ایران خودرو ۷۰ درصد از شرط وکالتی کم کرد

جهان صنعت، در پی کاهش محسوس مشارکت مشتریان در طرحهای فروش، ایرانخودرو قواعد خود را برای ثبتنام تغییر داده و مبلغ سپرده وکالتی را بهطور چشمگیر کاهش داده است. مبلغ این سپرده که تا پیش از این ۳۵۰ میلیون تومان بود، اکنون به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است؛ تصمیمی که بهگفته کارشناسان، پاسخی مستقیم به رکود فزاینده در بازار خودرو تلقی میشود.
تحولات اخیر در فروش ایرانخودرو نشان میدهد که اولویت سیاستگذاران این صنعت از «کنترل تقاضا» بهسمت «تحریک آن» تغییر یافته است. تمرکز کنونی خودروسازها بیشتر بر حفظ تعادل میان تولید و فروش است و نه صرفاً مدیریت تقاضای بالا که در سالهای گذشته بهویژه در طرحهای فروش یکپارچه بهچشم میخورد.
تغییر رفتار مشتریان، تغییر رویکرد خودروساز
دومین فروش رسمی ایرانخودرو در سال جاری در حالی فعال شده است که برخلاف سالهای گذشته، دیگر خبری از شروط سختگیرانه نیست. کاهش حدود ۷۰ درصدی مبلغ سپرده وکالتی مهمترین نشانه این چرخش در سیاستگذاری به شمار میرود. این تصمیم، از درک خودروساز نسبت به کاهش تمایل مصرفکنندگان برای قفل کردن سرمایه خود در فرآیندهای زمانبر فروش حکایت دارد.
افت مشارکت؛ صدای رکود به گوش رسید
نخستین مرحله فروش امسال که در ۱۲ تیر برگزار شد، با وجود مشارکت ۹۵ هزار نفر، نسبت به دورههای گذشته کاهش محسوسی را نشان داد. در دورههایی که فروش از طریق سامانه یکپارچه انجام میشد، این رقم گاهی از ۳۰۰ هزار نفر نیز عبور میکرد. کاهش میزان تقاضا، نهتنها در بخش سفتهبازانه، بلکه در میان خریداران مصرفی نیز قابل مشاهده است.
تردیدهای بازار و تنش در قیمتگذاری
اختلافنظر میان ایرانخودرو و وزارت صمت بر سر قیمتگذاری نیز به فضای پرابهام بازار دامن زده است. با اینکه وزارت صمت مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمتها را صادر کرده، ایرانخودرو همچنان نسبت به آن اعتراض دارد. این وضعیت باعث شده تا مشتریان نتوانند ارزیابی روشنی از سود یا زیان احتمالی خرید خود داشته باشند.
احتمال حذف سایر محدودیتها
در صورت تداوم کاهش تقاضا، پیشبینی میشود سایر شروط محدودکننده ثبتنام نیز مورد بازبینی قرار گیرند. یکی از این شروط، ممنوعیت ثبتنام برای افرادی است که در ۴۸ ماه گذشته از ایرانخودرو یا سایپا، و در ۲۴ ماه گذشته از سایر خودروسازان، خودرو خریداری کردهاند. زمزمههایی نیز درباره حذف این محدودیتها به گوش میرسد.