28 - 11 - 2022
بار افزایش قیمت همچنان بر دوش مردم
گروه بازرگانی- این روزها از هر کسی که سوال کنی اوضاع و احوال زندگی چطور است میگوید هر روز سختتر میشود، گرانی روزبهروز کالاهای اساسی عرصه را بر خانوادهها تنگ کرده است. روشن است که در این شرایط یکی از نقشهای رسانه بررسی روند این افزایش قیمتهاست. به همین دلیل است که صفحه اقتصادی و بازرگانی خیلی از روزنامهها قیمت اقلام پر مصرف مردم را زیر ذربین گذاشته است هر چند که این موضوع به معنای نادیده گرفتن تلاشهای مسوولان برای تنظیم بازار و کنترل قیمتها نیست.
به عنوان نمونه گوشت ۳۰ هزار تومانی، مرغ پنج هزار و ۷۰۰ تومانی و گوجه چهار هزار تومانی از جمله مطالبی است که در روزهای پایانی سال در «جهانصنعت» منتشر شد و مورد اعتراض سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده قرار گرفته است. این سازمان در پاسخ گفت: «به منظور تنویر افکار عمومی به اطلاع میرساند: با عنایت به برنامهریزیهای صورت گرفته و تولید و ذخیرهسازی مناسب مرغ در ایام نوروز سالجاری بازار مرغ در کشور از ثبات خوبی برخوردار بود به نحوی که حتی قیمت این کالا در مقاطعی کاهشی بوده است. ضمن اینکه بازار گوشت قرمز در کشور از ثبات نسبی برخوردار بود که این موارد به دلیل همکاری مناسب دستگاههای مسوول و پیگیری و برنامهریزی وزارت متبوع حاصل شد. علی ایحال با توجه به اهمیت تنظیم بازار کالاهای اساسی و عوامل عدیده تاثیرگذار در این امر، ایجاد ثبات و آرامش در بازار این کالا از طریق پیگری و هماهنگی با دستگاههای ذیربط در دستور کار وزارت متبوع قرار دارد».
بازار نا آرام
در این میان با طرح این سوال که چرا باوجود تمام اقدامات صورت گرفته هنوز تلاطم و نا آرامی به خوبی مشهود است و فشار این افزایش قیمتها بر دوش مردم باقی است؛ با یک کارشناس اقتصادی گفت و گو کردیم.
زهرا آقاجانی در این رابطه اظهار کرد: یکی از مهمترین رویدادهای منجر به بروز قیمتهای تقویمی در اقتصاد ایران فرا رسیدن نوروز و تدارک مقدمات آن است.
این عضو هیات علمی مرکز پژوهشهای بازرگانی با بیان اینکه تنظیم بازار یکی از وظایف اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و یکی از ارکان اصلی حوزه بازرگانی است، گفت: آنچه مسلم است در شرایطی که دستگاهها و نهادهای مرتبط بسیاری اعم از مستقیم و غیرمستقیم در پیشبرد این امر مهم یعنی تعادل بخشیدن به عرضه و تقاضای مصرفی مردم مشارکت و نقشآفرینی میکنند.
وی افزود: در شرایطی که اقتصاد ایران با مشکلاتی همچون تحریمهای غیرمنصفانه کشورهای غربی، اقتصاد مقاومتی، دورانگذار اقتصادی، بالابودن نرخ تورم، افزایش بیرویه نرخ ارز و پایین آمدن قدرت خرید مردم مواجه است، مدیریت بازار کالاها از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و به تبع آن دارای ابعاد پیچیدهتر و مهمتری است.این کارشناس اقتصادی در ادامه یادآور شد: باوجود تلاشهای مسوولان امر مبنی بر تدارک و ذخیرهسازی اقلام پرمصرف در این ایام از قبیل میوه، آجیل و سایر کالاهای اساسی موردنیاز و از همه مهمتر وعده ارایه این کالاها با قیمت مناسبتر (۲۰ درصد پایینتر از قیمت بازار) و با کیفیت بهتر به مردم مشاهدات میدانی و آماری حاکی از افزایش قیمت این محصولات طی ایام مقارن با سال نو است. در این ارتباط آمارهای مربوط به درصد تغییر قیمت برخی از اقلام پرمصرف تنها ظرف یک هفته پیش از آغاز عید نوروز (نسبت به هفته قبل) حاکی از رشد ۲۰ درصدی گوجهفرنگی پنج درصدی برنج خارجی، شش درصدی پیاز، پنج درصدی موز و سه درصدی پرتقال بوده است. این ارقام رشد قیمت نه تنها برای مدت یک هفته ارقام زیادی به شمار میرود بلکه به نسبت هفته مشابه در سال قبل نیز بسیار بالاتر است.
رشد قیمت ها ادامه دارد
به گفته وی، رشد قیمتها در فروردینماه نیز همچنان تداوم یافت به نحوی که طبق گزارشات به دست آمده از قیمتهای مربوط به میوه و صیفیجات در میادین مرکزی (بازارهای عمدهفروشی) و همچنین سطح شهر مشخص شده است که در فاصله زمانی یک هفته مانده به عید تا پایان تعطیلات نوروز قیمت برخی از اقلام به شرح زیر تغییر کرده است: گوجه فرنگی ۱۵۵ درصد (از دو هزار به پنج هزار و یکصد تومان)، سیبزمینی حدود ۳۳/۰ درصد (از ۶۰۰-۷۵۰ تومان به ۸۵۰-۱۰۰۰ تومان)، پیاز حدود ۴۷ درصد (از ۱۱۰۰-۱۹۰۰ تومان به ۲۵۰۰-۲۸۰۰ تومان)، موز حدود ۳۲ درصد (از ۳۸۰۰-۴۳۰۰ تومان به ۵۷۰۰ تومان)، خیار رویال حدود ۱۲۲ درصد (از ۱۲۰۰-۱۸۰۰ تومان به ۴۰۰۰ تومان)، سیب درختی حدود ۷۷ درصد (از ۱۰۰۰-۱۸۰۰ تومان به ۳۲۰۰ تومان)، نارنگی بندری حدود ۱۲۰ درصد (از ۲۲۰۰-۴۵۰۰ تومان به ۱۰ هزار تومان).آقاجانی توضیح داد: این افزایش قیمتها در شرایط اجرای طرح ویژه نظارتی نوروز انجام گرفته است و بهنظر میرسد بخشی از آن را میتوان در نتیجه عواملی چون محدودیت توزیع میوه در شب عید، تعطیلی سردخانهها، مرخصی کارگران انبارها، سردخانهها و باراندازها و مشکلات مربوط به سیستم حملونقل و خدماترسانی به مردم در روزهای پایانی سال و همچنین تعطیلی برخی میادین میوه و ترهبار و مراکز تعاونی زودتر از پایان یافتن التهاب در بازار رخ داده است. اما بخش دیگر آن مربوط به عدم پیشبینی صحیح از تقاضای مصرفی مردم، نقایص مربوط به برنامه نظارت بر قیمت و توزیع انواع کالاها به ویژه اقلام پرمصرف در این ایام و نامکفی بودن نظارتهای انجام شده در بازار بوده است.در واقع اگر برنامهریزی تمامی ابعاد تنظیم بازار (اعم از تدارک، توزیع و نظارت) بهطور همزمان و هماهنگ صورت میپذیرفت و نیازسنجیها با دقت بیشتر صورت میگرفت، آنگاه در کنار همراهی مورد انتظار از سوی مصرفکنندگان (در اصلاح الگوی مصرف و اطلاعرسانی تخلفات بازاری) بسیاری از مشکلات برشمرده در ایام تعطیلات میتوانست تقلیل یابد و عملکرد متغیرهای بازار نیز در سطح مطلوبتری قرار میگرفت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد