بازگشت صادرات به مسیر صعودی

گروه بازرگانی و کشاورزی
کدخبر: 567681
صادرات ایران پس از افت در ماه‌های ابتدایی سال به مسیر صعودی بازگشته و در شش‌ماهه اول سال ۶ درصد رشد وزنی داشته است.
بازگشت صادرات به مسیر صعودی

جهان صنعت– روند صادرات پس از تجربه افت در ماه‌های ابتدایی سال به مسیر صعودی بازگشته است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و پایش سازمان توسعه تجارت با اشاره به روند صادرات در سال‌جاری گفت: در ماه‌های نخست سال شاهد کاهش صادرات به‌ویژه در بخش پتروشیمی و گاز بودیم اما در ادامه و تا پایان شش‌ماهه اول وضعیت بهبود یافت و به لحاظ وزنی حدود ۶‌درصد رشد ثبت شد. از نظر ارزشی نیز عملکرد مشابه سال گذشته بوده است.

محسن منتظری، افزود: در سه بخش صنعت، معدن و کشاورزی رشد صادرات داشتیم که نشان‌دهنده پویایی در حوزه‌های غیرنفتی است.

وی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان گفت: مهم‌ترین دغدغه فعالان اقتصادی موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات است. آنها معتقدند نرخ بازگشت باید متناسب با هزینه‌های واقعی تولید باشد نه کمتر از نرخ ارز آزاد. خوشبختانه بانک مرکزی پذیرفته که صادرکنندگان فولاد و پتروشیمی بتوانند ارز خود را در تالار دوم بازار ارائه دهند که قیمت‌ها در آن واقعی‌تر است.

او افزود: این تصمیم به بهبود جریان تامین ارز و کوتاه‌شدن صف تخصیص کمک و شرایط را برای صادرکنندگان کوچک و متوسط نیز تسهیل خواهد کرد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و پایش سازمان توسعه تجارت درباره متنوع‌سازی مقاصد صادراتی توضیح داد: یکی از ماموریت‌های اصلی ما گسترش بازارهای هدف از طریق موافقتنامه‌های تجارت آزاد یا ترجیحی بوده و تجربه مثبت همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشان داد این مسیر موثر است. اکنون با پاکستان و اندونزی موافقتنامه‌های تجارت آزاد در مراحل پایانی است و مراحل پایانی مذاکرات با ازبکستان، عمان تقریبا طی شده و با مالزی نیز در حال تبادل کالا هستیم. وی افزود: در کنار این، حضور فعال در نمایشگاه‌های بین‌المللی و اعزام هیات‌های تجاری به کشورها زمینه ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان ایرانی و خریداران خارجی را فراهم می‌کند. منتظری درباره کاهش صادرات محصولات سنتی مانند فرش، پسته و زعفران نیز به رادیو تهران گفت: صادرات فرش در سال‌های گذشته به بیش از یک‌میلیارد دلار می‌رسید اما اکنون به حدود ۵۰‌میلیون دلار کاهش یافته که رقم واقعی نیست زیرا بخشی از صادرات به‌صورت چمدانی انجام می‌شود. بااین‌حال تحریم‌ها و رقابت سایر کشورها نقش زیادی در این اُفت داشته‌اند. وی افزود: در مورد زعفران نیز مشکل اصلی فروش فله‌ای و نبود بسته‌بندی مناسب است. خریداران خارجی با خرید فله‌ای، بسته‌بندی و برندگذاری مجدد انجام داده و ارزش‌افزوده را برای خود نگه می‌دارند. راه‌حل ما حضور مستقیم در بازارهای هدف از طریق فروش آنلاین و شبکه‌های مویرگی است تا محصول ایرانی مستقیما به دست مصرف‌کننده برسد.وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با اجرای سیاست‌های جدید ارزی و توسعه توافقنامه‌های بین‌المللی روند رشد صادرات کشور در نیمه‌دوم‌سال سرعت بیشتری بگیرد.

منبع: تحلیل بازار

وب گردی