17 - 12 - 2019
بازار سیاه واردات
گروه صنعت- واردات خودرو از چندین ماه گذشته به یکی از پربحثترین موضوعات تبدیل شده است بهطوری که در سال گذشته به دلیل شرایط خاص ارزی ورود آن به کشور متوقف شد و دولت تصمیم گرفت برای سامان بخشیدن وضعیت واردات خودرو نسبت به بستن سامانه ثبت سفارش اقدام کند.
اما از تیرماه سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام و در نتیجه ممنوعیتهای واردات خودرو، وضعیت متقاضیانی که در آن بازه ثبتنام کرده بودند و حتی آنهایی که طبق شنیدهها در زمان ممنوعیت ثبت سفارش، اقدام به پیشخرید خودروهای وارداتی کرده بودند همچنان در ابهام و بلاتکلیفی قرار دارد.
این در حالی است که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو پیشفروش سایر خودروهای وارداتی را از سوی برخی شرکتهای خارجی کلاهبرداری دانسته است. در واقع متولی اصلی واردکنندگان، زیرمجموعههای این بخش را متهم به ایجاد اختلال کرده است. فساد در واردات خودرو توسط عوامل دخیل در ثبت سفارش، در حالی به سوژه خبری تبدیل شده که یک سند تازه نشان میدهد وزیر صنعت حمایتی ویژه و خلاف قانون از یک واردکننده خودرو انجام داده است. این سند نشان میدهد وزیر وقت صنعت دستور داده بود با یک واردکننده خودرو که فاقد نمایندگی از شرکت اصلی بوده و طبق اعلام سازمان حمایت، دارای سابقه تخلف در پیشفروش خودرو است برای ثبت سفارش و ترخیص خودرو از گمرک، در زمان ممنوعیت، همراهی شود.
مقصر وضعیتی که برای خودروهای وارداتی اتفاق افتاده اول از همه محمدرضا نعمتزاده وزیر اسبق صمت، دوم محمد شریعتمداری وزیر سابق صمت و سوم رضا رحمانی وزیر صمت است. واردکنندگان با کلی تعهد که به مردم دارند نمیدانند دست به دامن چه کسی شوند. در حالی که واردکنندگان و ثبتنامکنندگان خودروهای وارداتی چشمانتظار ازسرگیری ترخیص خودروهای دپویی از گمرک هستند، وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده فعلا مهلت ترخیص تمدید نمیشود. این گفته در حالی است که نیمه تیرماه امسال مهلت ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک و مناطق ویژه اقتصادی به پایان رسید. این روزها که قیمت خودروهای وارداتی در مسیر صعود قرار گرفته، نگاه بسیاری به این بازار جلب شده است.
واردات ۱۲۵ هزار دستگاه خودرو واقعیت ندارد
سناریوی خبرسازی در این بازار پایانی ندارد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه پیشفروش خودروهای خارجی کلاهبرداری است، گفت: مردم فریب شرکتهای متخلف را نخورند. مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: اگر شرکتی نسبت به پیشفروش خودروهای خارجی اقدام کند، مرتکب کار خلاف شده است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه پیشفروش سایر خودروهای وارداتی به معنی کلاهبرداری است، از مردم خواست فریب این شرکتها را نخورند. دادفر افزود: در حال حاضر فقط فروش فوری با تحویل ۲۰ تا ۳۰ روزه قانونی است و در غیر این صورت امکان تحویل خودرو بابت پیشفروش فراهم نیست و خریداران متضرر خواهند شد. وی در ادامه در مورد بحثهای مطرحشده مبنی بر واردات ۱۲۵ هزار دستگاه خودروی خارجی با رانت یک خانواده و با اظهارنامه جعلی که اخیرا از سوی رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس مطرح شده بود نیز گفت: سالانه حداکثر ۷۵ هزار دستگاه خودرو توسط ۴۰ نمایندگی به کشور وارد شده است و فقط در سال ۹۱ به واردات ۱۰۰ هزار دستگاهی رسیدیم. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به فارس گفت: مجموع واردات خودرو در ۱۰ سال قبل به ۸۰۰ هزار دستگاه هم نمیرسد. در این شرایط چطور ممکن است یکباره ۱۲۵ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شود؟ وی تاکید کرد: این موضوع واقعیت ندارد و احتمالا اطلاعات اشتباه باعث اعلام این مطلب شده است.
موانع و چالشها
با توجه به پایان مهلت ترخیص خودروهای دپوشده در گمرک به گفته رضا رحمانی قبلا یک مرتبه این مهلت تمدید شده بود، فعلا دوباره این مهلت را تمدید نمیکنیم. رضا رحمانی درباره وضع خودروهای دپو شده در گمرکها، بنادر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، به ایسنا گفته بود: برای آزادسازی خودروهای دپو شده در این مناطق موانعی وجود داشت که دولت برای آنها مصوبهای به تصویب رساند و تعدادی از این خودروها ترخیص شدند. وی با بیان اینکه همچنان موانعی برای ترخیص خودروهای دپوشده وجود دارد، خاطرنشان کرد: برخی از خودروهای دپوشده دارای ظرفیت موتور بیش از ۲۵۰۰ سیسی هستند و برخی دیگر ضوابط فنی ندارند و سازمان ملی استاندارد، آنها را تایید نکرده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه از نظر وزارت صمت ترخیص خودروهای دپوشده هیچ مشکلی ندارد و ما به همه اعلام کردهایم که میتوانند نسبت به ترخیص اقدام کنند، ادامه داد: بخش دیگری از خودروها با موانع قضایی مواجه هستند و از طرف دادگاههای مختلف توقیف شدهاند که این موارد از اختیارات وزارت صمت خارج است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد