7 - 06 - 2022
ایرلاینهای زیانده تعطیل کنند!
گروه حملونقل- چند وقتی است که بحث بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاهها بالا گرفته و این شرکت به هیچ وجه قصد ندارد از مواضع خود کوتاه بیاید زیرا مدیر عامل شرکت فرودگاهها یکشنبه شب در رسانه ملی اعلام کرد که اگر ایرلاینها نمیتوانند بدهی خود را پرداخت کنند و مدعی زیاندهی هستند، کسبوکار خود را تعطیل کنند. این تیر خلاصی بود که از سوی رحمتالله مهآبادی زده شد و به شرکتهای هواپیمایی اطمینان داد که سازشی در کار نیست.
وی در یک برنامه زنده تلویزیونی با تاکید بر اینکه برای وصول مطالبات خود از ایرلاینها در کمیته وصول با جدیت عمل میکنیم، گفت: اجازه ضایع شدن حق مردم را نمیدهیم، اگر ایرلاینی مدعی است که نمیتواند خدمات دهد و سود ندارد، باید خدمات خود را متوقف کند.
مهآبادی افزود: شرکت فرودگاهها مالک ۵۴ فرودگاه کشور است و کل فضای سرزمینی را در اختیار دارد و وظیفه ما مدیریت و پایش کنترلر فرودگاههاست. مدیریت ۱۱۵ راه هوایی درون کشور بر عهده شرکت فرودگاههاست. در شبانهروز یکهزار و ۷۰۰ پرواز داخلی، بینالمللی و عبوری را مدیریت میکنیم.
مهآبادی با بیان اینکه سالانه ۴۳ میلیون مسافر در کشور توسط حملونقل هوایی جابهجا میشوند، گفت: ایران امنترین فضای پروازی را دارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور درباره طلب این شرکت از ایرلاینها بابت خدمات فرودگاهی بیان کرد: شرکت فرودگاهها به عنوان یک شرکت دولتی درآمد-هزینهای است و همه عایدی ما باید صرف ارایه خدمات هوانوردی، فرودگاهی و ناوبری شود.
وی با تاکید بر اینکه ۷۵ درصد سود ما در قالب مالیات و سود سهام به دولت برمیگردد و اجازه بنگاهداری نداریم، اضافه کرد: حتی درآمد ارزی ما هم ابتدا باید به حساب دولت واریز شود و معادل آن ریال دریافت کنیم.
مهآبادی به ادعای ایرلاینها مبنی بر افزایش ۵۳۱ درصدی تعرفه خدمات فرودگاهی در سال ۹۱ اشاره کرد و گفت: این رقم درصد پایینی از هزینههای خطوط هوایی را به خود اختصاص میدهد. به عنوان مثال در مسیر تهران – سنندج یک فروند هواپیمایMD بابت رفت و برگشت باید یک میلیون تومان به ما پرداخت کنند که اغلب همین رقم را هم پرداخت نمیکنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه شرکت بابت خدمات فرودگاهی هزینه میکند، بیان کرد: از زمانی که مسافر وارد فرودگاه میشود، تامین امنیت داخل ترمینال، ارایه خدمات در محوطهها و سرویسدهی به مسافر در ترمینال انجام میشود که همه هزینهبر است، در اختیار گذاشتن کانتر و سامانه پذیرش مسافر به ایرلاینها و سالن ترانزیت نیز هزینهبر است و این هزینه از سوی شرکت تامین میشود.مهآبادی گفت: ما باید ۴۰ سازمان را در فرودگاه هماهنگ کنیم تا به مسافر خدمات دهند. باید تجهیزات پلیس فرودگاه را تامین کنیم که همه این موارد هزینهبر است.
وی اظهار داشت: کل هزینههایی که شرکت فرودگاهها بابت خدمات تعرفهای از خطوط هوایی میگیرد، فقط سه درصد از هزینههای شرکتهای هواپیمایی را تشکیل میدهد.مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با تاکید بر اینکه مدارا با ایرلاینها در دستور کار است، بیان کرد: در راستای کاهش هزینه ایرلاینها ۳۵ درصد نرخ تعرفهها را تعدیل کردهایم و فقط از همین محل ۱۴۰ میلیارد تومان عدم نفع داریم.وی گفت: در سال ۸۶ شرکت فرودگاههای کشور ۴۵ میلیارد تومان از طلب خود را به ایرلاینها بخشید تا مطالبات را وصول کند حتی امسال نیز ارقام تعرفه را کاهش دادهایم.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور بیان کرد: ایرلاینها بابت هر مسافر داخلی و خارجی به ترتیب رقم ۵ هزار تومان و ۲۵ هزار تومان روی بلیت از مسافر دریافت میکنند، البته افزایش این ارقام به هفت هزار تومان و ۳۲ هزار تومان مصوب شده است که به زودی ابلاغ میشود، اما شرکتها فعلا بابت این دریافت نقدی هیچ پرداختی به ما ندارند؛ فقط از همین محل ۱۲۰ میلیارد تومان از ایرلاینها طلب داریم و اگر پرداخت نکنند تصرف در اموال عمومی محسوب میشود و حتی اجازه داریم از طریق محاکم عمومی وارد شده و برخورد قضایی داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه حتی یک مورد گروکشی بابت مطالبات خود از ایرلاینها نداشتهایم، گفت: بابت بدهی هیچ پروازی را کنسل نکردهایم.
مهآبادی اظهار داشت: ۴۵ روز بعد از انجام پروازها صورتحساب برای ایرلاینها ارسال میشود و یک هفته هم مهلت اعتراض دارند بنابراین شرکتهای هواپیمایی حدود دو ماه مهلت پرداخت صورتحساب دارند که در اینباره خوب عمل نمیکنند.
وی با تاکید بر اینکه بابت طلب خود دنبال جنجال نیستیم، گفت: همین که ما وصول مطالبات خود را پیگیری کردیم موضوع از سوی برخی ایرلاینها رسانهای شد در حالی که ما فقط در وصول مطالبات جدیت داریم.
مهآبادی بیان کرد: بدهی ایرلاینها در شش ماه ابتدایی امسال نسبت به سال قبل ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و اگر در وصول مطالبات جدیت نداشته باشیم حق مردم ضایع میشود.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰ شرکت هواپیمایی ورشکسته داریم که به ما بدهی دارند، اظهار داشت: اگر ایرلاینی مدعی است که نمیتواند خدمات دهد و سود ندارد باید خدمات خود را متوقف کند.
وی اظهار داشت: البته برخی از ایرلاینهای بدهکار هم مشکلاتی دارند مثلا یکی از ایرلاینهای ما که پروازهای حج انجام میدهد ماهانه ۱۵۰ میلیارد ریال عدم نفع دارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور تاکید کرد: برای تعیین تکلیف مطالبات خود در کمیته وصول به جدیت عمل میکنیم البته با ایرلاینها مدارا هم میکنیم ما چکهایی از شرکتها گرفتهایم که هنوز نقد نشده است یا پس از ارایه چک از ما میخواهند که آن چکها را به بانک نبریم.
مهآبادی گفت: افزایش سطح سرویس و ارتقای خدمات در دستور کار شرکتفرودگاههای کشور است و ما اجازه نمیدهیم برخی اختلافات دامان مسافر را بگیرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور تاکید کرد: ایرلاینها برای انجام پرواز باید دو مجوز از شرکت فرودگاههای کشور و سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کنند که مجوز زمان پرواز از سوی ما صادر میشود و ایرلاینها هر زمان که خواستند، نمیتوانند به برقراری پرواز اقدام کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد