27 - 04 - 2020
بازار راه خود را میرود
«جهان صنعت»- قیمت خودروهای داخلی با اعمال سیاست تعیین قیمت، پنج درصد زیر بازار تغییری در وضعیت بازار نداشت. بازار خودرو از طریق دو خودروساز عمده داخلی تامین میشود، پس نحوه کارکرد آنها تاثیر مستقیمی بر بازار دارد. سالهاست که خودروسازان داخلی انحصار در تولید و حاکمیت در عرضه را به عنوان ابزار گرانی بیدلیل محصولات خود قرار دادهاند. امسال نیز با قهر و فرافکنیهای صورت گرفته از سوی زنجیره صنعت خودرو بار دیگر گرانی این محصولات بدون افزایش تنها یک درصد کیفیت، به مردم تحمیل شد. از ابتدای این جدال گرانفروشی رسما و برخلاف قانون، توسط شرکتهای خودروسازی کشور کلید خورد. خودروهایی که پیش از این در چارچوب شورای رقابت تنها یک بار در سال مجوز افزایش قیمت را دریافت میکردند امروز با قیمتهای ترمز بریده در بازار همچنان میتازند. حالا که افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی به مشتری تحمیل شد و سنگ بنای آن در بازار زده شد خودروساز قصد ثابت نگه داشتن قیمتهای کاذب را دارد. بازی پیشفروش و فروش فوری را پس از کلی تعلل در عرضه و چشمانتظاری مردم راه انداخت و حالا که آبها از آسیاب افتاده با ترحم کاهش چند میلیونی را هدیه نوروز به مردم میداند. اما این افسارگسیختگی پایانی ندارد چراکه محصولات با کاهش چند میلیونی از کارخانه روانه بازار میشوند اما بازار همچنان بر سر حرف خود ایستاده، خودرو گران بماند حتی بدون مشتری!
طبق توافق صورت گرفته میان سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، خودروسازان و قطعهسازها، قیمت خودروهای داخلی بهطور میانگین افزایش ۷۰ درصدی کلید خورد. قیمتگذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان به نوعی آزاد بوده و خودروسازان میتوانند نسبت به تعیین قیمت این دسته از محصولات اقدام کنند. در مورد خودروهای کمتر از ۴۵ میلیونی نیز مقرر شده سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار نسبت به کشف قیمت و ابلاغ نرخهای جدید اقدام کنند.
گزارش خودرو حکایت از کاهش دو تا پنج میلیون تومانی قیمت تعدادی از خودروهای داخلی در بازار دارد. همزمان با ادامه طرح فروش فوری محصولات سایپا بدون افزایش قیمت، بهای چند خودروی تولید این شرکت ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان کاهش یافت. خودرو پراید ۱۳۱ با قیمت ۳۷ میلیون تومان در قالب طرح فروش فوری عرضه شد و در حالی که با تسریع در عرضه این خودرو، تقاضا برای خرید آن به مرز تعادل رسیده، قیمت این خودرو با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی در بازار به ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. همچنین سایر محصولات سایپا بدون هرگونه افزایش قیمت توسط کارخانه به بازار عرضه شد، بهگونهای که ساینا با قیمت ۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، کوییک با قیمت ۵۸ میلیون تومان، نیسان بنزینی با قیمت ۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و نیسان دوگانهسوز با قیمت ۶۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شدند. اجرای طرح فروش فوری محصولات سایپا با هدف تنظیم بازار در حال اجراست که در آن، خودروهای تولیدی این شرکت، با موعد تحویل سی روزه در اختیار مشتریان قرار میگیرد. از زمان آغاز این طرح تاکنون، قیمت خودروهای سایپا بدون هرگونه افزایش، به شکلی ثابت و پایدار به بازار عرضه میشوند.
فاصله قیمت کاذب کارخانه تا بازار
به اعتقاد کارشناسان کاهش تولید خودرو و قیمت دو مقوله جداگانه است، زیرا در حال حاضر خودرو در کف بازار نگهداری شده و از نظر عرضه مشکلی وجود ندارد، اما مشکل، نقدینگی سرگردان مردم بود که میخواستند با استفاده از آن در بازار خودرو سرمایهگذاری کنند و قیمتها به صورت کاذب بالا رفت. حالا نیز با توجه به کاهش قدرت خرید مردم این روند با مشکل خرید روبهرو شده است.
بررسی قیمت خودروهای داخلی در کارخانه و بازار، نشان از فاصله قیمت بالای آنها دارد، به طوری که در برخی از خودروها این فاصله قیمتی به حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان هم میرسد. با وجود افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر، اما بازار خودرو همچنان با معاملات اندک دستوپنجه نرم میکند و به اعتقاد فعالان بازار، این نوسان قیمتی و حتی افزایش قیمت خودروها که منجر به افت قدرت خرید مردم شده، خریداران بازار خودرو را کم کرده و حتی بعضا به صفر رسانده است.
زمزمه تولید آزمایشی پژو جدید
با این حال یک مقام مسوول در صنعت خودرو از آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ در اواخر سال ۹۸ خبر داد و گفت: بر اساس قرارداد ایرانخودرو با پژو، این شرکت بابت ترک ایران باید خسارت بدهد. حسین نجاری با بیان اینکه تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ از اواخر سال آینده آغاز خواهد شد، گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قراردادها برای تولید این خودرو منعقد شده است و این در شرایطی است که شرکت پژو باید بابت ترک ایران خسارت بدهد. وی تصریح کرد: از محل قرارداد سهجانبهای که میان ساپکو، ایکاپ و قطعهسازان منعقد شده، باید هفت هزار میلیارد تومان خسارت تولید پرداخت شود که مسوولیت آن به عهده ایرانخودرو است. به گفته نجاری، طرف قرارداد قطعهسازان برای تولید این خودرو، ایرانخودرو است و ۶۰ درصد قطعات نیز داخلیسازی شده است.
۴۵ هزار خودروی ناقص کف کارخانه ایرانخودرو و سایپا
مدیرعامل شرکت ساپکو با تاکید بر اینکه شرکت پژو باید بابت ترک ایران خسارت پرداخت کند، گفت: هر کسی ادعای توانایی ساختن قطعه را دارد درب ساپکو بهروی آن قطعهساز باز است.
حسین نجاری با بیان اینکه تولید آزمایشی پژو۳۰۱ از اواخر سال آینده آغاز خواهد شد، گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قراردادها برای تولید این خودرو منعقد شده است.
وی با تاکید بر اینکه شرکت پژو باید بابت ترک ایران خسارت پرداخت کند، تصریح کرد: از محل قرارداد سهجانبهای که میان ساپکو، ایکاپ و قطعهسازان منعقد شده، باید هفت هزار میلیارد تومان خسارت تولید پرداخت شود که مسوولیت آن بهعهده ایرانخودرو است.
وی در خصوص میزان خودروهای ناقص در کارخانه ایرانخودرو گفت: بهتعداد ۱۰ روز کاری خودروی ناقص از محصولات پرتیراژ و کمتیراژ در کارخانه قرار دارد که در صدد رفع نواقص آنها هستیم. معصوم نجفیان عضو هیاتمدیره سایپا نیز در همین رابطه اظهار کرد: تمام تولیدات سال ۹۷ خود را که باید تحویل مشتری بدهیم، در تلاش برای تکمیل خودروها و عرضه آنها به بازار هستیم و در مرحله بعدی، در حال برنامهریزی برای تکمیل خودروهای سال ۹۸ هستیم. این با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ هزار خودروی ناقص از محصولات پراید و تیبا در کارخانه قرار دارد، تصریح کرد: تمام قطعهسازان استاد دور زدن تحریم شدهاند و باید بسترها را برای آنها فراهم کرد که اگر واردات بدون انتقال ارز آزاد شود، میتوان کار را با سرعت بیشتری پیش برد.
افزایش بیضابطه قیمتها و عرضه محصولات بیکیفیت
خودرو مدتهاست که بازار پرتلاطمی داشته و امروز با همان فرمان گران ماندن گویا میخواهد ثابت بماند اما بازار قطعات یدکی خودرو نگرانی جدیدی را برای مصرفکننده رقم زده است. سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو ضمن اشاره به تامین اقلام مورد نیاز لوازم یدکی برای بازار شب عید اظهار داشت: مشکلات ارزی و گشایش اعتبار نسبت به چند ماه قبل کمتر شده با این وجود نسبت به سال گذشته قیمتها اندکی افزایش داشته اما بیشترین تلاش خود را به کار گرفتهایم تا بازار به خوبی تامین شود. سیدمهدی کاظمی اذعان داشت: با وجود برخی اظهارنظرها، کمبود در بازار به نحوی نیست که مردم در تهیه اقلام مورد نیاز در مضیقه باشند و با وجود کاهش اقلام در بازار جوابگوی نیاز روزانه مردم به قطعه یدکی خودرو هستیم. وی ضمن اشاره به کاهش ۳۰ درصدی قیمتها نسبت به چندماه اخیر گفت: موقعیت بازار لوازم یدکی خوب است اما راضیکننده نیست زیرا تهیه قطعه یدکی از نزدیکترین فروشگاه ممکن بود که امروز این امکان وجود ندارد البته اگر سری به بازار مرکزی بزنید متوجه خواهید شد قفسهها مملو از قطعه است و مردم بابت تهیه مشکلی ندارند. وی در ادامه افزود: بالغ بر ۱۰ هزار واحد صنفی تنها در شهر تهران اقدام به فروش قطعه میکنند درصورتی که اتحادیه تنها با هزار واحد صنفی نیز قادر به تامین نیاز کل کشور است. در حال حاضر حضور بیقاعده متولیان فروش به افزایش بیضابطه قیمتها و فروش محصولات بیکیفیت دامن زده زیرا واحدهایی که بدون مجوز اقدام به فروش میکنند از دسترس نظارت اتحادیه خارج هستند. وی گفت: لوکس بودن بازار لوازم یدکی جوانان را با سرمایههای حتی ۱۰۰ میلیونی به این بازار جذب کرده که مخرب وضعیت اقتصادی بازار است زیرا علاوه بر خارج شدن کنترل بازار منجر به افزایش قیمتها و نابسامانی بازار میشود. وی با اشاره به اینکه ممنوعیت ثبتسفارش و مشخص نبودن تکلیف تجار و تولیدکنندگان بابت واردات قطعه یا مواداولیه مشکلات عدیدهای را به وجود آورده اظهار داشت: متاسفانه نبود سیستم ارزی و تجاری مطلوب منجر به بلاتکلیفی تجار و تامینکنندگان لوازم یدکی شده در صورتی که اگر روشهای درست تامین ارز و ترخیص اجرایی شود، کسبه با آگاهی از روشهای قانونی قادر به تامین بازار حتی با دلار ۱۲ هزار تومانی هستند بدون آنکه از نرخ ارز گلایه داشته باشند منتها باید شیوههای تجاری اصلاح شود و کسبه در فضایی آزاد و رقابتی قادر به فعالیت باشند. وی گفت: موضوع دپوی قطعات ایرانخودرو خارج از حیطه وظایف و اختیارات اتحادیه و مسالهای بین وزارت صمت، گمرک و ایرانخودرو است و از تمام ماجرا اطلاع دقیقی در دست نیست و اجازه ورود به محرمانهها را نداریم لذا قادر به پیگیری موضوع نیز نیستیم البته اگر نسبت به ترخیص این قطعات هرچه سریعتر اقدام شود قطعا تاثیر مثبتی بر بازار و شکست قیمتها خواهد داشت. وی گفت: رکود در بازار لوازم یدکی که به دلیل تعداد بالای متولیان فروش اتفاق افتاده تنها با ورود دولت مرتفع میشود زیرا نبود شغل مناسب تولیدی، جوانان را به سمت فروش سوق داده است. مگر ما به چند فروشگاه نیاز داریم؟ در حالی که فروشندگان در استانهای بزرگ قادر به تامین نیاز خود هستند و به ندرت از تهران خرید دارند.
بازار در انتظار عملی شدن وعدهها
از سوی دیگر بیستم آبانماه امسال رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نگرانی مردم بابت تحویل خودروهای ثبتنامی و قیمت تمامشده آنها گفت: خودروسازان موظفند تعهدات خود را اجرا کنند و باید به قرارداد خود با مشتری پایبند بمانند. وی افزود: به طور حتم، در این قراردادها باید خواست مردم لحاظ شود و خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند. این در حالی است که دو خودروساز بزرگ کشور در هفتههای گذشته با هدف کاهش قیمتهای کاذب بازاری، فروش فوری و پیشفروش برخی محصولات خود را با فرمول پنج درصد زیر قیمت بازار آغاز کردند و همچنان ادامه دارد.
باید منتظر بود و دید که آیا خودروسازان به تعهدات خود عمل میکنند و نکته بعدی اینکه آیا عرضه به موقع خودرو به بازار میتواند عاملی برای کاهش قیمتها شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد