24 - 04 - 2024
بازار سیاه روغن موتور
گروه انرژی- با وجود افزایش ۵۰درصدی قیمت روغن موتور، گزارشها نشان میدهد که این محصول در بازار کمیاب شده است. در عین حال که تولیدکنندگان هم از این وضعیت راضی نیستند و میگویند، قیمتگذاری دستوری باعث ضرر و زیان شرکتها شده است.
خبرگزاری بازار در گزارشی نوشت: روغن موتورهای ایرانول و بهران در بازار ۵۰درصد گران شد. عدم عرضه روغن موتور این شرکتها در بازار منجربه ایجاد «بازار سیاه» شده است. سه شرکت بزرگ تولیدکننده روغن موتور از ابتدای سال جاری تا امروز اقدام به عرضه روغن موتور در سطح بازار نکردهاند. فعالان این صنف معتقد هستند که تولیدکنندگان محصولات را به شبکه توزیع تحویل و این شبکه از توزیع آن در سطح بازار خودداری میکند. بهنظر میرسد شبکه توزیع با عدم عرضه روغن موتور به بازار، مسیر تحمیل رشد قیمت روغن موتور به دولت را دنبال میکند.
فعالان این صنف درخصوص ایجاد چالش در بازار روغن موتور توسط شبکه توزیع و فقدان نظارت به این شبکه، بیان کردند: اگر شرکتهای ایرانول و نفتبهران نسبت به عدم عرضه محصولات خود توسط شبکه توزیع مطلع هستند، چرا اقدام به پخش مویرگی در بازار لوازم یدکی تهران نمیکنند؟
به گفته آنان، درحال حاضر برای روانسازها بازار سیاه ایجاد شده و به نظر میرسد اگر این شرایط تداوم داشته باشد، باید منتظر ورود روغن موتورهای تقلبی به بازار بود.
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مدعی است که هرگونه افزایش قیمت روغن موتور منوط به اخذ مجوز از کارگروه تنظیم بازار است، این مجوز فقط مشمول تولیدکنندگان روغن موتور میشود. آیا سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان یا سایر نهادهای نظارتی، عملکرد شبکه توزیع در رشد قیمت روغن موتور را مورد بررسی قرار دادهاند؟ آیا شبکه توزیع یا «مافیای روغن موتور» این قدرت را دارند که بدون ابلاغ مجوز گرانی، قیمت روغن موتور را در بازار افزایش دهند؟
بازار در این گزارش مینویسد: اعلام خبر افزایش ۵۰درصدی روغن موتور از سوی فروشندگان روغن موتور در بازار لوازم یدکی تهران بیانگر آن است که شبکه توزیع یا احتمالا تولیدکنندگان مسیر رشد قیمت روانسازها را دنبال میکنند. قیمتگذاری دستوری برای هر محصولی سبب ایجاد زیان برای تولیدکننده و عدم دسترسی مناسب مشتریان برای خرید میشود. اگر وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نسبت به اصلاح قیمت روانکارها طی روزهای آتی اقدامی انجام ندهند، باید منتظر ایجاد التهاب شدید در بازار این محصول بود. ظاهرا تغییر مدیران عامل نفت بهران و ایرانول تاثیری در بهبود عرضه روغن موتور از سوی این دو شرکت روانساز به بازار نداشته است.
به نظر میرسد شبکه توزیع با عدم عرضه روغن موتور به بازار، مسیر تحمیل رشد قیمت روغن موتور به دولت را دنبال میکند.
روغن موتور به عنوان یک قطعه استراتژیک شناخته میشود، در صورت گرانی انواع روانکارها باید منتظر رشد قیمت کرایه حملونقل بود، زیرا سهم روانکارها در رشد نرخ کرایهها حدود ۲۰درصد است، باتوجه به افزایش قیمت ۵۰درصدی روانسازها و نگرانی مالکان خودروها – بهویژه رانندگان ناوگان حملونقل عمومی- شاید بهزودی کرایهها بیشتر از ابلاغ دولت، رشد کند.
باتوجه به رشد نهادههای تولید و افزایش نرخ ارز، اصلاح قیمت کالاهای مانند روغن موتور که مشمول قیمتگذاری دستوری هستند، امری ضروری است، چراکه فقدان این مساله میتواند منجربه کاهش کیفیت، کاهش عرضه و ایجاد التهاب در بازار شود. به نظر میرسد «مافیایی روغن موتور» بیشتر از هر زمان دیگری به بازار این محصول مسلط شدهاند. در سایه نبود نظارتها، اختیار تعیین نرخ در دست شبکه توزیع است.
برنامه افزایش قیمت روانکارها از زمستان سال گذشته کلید خورد. هرچند همان زمان سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که هرگونه افزایش قیمت روغن موتور بدون اخذ مصوبات لازم غیرقانونی و از مصادیق بارز گرانفروشی است. با این حال به نظر میرسد مقاومتها درباره افزایش قیمت روغن موتور دیگر جواب نمیدهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد