بازار خودرو قفل شد؛ صعود دلاری قیمتها با درآمد ریالی مردم همخوانی ندارد
جهان صنعت، بازار خودرو در هفتههای اخیر بار دیگر وارد مسیری نگرانکننده شده است؛ بازاری که بدون برخورداری از رونق معاملاتی و تقاضای مؤثر، همچنان شاهد افزایش مداوم قیمتهاست. همزمان با رشد نرخ دلار، قیمت خودرو نیز بهصورت مستقیم و بعضاً روزانه افزایش مییابد؛ روندی که هیچ تناسبی با شرایط معیشتی و سبد درآمدی خانوارها ندارد.
واقعیت آن است که خودرو از یک کالای مصرفی به کالایی سرمایهای و حتی سفتهبازانه تبدیل شده است، در شرایطی که درآمد مردم ریالی، محدود و عمدتاً ثابت باقی مانده است، قیمت خودرو عملاً بر مبنای نرخ ارز تعیین میشود، این شکاف عمیق میان قیمتها و توان خرید، موجب شده است بخش قابلتوجهی از جامعه عملاً از بازار خودرو کنار گذاشته شود.
از سوی دیگر، رکود سنگینی بر بازار حاکم است. نمایشگاهها با کاهش شدید مراجعهکنندگان مواجهاند و معاملات به حداقل رسیده است، اما با وجود این رکود، قیمتها نهتنها کاهش نیافته است بلکه روندی افزایشی دارد، این تناقض نشان میدهد که قیمتها دیگر تابع عرضه و تقاضای واقعی نیست، بلکه بیشتر تحت تأثیر نوسانات ارزی، انتظارات تورمی و نبود سیاستگذاری شفاف شکل میگیرد.
این شرایط پرسشهای جدی را پیشِروی سیاستگذاران قرار میدهد؛ چرا با هر نوسان افزایشی در بازار ارز، قیمت خودرو افزایش مییابد، اما در زمان ثبات یا کاهش نرخ ارز، اصلاح قیمتی در بازار مشاهده نمیشود؟ تداوم چنین وضعیتی اعتماد عمومی به بازار را تضعیف کرده و خودرو را به کالایی دور از دسترس برای طبقه متوسط تبدیل کرده است.
کارشناسان اقتصادی هشدار میدهند ادامه این روند میتواند به تعمیق رکود، افزایش شکاف طبقاتی و تشدید فشار معیشتی بر خانوارها منجر شود. بازاری که در آن قیمتها صعودی است اما خریدار واقعی وجود ندارد، عملاً کارکرد اقتصادی خود را از دست داده است.
تا زمانی که ثبات به بازار ارز بازنگردد، سیاستهای تولید و واردات شفاف نشود و نظارت مؤثری بر سازوکار قیمتگذاری اعمال نگردد، بازار خودرو همچنان در مسیر فعلی حرکت خواهد کرد؛ مسیری که در آن قیمتها افزایش مییابد، اما قدرت خرید مردم بهطور مستمر کاهش پیدا میکند.
قیمت تعدادی از خودروهای داخلی در بازار بهشرح زیر است:
| نام خودرو | قیمت خودرو ۳ دی ماه |
| دناپلاسMT6 (رینگ فولادی) | ۱,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| دناپلاس اتوماتیک | ۱,۶۸۸,۰۰۰,۰۰۰ |
| پژو۲۰۷ موتور TU3 | ۱,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| پژو۲۰۷ دندهای هیدرولیک (TU5P) | ۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| پژو۲۰۷ دندهای TU5P پانوراما (رینگ فولادی) | ۱,۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| پژو۲۰۷ اتوماتیک پانوراما | ۱,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| هایما۸اس (8S) | ۳,۰۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| سهندE اتوماتیک | ۱,۲۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| اطلس اتوماتیک | ۱,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| سایناGX دوگانهسوز | ۸۷۸,۰۰۰,۰۰۰ |
| شاهینGL | ۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| شاهین اتوماتیکG | ۱,۴۷۶,۰۰۰,۰۰۰ |
| کوییکRS | ۷۹۹,۰۰۰,۰۰۰ |
| X22 پرو دستی | ۱,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| X55 پرو | ۲,۶۱۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| تیگو۷ (F7) پرومکس AWD | ۳,۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| فونیکسFX | ۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| جکJ4 | ۱,۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| کیامسیJ7 | ۲,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| بکX3 | ۱,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| کیامسی ایگل | ۱,۶۱۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| رسپکت | ۲,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| دیگنیتی پرایم | ۲,۸۱۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| فیدلیتی الیت (۷نفره) | ۳,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
