلفی یا موضوع مشابهی در هر جا دیده شد پس از بررسی کارشناسی برای تعیین صحت و سقم آن، موضوع به جای رسانهای شدن به اطلاع مسوولان ذیصلاح رسانده شود تا برخورد شود.
معاون اجرایی سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین در مورد طرح شهرداری برای ساماندهی پارک حاشیهای که مورد تاکید شورای شهر و کمیسیون حملونقل شورای شهر است نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر قرار است ساماندهی پارک حاشیهای به صورت مکانیزه در منطقه ۲ به صورت پایلوت انجام شود که امیدواریم تا پایان سال آینده این مهم محقق شود و با ارزیابی نکات مثبت و منفی، به کل سطح شهر تهران تسری مییابد.
از سوی دیگر حجت نظری از اعضای شورای شهر تهران هم چندی پیش گفته بود شهرداری با مشکل ازدیاد نیروی انسانی مواجه است و با این حجم از نیروی کار نمیدانم چرا شهرداری میخواهد نیرو اضافه کند و در جلسات شورا بارها در رابطه با پارکبان و استخدام افراد جدیدی با این عنوان مخالفت شده است و اعضای شورا تذکر دادهاند که باید دستگاههای پارکومتر در سطح شهر بیشتر شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد