18 - 10 - 2022
ایران واردکننده بنزین شد؟
«جهان صنعت»- در حالی که جلیل سالاری مدیرعامل پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرده که با کاهش صد لیتری از سهمیه اعتباری کارت سوخت، ۱۵۰ میلیون لیتر در دو ماه در مصرف سوخت صرفهجویی شده است، برخی منابع خبری گزارش میدهند که واردات بنزین از ترکمنستان آغاز شده است.
سالاری میگوید: با کاهش صد لیتر از سهمیه اعتباری کارت سوخت روزانه یک تا دو میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفهجویی شد و با پایش بخش مجاری عرضه سوخت، به این نتیجه رسیدیم که کاهش سهمیه اعتباری کارت سوخت باعث کاهش مصرف سوخت شده است.
پیش از این سهمیه اعتباری ۲۵۰ لیتری ماهانه کارت سوخت به ۱۵۰ لیتر کاهش یافته بود.
در همین حال وبسایت خبری میز نفت، در گزارشی نوشت: «افزایش ۱۰ میلیون لیتری مصرف بنزین طی یک سال گذشته، ایران را به واردکننده بنزین تبدیل کرده است هرچند که اخبار رسمی دراینباره منتشر نمیشود. منابع آگاه گفتهاند روند واردات بنزین از برخی کشورهای همسایه بهویژه ترکمنستان آغاز شده و از سوی دیگر، برخی پتروشیمیها نیز تولید بنزین را از سر گرفتند تا مبادا، کشور دچار محدودیت شود.»
براساس این گزارش، در سال ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم روی کار آمد، جواد اوجی وزیر نفت گفت که میزان مصرف بنزین حدود ۹۵ میلیون لیتر در روز است. البته او در آذر سال گذشته عنوان کرد اگر کرونا نبود، مصرف بنزین به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز میرسید در حالی که توان تولید کشور، ۱۰۶ میلیون لیتر است.اما آمارهای رسمی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش میگوید در ششماهه نخست سال جاری، میزان مصرف بنزین بهطور میانگین ۱۰۵ میلیون لیتر در روز بوده است؛ این عدد در حالی برای کشور هزینه آفریده که نگاهی به عملکرد پالایشگاه ستاره خلیجفارس، نشان میدهد تولید بنزین در بزرگترین پالایشگاه کشور هم کاهشیافته است.اندیشکده سولوشن که یکی از مراکز مهم تحقیقاتی در حوزه انرژی ایران است، در گزارشی آورده است: «کاهش ۱۱ درصدی تولید بنزین پالایشگاه ستاره در سال گذشته، با توجه به سهم حدود ۴۰ درصدی این پالایشگاه در تولید بنزین کشور، عاملی مهم در کاهش تولید بنزین نسبت به سالهای اخیر بوده است.»این گزارش میافزاید: «دولت برای تامین ناترازی تولید و مصرف این فرآورده نفتی، چهار راهکار اصلی را میتواند به کار بگیرد؛ نخست احداث پالایشگاههای جدید، دوم تغییر قیمت آن برای کاهش مصرف، سوم بهینهسازی مصرف از طریق همکاری با خودروسازان و شهرداریها و درنهایت راهکار چهارم که به واردات بنزین ختم میشود.گرچه دولت تفاهمنامه و قراردادهایی را برای ساخت سه پالایشگاه امضا کرده است اما این قراردادها بهقدری سنگین و نیازمند منابع مالی است که بدون تردید، تا کمتر از ۵ سال آینده نمیتوان به بهرهبرداری از آنها امید داشت.درباره راهکار دوم هم باید گفت با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و محدودیتهای ایجادشده برای معیشت جامعه، بسیار بعید است دولت به سمت افزایش قیمت حرکت کند؛ همچنین در خصوص راهکار سوم باید پذیرفت این راهکار سالهاست که مطرح بوده اما هیچگاه به موفقیت نرسیده است.پس طبیعی است دولت به سمت واردات بنزین و حتی تولید این فرآورده از پتروشیمیها روی بیاورد؛ کما اینکه یک منبع آگاه میگوید واردات بنزین کلید خورده و مبدأ آن ترکمنستان است. از سوی دیگر، تولید بنزین در پتروشیمیها هم آغاز شده و رییس سازمان استاندارد هم با تایید آن، گفته البته این بنزین استاندارد است.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد