23 - 06 - 2020
بازار مکاره
برخی چهرههای ورزشی و هنری این روزها تلاش زیادی میکنند تا با بالا بردن تعداد فالوئرهای خود در اینستاگرام، سهم خودشان را از درآمدهای تبلیغاتی در این شبکه اجتماعی بالا ببرند اما به چه قیمتی؟!
الگوهای مختلفی برای افزایش تعداد فالوئرهای صفحههای اینستاگرام وجود دارد و برخی چهرههای ورزشی و سینمایی سعی میکنند با بهرهگیری از این تکنیکها، شمار دنبالکنندههایشان را بالا و بالاتر ببرند تا بتوانند بابت پستها و استوریهای تبلیغاتی، از برندها پول بیشتری دریافت کنند. اخیرا کمپینهایی راهاندازی شده که با طرح ادعای افزایش سریع ۷۰ تا ۱۶۰ هزار فالوئر، از صاحبان صفحههای اینستاگرام، مبالغی بین ۱۹ تا ۳۹ میلیون تومان دریافت میکنند. بله، چیزی حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان، برای چند ده هزار فالوئر بیشتر! در حال حاضر چندمین سری این کمپینها در حال اجراست و کاربران برای شرکت در قرعهکشی باید ۱۱۶ صفحه اینستاگرامی را دنبال کنند.شرکتها و اشخاصی که میخواهند تعداد کاربران خود را یکشبه بالا ببرند، برای ورود به این کمپین باید حداقل ۱۹ میلیون تومان پرداخت کنند. با بررسی این حدود ۱۱۵ صفحه علاوه بر برخی فروشگاههای پوشاک، جواهرآلات، ساعت، اسباببازی، مواد ضدعفونیکننده، کیف و کفش، لوازم خودرو، مبلمان، مشاور حقوقی و دفتر معماری با اسامی آشنایی مواجه میشویم که به نظر میرسد برای افزایش فالوئرهای صفحه اینستاگرام خود حاضر به مشارکت در این کمپین شدهاند؛ نامهایی نظیر مهرداد میناوند بازیکن سابق پرسپولیس، محسن ربیعخواه، وحید امیری، محمد انصاری و علی علیپور که همگی از بازیکنان فعلی پرسپولیس هستند و همچنین شقایق فراهانی، نیوشا ضیغمی، منوچهر هادی، نیما شاهرخشاهی، نسرین مقانلو و ارسلان قاسمی از حیطه هنر در این کمپین وجود دارند.
یکی از سوالها این است که آیا بازیکنان فوتبال و هنرپیشههای سینما و تلویزیون نیز برای حضور در این کمپین و افزایش تعداد کاربران صفحه اینستاگرام خود هر کدام ۱۹ میلیون تومان پول پرداخت کردهاند یا رابطه کاری با مجریان آن دارند؟
فالو کن، شاید برنده شوی
مجری این کمپین در هر سری با ترکیبی از جوایز نقدی و غیرنقدی سعی میکند کاربران اینستاگرام را به دنبال کردن صفحههای بیشتری تشویق کند. در سری فعلی این کمپین فقط ۱۰ نفر شانس برنده شدن دارند. جوایز نیز شامل یک جایزه نقدی ۱۱۰ میلیون تومانی، سه جایزه نقدی ۱۰ میلیون تومانی، سه جایزه غیرنقدی به ارزش ۱۰ میلیون تومان و سه پلیاستیشن هفت تا هشت میلیون تومانی اعلام شده است. البته اعلام شده هر شب حدود پنج میلیون تومان نیز در قالب جوایز ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی بین کاربرانی که لایو کمپین را مشاهده کنند یا پای پستهای اسپانسرها کامنت بگذارند، توزیع میشود. به بیان دیگر مجری وعده داده که حدود ۲۰۰ میلیون تومان جایزه بدهد.در مقابل، از هر یک از صفحههایی که قرار است توسط کاربران دنبال شوند، قاعدتا و طبق اطلاعات بازاریابی، مبلغ ۱۹ میلیون تومان دریافت شده است. برای محاسبه درآمد این کمپین کافی است تعداد صفحههایی که باید دنبال شوند را در عدد ۱۹ میلیون تومان ضرب کرد اما چون برخی از این ۱۱۶ صفحه متعلق به دستاندرکاران کمپین و شرکای کلیدی مجری است، در بدبینانهترین حالت نیمی از این تعداد، ملاک محاسبه قرار داده میشود. با این حساب مجریان کمپین که اتفاقا یکی از آنها برادر کوچکتر یکی از بازیگران تلویزیون است، بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به دست میآورند. با بررسی نحوه تبلیغات و همچنین برگزاری مراسم قرعهکشی میتوان برآورد کرد که در گشادهدستانهترین حالت ۴۰۰ میلیون تومان دیگر نیز بابت این موارد هزینه میشود. در نتیجه، کمپین حاضر در بدترین حالت ۵۰۰ میلیون تومان سود برای مجری در پی دارد.یکی دیگر از سوالها این است که آیا مجریان این کمپینها که تاکنون ۱۲ بار به اجرا درآمده، بابت این درآمد خود مالیاتی پرداخت میکنند؟
خالی از محتوا
تکنیک اصلی این کمپینها استفاده از شخصیتهایی است که به عنوان «شاخهای اینستاگرام» شناخته میشوند. در هر کمپین یکی از این افراد به عنوان پارتنر اصلی مجری انتخاب میشود. این شخص، فالوئرهای خود و سایر صفحههای همکار مجری را به حضور در کمپین دعوت میکند. ویژگی مشترک این شاخهای اینستاگرام سابقه درخشان در تولید محتواهای بیارزش با استفاده از شوخیهای جنسی، قومی، لودهبازی و توهینآمیز است.
در هر کمپین به مدت چند شب در استودیویی، با حضور برخی چهرههای ورزشی، تلویزیونی و سینمایی، مراسم قرعهکشی همراه با پخش موسیقی زنده اجرا و از طریق لایو اینستاگرام پخش میشود. تاکنون چهرههایی مانند مهران غفوریان، حسن تفتیان (ورزشکار دو و میدانی)، محمدرضا حیاتی (گوینده اخبار)، مهران رجبی، محمدرضا هدایتی، حمید لولایی، الیکا عبدالرزاقی و امین زندگانی، خواهران منصوری (ورزشکاران ووشو)، کمند و سپند امیرسلیمانی به عنوان مهمان در این برنامهها حاضر شدهاند و در فرآیند قرعهکشی مشارکت داشتهاند.
تجارت اعداد
برخی از صاحبان کسبوکارها که وسوسه دارند صفحه اینستاگرام خود را پرکاربر نشان دهند، طعمه خوبی برای این کمپینها هستند. اغلب مشتریان این کمپین در تولید محتوای کاربرپسند، عملکرد درخشانی نداشتهاند و برای جبران این ضعف خود حاضر هستند مبالغ بالایی پرداخت کنند تا یکشبه دهها هزار کاربر به صفحه اینستاگرام خود اضافه کنند.
این اتفاق در حالی رخ میدهد که در الگوریتمهای جدید اینستاگرام، تعداد کاربران یک صفحه ارزش چندانی ندارد بلکه این شبکه اجتماعی، تعامل کاربران با محتوای صفحهها را به عنوان شاخص اصلی کیفیت در نظر میگیرد. به بیان دیگر، تعداد لایک، کامنت، ذخیرهسازی و به اشتراکگذاری پستها و استوریهای یک صفحه توسط کاربرانش نشاندهنده کیفیت آن است.
مجریان این کمپین از اطلاعات اندک صاحبان کسبوکارها استفاده میکنند و به بهانه اینکه افزایش تعداد فالوئرها، بر فروش آنها تاثیر میگذارد، مشارکت آنها را جلب میکنند. غافل از اینکه اینستاگرام، محتوای صفحههایی را که تعامل چندانی با کاربرانشان ندارند، از اولویت نمایش خارج میکند.
به بیان سادهتر، اگر یک پست یا استوری اینستاگرام در دقایق اولیه پس از انتشار نتواند با درصد مشخصی از کاربرانش ارتباط برقرار کند و از آنها لایک و کامنت بگیرد، به سایر فالوئرها نشان داده نمیشود.به همین دلیل نمیتوان انتظار داشت که این دهها هزار فالوئری که به امید برنده شدن در قرعهکشی، یکشبه وارد صفحههای اینستاگرام میشوند، بر موفقیت آن صفحهها تاثیری داشته باشند. با بررسی صفحه برخی از کسبوکارهایی که در این کمپینها شرکت کردهاند، میتوان به سادگی سطح پایین تعامل کاربران با محتوای صفحهها را مشاهده کرد. در برخی صفحهها، هرچند تعداد فالوئرها بیش از ۱۰۰ هزار کاربر است اما تعداد لایکها و کامنتها به زحمت به ۲۰۰ مورد میرسد یعنی تعاملی در حد ۲/۰ درصد؛ دو مورد تعامل به ازای هر هزار کاربر.
در این کمپین فقط با عددها و رقمها بازی میشود. مجری کمپین با درآمد بسیار بالا، دهها هزار کاربر بیاثر را به صفحه کسبوکارها یا شخصیتها راهی میکند. این وسط خیلی از جیبها خالی میشود و برخی از جیبها پُر.
به شانس اعتماد داشته باش
یکی از شاخهای اینستاگرام که بخش زیادی از اعتبار خود را در استندآپکمدیهای برنامه خندوانه تلویزیون به دست آورده، از پارتنرهای این کمپین است و در بخش پایانی سری نهم این کمپین، پس از اهدای چک ۱۰۰ میلیونی به شخص برنده، چندین بار با تاکید رو به کاربران گفت: امید داشته باشید که روزی شما هم شانس میآورید. ادامه دهید و در کمپینها شرکت کنید، چون بالاخره یک روز شما هم برنده میشوید.
این جمله به خوبی روح حاکم بر چنین برنامههایی را نشان میدهد. این قبیل کمپینها که بنا به ادعای گردانندگانش در هر سری بیش از ۱۰۰ هزار نفر را درگیر میکند، مروج فرهنگ غلطی هستند که هیچ ارزشی برای کار کردن قائل نیستند. آنها رویای یکشبه پولدار شدن را به شدت تبلیغ میکنند.
در بخشی از این برنامه چالشی وجود دارد که مهمان برنامه باید شش قطعه بیسکویت را در عرض ۶۰ تا ۹۰ ثانیه بخورد. جایزه این عمل غیرمنطقی که به هیچ مهارت، دانش، تجربه و بینشی نیاز ندارد، ۵۰ میلیون تومان بود. وقتی در چنین برنامههایی نشان داده میشود که میتوان در ۹۰ ثانیه با خوردن شش بیسکویت معادل حقوق دو سال یک کارگر را به دست آورد، چگونه میتوان ارزش کار کردن را به جوانان فهماند؟
طعمه جدید: باشگاه پرطرفدار پایتخت
سری دوازدهم این کمپین روز دوم تیرماه تمام شد. سود حاصل از این کمپین چنان زیاد است که گردانندگانش از چند روز پیش مقدمات سری سیزدهم را چیدهاند. مجریان کمپین مدعی هستند سری سیزدهم را با همکاری یکی از دو باشگاه فوتبال پرطرفدار پایتخت برگزار میکنند.آنها با تکیه بر اعتبار این باشگاه بزرگ و قدیمی، از هر اسپانسر ۳۵ میلیون تومان دریافت میکنند و بنا به ادعای خودشان «گارانتی» میدهند ۱۰۰ هزار فالوئر به صفحه هر اسپانسر اضافه شود. آنها حساب ویژهای روی ۹/۳ میلیون فالوئر صفحه اینستاگرام آن باشگاه فوتبال باز کردهاند و با اعلام اختصاص جوایزی مانند پژو ۲۰۶ و گوشی آیفون SE به رنگ پیراهن آن باشگاه، سعی دارند هوش از سر هواداران باشگاه ببرند و سود مضاعفی به جیب بزنند.سوال پایانی این است که به چه قیمتی اعتبار یک باشگاه فوتبال را که وجهه ملی در کشور دارد، در حرکتهایی اینچنین به بازی گرفته میشود؟
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد