5 - 12 - 2019
بازار فریبنده
گروه صنعت- با نزدیک شدن به تعطیلات و آغاز سفرهای تابستانی انتظار میرود بازار خودرو از پریشانی و رخوت به سمت خرید و فروش کوچ کند. شاید زمزمه کاهش قیمتها در بازار طنین انداخته باشد اما ادامه رکود خرید و فروش آن هم در این فصل نشانه خوبی نیست و به گفته فعالان این بازار انتظار جهش ناگهانی قیمتها خیلی دور از انتظار نیست. کاهش قیمت ارز و برنامه حضور شورای رقابت برای قیمتگذاری اگرچه بازار خودرو را متاثر از خود کرد، با این حال طی دو هفته گذشته بسیاری از مشتریان فروش خودروهای خود را متوقف کردند. بنا بر گفته فعالان بازار، در حال حاضر بازار خودرو وابستگی خاصی به ارز پیدا کرده و بالا و پایین شدن نرخها در این بازار، قیمت خودروها را هم دچار نوسان میکند. آنها بر این باورند که کاهش قیمت ارز سبب افزایش تمایل به فروش خودرو میشود و از آن سو اگر مسیر ارز صعودی شود، میل به فروش کاهش مییابد. فعالان بازار عنوان میکنند که خرید و فروش خودرو در مقطع فعلی، بسیار پایین بوده و به اصطلاح نه خریدار چندانی وجود دارد و نه به آن صورت، فروشندهای. در واقع بازار خودرو تمایل به حفظ وضع فعلی دارد یعنی رکود خرید و فروش بالا. این موضوع ارتباط مستقیم با اوضاع لرزان اقتصادی کشور به خصوص تب و تاب بازار ارز دارد و مشتریان سعی میکنند خودروهای خود را بهعنوان کالایی سرمایهای نگه دارند و تا حد امکان در بهترین زمان و به بالاترین قیمت بفروشند. این رویکرد مشتریان نشان میدهد خودرو کاملا در قالب کالایی سرمایهای بروز کرده و به نظر میرسد خیلیها که ارز و سکهای برای خرید و فروش ندارند، خودروی خود را چه صفر کیلومتر و چه دست دوم و چه حوالهای، کالایی سرمایهای میدانند و بهدنبال کسب بیشترین سود ممکن از فروش آن هستند. به همین دلیل بود که در این دو هفته گذشته و با توجه به آغاز روند کاهشی قیمتها در بازار ارز، خیلیها خودروهای خود را در معرض فروش قرار داده و اتفاقا قیمتها نیز کاهش پیدا کرد. در واقع این دست از مشتریان از بیم ادامهدار بودن نزول نرخ ارز و تاثیر آن بر کاهش قیمت خودرو، وارد بازار شده و قصد فروش کردند.
پیشبینی افت قیمت پراید تا ۴۳ میلیون تومان
کاهش قیمت خودرو در بازار همچنان ادامه دارد و با فروکش کردن هیجان بازار پیشبینی میشود افت قیمتها متوقف نشود. در پی برخورد دستگاه قضا با برخی سایتهای فروش خودرو و جلوگیری از قیمتسازی در فضای مجازی و همچنین با مطرح شدن بحث بازگشت قیمتگذاری خودرو به شورای رقابت، روند کاهشی قیمت خودرو در بازار همچنان ادامه دارد. در این میان افرادی که خودرو را با قصد سرمایهگذاری و به قیمت بالا خریداری کرده بودند حالا با مشکل فروش در بازار روبهرو هستند. در حال حاضر قیمت خودرو در بازار روندی نزولی دارد و با این حال خریدار چندانی در بازار وجود ندارد و مردم منتظر کاهش دوباره قیمتها هستند. بررسی بازار خودرو نشان میدهد قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در اواسط اردیبهشتماه به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده بود حالا در بازار با قیمت ۹۴ میلیون تومان عرضه میشود. قیمت پژو ۴۰۵ نیز در بازار به ۹۳ میلیون تومان رسیده بود که حالا تا ۸۲ میلیون تومان پایین آمده است. در مورد سمند LX نیز باید به قیمت ۹۸ میلیون تومانی این خودرو در اواسط اردیبهشتماه اشاره کنیم که در حال حاضر با قیمت ۸۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود. قیمت پژو پارس نیز قبلا تا ۱۱۲ میلیون تومان بالا رفته بود که حالا به ۱۰۲ میلیون تومان کاهش یافته است. در مورد قیمت ۲۰۷ دندهای نیز باید گفت که این خودرو در اواسط اردیبهشت ماه با قیمت ۱۵۵ میلیون تومان در بازار عرضه میشد ولی حالا قیمت آن به ۱۳۶ میلیون تومان رسیده است. قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز قبلا به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان رسیده بود ولی هماکنون در بازار ۱۷۳ میلیون تومان عرضه میشود. قیمت دنا معمولی نیز در بازار تا ۱۳۲ میلیون تومان افزایش یافته بود ولی حالا با قیمت ۱۲۱ میلیون تومان به مشتریان فروخته میشود. دنا پلاس نیز این روزها با قیمت ۱۶۵ میلیون تومان در بازار عرضه میشود در حالی که قیمت این خودرو نیز حدود یک ماه پیش در بازار ۱۸۰ میلیون تومان بود. در مورد محصولات سایپا نیز باید به قیمت ۴۷ میلیون تومانی سایپا ۱۳۱ در بازار اشاره کنیم که قبلا تا ۵۸ میلیون تومان بالا رفته بود.
قیمت سایپا ۱۱۱ نیز قبلا ۶۲ میلیون تومان بود که حالا به ۵۳ میلیون تومان رسیده است. در مورد ساینا نیز باید به قیمت ۵/۶۱ میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم که قبلا تا ۷۱ میلیون تومان نیز افزایش یافته بود. قیمت تیبا صندوقدار نیز در بازار با افت هفت میلیون تومانی نسبت به اواسط اردیبهشت به ۵۳ میلیون تومان رسیده است. تیبا هاچبک نیز با همین میزان کاهش قیمت، امروز در بازار با قیمت ۵/۶۱ میلیون تومان عرضه میشود. در بررسی بازار ساندرو استپوی نیز مشاهده میشود که قیمت این خودرو در اواسط اردیبهشتماه به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده بود که حالا تا ۲۱۰ میلیون تومان پایین آمده است.
قیمت تندر ۹۰ مدل E2 هم در بازار به ۱۳۰ میلیون تومان رسیده در حالی که قبلا این خودرو با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان در بازار عرضه میشد. قیمت تندر ۹۰ پلاس دنده اتوماتیک نیز از ۲۲۰ میلیون به ۱۸۷ میلیون تومان رسیده است. قیمت سایپا ۱۵۱ نیز که قبلا تا ۶۰ میلیون تومان افزایش یافته بود حالا در بازار به ۵/۴۷ میلیون تومان رسیده است.
افت قیمت خودروهای مونتاژی
بررسی بازار خودروهای مونتاژی نیز نشان میدهد که قیمت پژو ۲۰۰۸ از ۴۷۰ میلیون تومان در اواسط اردیبهشت ماه با ۱۲۵ میلیون تومان کاهش به ۳۴۵ میلیون تومان طی روزهای جاری رسیده است. قیمت چانگان CS35 نیز از ۲۳۵ میلیون تومان در بازار به ۱۸۸ میلیون تومان کاهش یافته است. قیمت سراتو سایپا هم از ۴۰۰ میلیون به ۳۱۰ میلیون تومان رسیده و قیمت مزدا ۳ نیز از ۵۵۰ میلیون به ۴۲۰ میلیون تومان رسیده است. در مورد هایما نیز باید به قیمت ۲۹۸ میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کرد که در اردیبهشتماه تا ۴۰۰ میلیون تومان نیز بالا رفته بود. قیمت سوزوکی ویتارا نیز از ۶۰۰ میلیون به ۴۸۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت هیوندای اکسنت نیز در بازار از ۴۰۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و قیمت جک S5 از ۴۰۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون تومان افت کرده است.
پیشبینی افت دوباره قیمتها
سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل در این مورد گفت: با فروکش کردن هیجان بازار، پیشبینیها از کاهش دوباره قیمتها حکایت دارد به طوری که قیمت پراید طی روزهای آینده به حدود ۴۳ میلیون تومان خواهد رسید. وی ادامه داد: قیمت ساینا نیز در روزهای آینده به حدود ۵۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به حدود ۸۲ میلیون تومان و پژو پارس نیز به حدود ۸۶ میلیون تومان خواهد رسید. وی با بیان اینکه خودرو به کالایی سرمایهای تبدیل شده است، گفت: خریداران با هدف کسب سود نسبت به خرید و ثبتنام خودرو اقدام میکردند و در این شرایط شاهد تبدیل به احسن خودروها نیستیم زیرا تفاوتی بین خودرو مدل ۹۸ با ۹۷ وجود ندارد و تمایل به تبدیل خودروها کم است. رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل به فارس گفت: در این وضعیت، خودروهای مدل بالا کمتر در جادهها دیده میشوند و بیشتر با هدف کسب سود در پارکینگ خانهها نگهداری میشوند. وی پیشبینی کرد در صورت افزایش عرضه خودرو از سوی خودروسازان، قیمتها در بازار حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افت داشته باشد. موتمنی تصریح کرد: در حال حاضر نیز که قیمتها رو به کاهش است، خریدار چندانی در بازار وجود ندارد و مردم منتظر کاهش دوباره قیمتها هستند. در صورت تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه و افزایش عرضه خودرو از سوی خودروسازان باز هم شاهد افت قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.
عرضه ۱۰۰ هزار خودرو جدید به زودی در بازار
این در حالی است که صادق نجفی دستیار ویژه وزیر صمت گفت: با تکمیل خودروهای دارای کسری قطعات، خودروسازان به زودی ۱۰۰هزار خودرو جدید به بازار عرضه میکنند. نجفی با اعلام این مطلب، اظهار داشت: بهدنبال تلاش خودروسازان کشور برای تکمیل و تجاریسازی خودروهای دارای کسری قطعات پیشرفته، قرار است این خودروها بهزودی به بازار عرضه شوند. وی با اشاره به پویش ملی داخلیسازی قطعات خودرو، اضافه کرد: پس از آغاز این پویش که توسط شرکتهای سایپا و ایرانخودرو به اجرا درآمده، قرار است بخش اعظمی از خودروهای ناقص این شرکتها که بهدلیل کسری قطعات در پارکینگها انبار شده، بهزودی تکمیل شده و به بازار عرضه شود. دستیار ویژه وزیر صمت در خصوص چگونگی تامین قطعات این خودروها، تصریح کرد: قرار است کمبود قطعات این خودروها با استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای داخلی و همچنین منابع جدید خارجی تامین شود تا ۱۰۰ هزار خودرو ناقص به سرعت در اختیار مشتریان و خریداران قرار گیرد. نجفی با بیان اینکه براساس آمارهای موجود ۶۰ هزار خودرو متعلق به ایرانخودرو و ۴۰ هزار دستگاه نیز متعلق به سایپاست، گفت: این خودروها تاکنون بهدلیل عدم رسیدن به مرحله تجاری، به بازار عرضه نشده و با توجه به سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت و سرمایهگذاریهایی که این شرکتها جهت تامین قطعات کسری انجام دادهاند، بهزودی به بازار عرضه خواهند شد. وی گفت: به نظر میرسد با عرضه این تعداد خودرو، بسیاری از تعهدات قبلی این دو خودروساز تحت پوشش قرار خواهد گرفت و علاوه بر آن، ورود این حجم از خودروهای پرتیراژ داخلی به بازار، روند کاهش قیمتها را نیز تسریع خواهد بخشید.
سلطانها همه در بخش واردات هستند و بخش تولید سلطان ندارد!
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اعلام میکند در خصوص عدم موفقیت خصوصیسازی در صنعت، هر دو طرف دولتی و خصوصی قصورهایی داشتهاند. عبدالرضا مصری در ارتباط با خصوصیسازی صنعت خودرو اظهار داشت: متاسفانه میزانی که تحت عنوان خصوصیسازی اعلام شده خصوصیسازی صورت نگرفته زیرا با مبالغی که سازمان خصوصیسازی به صورت نقد و اقساط ارائه میدهد افرادی وارد عرصه میشوند که بنیه مالی لازم برای تقویت بخش خصوصی را ندارند. نماینده مردم کرمانشاه افزود: با پول بانکی و حدود ۳۰ درصد بهره، بخش خصوصی کشور رشد نخواهد کرد. تاکنون نمونههای بسیاری دیدهایم که ۱۰ درصد مربوط به پرداخت دولت را از بانک وام گرفتهاند و پس از آن بنیهای برای انجام امورات بعدی ندارند به همین دلیل ناموفق هستند. حال سوال این است که چه فردی توانایی اقتصادی و مالی لازم را دارد که بنگاههای بزرگ کشور مانند صنعت خودرو را طوری در دست گیرد که بدون نیاز بانکی و وام، خودروسازی را در اختیار گرفته و اداره کند و قدرت توسعه یک پلتفرم ملی بدون وابستگی به خارج را داشته باشد تا تحریم اثری روی صنعت خودرو نداشته باشد. اگر این امکان وجود داشته باشد قطعا موفق خواهیم بود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به خبرخودرو گفت: موضوع دوم این است که دولتیها قصد ندارند از صنایع بزرگ و حیاط خلوتهای خود دست بردارند و این امر روشنی است. البته نمیتوان گفت تنها دولت مانع خصوصیسازی است زیرا از این طرف و در طرف بخش خصوصی نیز ظرفیت لازم وجود ندارد و هنوز کسی مراجعه نکرده که خود را نشان دهد و سرمایهگذاری لازم را انجام دهد و ممکن است فردی که به این حوزه وارد میشود قصد استفاده از رانتهای بانکی و مسائل اینچنینی را داشته باشد. مصری افزود: به نظر بنده صنعت خودروسازی فرقی با سایر صنایع ندارد و در حال حاضر افراد در کشور ما پول خود را وارد صنعت نمیکنند به همین دلیل با این همه، یکی از این سلطانهای نوظهور سلطان تولید نبوده و همگی در بخش واردات و بازرگانی بودهاند، به عبارتی سلطان شکر، ارز، سکه، موز و پوشک کودک همگی سلطانهای واردات و پولباز هستند و سلطانهای صنعتگر نداشتهایم و تاکنون یک نفر تولیدکننده نداشتهایم که عنوان سلطان داشته باشد و ای کاش ۵۰ سلطان تولیدکننده داشتیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد