1 - 01 - 2018
بازار لوازم آشپزخانه درتسخیر خارجیها
طی ماههای اخیر، تولیدکنندگان لوازم خانگی بازار مناسبی نداشتند و همواره با رکود دست و پنجه نرم میکنند. این در حالی است که به گفته رییس اتحادیه لوازم آشپزخانه، عدم استقبال خریداران مایه دلسردی فروشندگان شده و فروش کالاهای خارجی را بیش از پیش رونق بخشیده است. از این رو در شرایط فعلی بازار لوازم خانگی به خصوص در حوزه لوازم آشپزخانه در تسخیر کالاهای خارجی است. فریدون نصیری در این خصوص گفت: مهمترین عامل در عدم امکان فروش کالاهای ایرانی، فقدان شناخت خریداران نسبت به این کالاهاست.
وی اظهار کرد: فروش کالای ایرانی و استقبال مردم از خرید کالاهای ساخت داخل چند سالی است دغدغه ذهنی مسوولان و متولیان اقتصاد و تجارت ایران شده است و با وجود همه سعی و تلاش رسانهها و شعارهای اقتصادی، کالاهای ایرانی در حوزه لوازم آشپزخانه سهم کمی در سبد خرید خانوارهای ایرانی دارد. رییس اتحادیه لوازم آشپزخانه با اشاره به نبود برندسازی کالای ایرانی در بازار تصریح کرد: مهمترین عامل عدم شناخت خریداران نسبت به این کالاهاست. فقدان تبلیغات صحیح و اصولی و عدم حضور در رسانههای امروزی، مانعی برای فروش کالاها در واحدهای صنفی شده است.
وی با اشاره به خدمات پس از فروش کالاهای خارجی در کشور یادآور شد: فعالین اقتصادی معتقدند که فروش کالاهای خارجی با گارانتیهای تضمین شده و مراکز خدمات پس از فروش، سود بیشتری را نصیب فروشنده میکند و تنوع محصولات غیر ایرانی و همچنین قیمتهایی که برای این اجناس در نظر گرفته میشود، گوی سبقت را از کالای ایرانی ربوده و امکان هرنوع رقابتی را برای تولیدکنندگان سختتر و گاهی غیر ممکن میسازد.
رییس اتحادیه لوازم آشپزخانه با انتقاد از عدم حمایت از تولیدکنندگان داخلی، گفت: عدم حمایت از تولیدکنندگان، موانع دولتی مانند مالیات، بیمه، عدم پرداخت یارانه برای ورود مواد اولیه تولید، سختی امکان تولید برندهای متفاوت در یک واحد تولیدی و به دنبال آن پایین بودن تیراژ تولید، عدم اعتماد مردم به استاندارد به دلیل سطح پایین پذیرش استاندارد کالاها توسط سازمان استاندارد و… همه و همه باعث افزایش هزینههای تولید، عدم امکان تولید محصولات متنوع و با کیفیت ایرانی شده است.
وی با بیان اینکه آینده روشنی در صنعت لوازم آشپزخانه کشور نمیتوان تصور کرد، یادآورشد: موارد فوق به علاوه اجاره بهای بالای واحدهای تجاری، ورود کالایهای بیکیفیت و ارزان قیمت چینی از مبادی گمرکی کشور، کاهش قدرت خرید مردم، فرهنگ مصرفی غلط و… نیز مزید بر علت شده است که هر روز تولیدکنندگان به بقای واحد تولیدی خود ناامیدانه بنگرند و حتی گاهی کالایی را که با رنج تولید کردهاند، به نام کالای خارجی به فروش برسانند.
به گفته وی ادامه این فرآیند و عدم بهروزرسانی روشهای تولید و توزیع توسط تولیدکنندگان و فروشندگان حوزه لوازم آشپزخانه در آیندهای نهچندان دور، نشانههای بیماری نهفته امروزی را آشکار و صنعت لوازم آشپزخانه کشور را به مرز نابودی خواهد کشاند.
رییس اتحادیه لوازم آشپزخانه با اشاره به افزایش قیمت تولید در کشور اذعان کرد: خرید کالای ایرانی توسط مردم در وهله اول نیازمند تامین زیرساختهایی برای تولید ارزان و باکیفیت بوده و توجیه اقتصادی فروش این کالاها در داخل و بسترسازی برای صادرات مستمر به سایر کشورهاست.
وی با اشاره به عدم ارتباط بخش صنعت و دانشگاه تصریح کرد: مهمترین بخش اشکالات و مسایل دیده نشده در تولید کالاهای ایرانی عدم ارتباط و یا ارتباط ناصحیح بین صنعت و دانشگاه است. دانشآموختههای تئوریک که ارتباط با صنعت را درک نمیکنند و تولیدکنندگانی که شاید کمتر به تحقیق و توسعه معتقدند؛ در کیفیت پایین محصولات تولیدی، بهروز نبودن فرآیندها و خطوط تولید موثرند.
رییس اتحادیه لوازم آشپزخانه با اشاره به نیاز الگوسازی برای استفاده از تولیدات داخلی افزود: فروشندگانی که معرفی کالای ایرانی را الزامآور ندانند، خواسته یا ناخواسته باعث کند شدن چرخش چرخ تولید خواهند شد، در نتیجه اشتغال و پس از آن وابستگی هرچه بیشتر به درآمدهای نفتی و وابستگی در انتظارمان خواهد بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد