ایران خودرو و بهمن موتور همزمان اینووی را تولید می‌کنند

آخرین اخبار
کدخبر: 568670
بر اساس تصاویر ارسالی جدید به رسانه آخرین خودرو، سدان جدید ایران خودرو با نام اینووی (ENVOY) در حال تست دیده شده و به زودی به بازار می آید.
ایران خودرو و بهمن موتور همزمان اینووی را تولید می‌کنند

جهان صنعت، دی ماه سال گذشته بود که برای اولین بار در آخرین خودرو خبر از تولید یک سدان داخلی با داخلی سازی بالا و فناوری هایبرید دادیم. سدانی با نام اینووی (ENVOY) که بر مبنای پلتفرم چانگان ایدو DT توسعه داده شده و پیش از این قرار بود توسط بهمن موتور به بازار ایران بیاید. دقت داشته باشید که بهمن موتور تا ماه ها قبل داخلی سازی این خودرو را به بیش از ۵۰ درصد رسانده بود و حالا قطعا بالاتر است. پس با خودرویی طرف هستیم که از نظر داخلی سازی قرار است در رده خودروهای ملی قرار گیرد. همچنین به این نکته هم باید توجه داشت که امتیاز استفاده از این پلتفرم توسط گروه بهمن کسب شده و اساسا تولید این خودرو با محصولاتی نظیر شاهین، تارا و خودرویی نظیر ایگل تفاوتی ندارد و از این جهت می توان آن را نخستین محصول ملی بهمن موتور نامید.

اما با واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی و روی کار آمدن مدیریتی که از عملا از گروه بهمن بود، برنامه های عرضه این خودرو تغییر کرد و حالا قرار است سدان اینوی نه فقط در بهمن موتور بلکه در ایران خودرو هم به تولید برسد. این دقیقا مشابه همان روندی است که در زمان عرضه تندر۹۰ شاهد بودیم که توسط ایران خودرو و پارس خودرو به تولید می رسید.

سدان اینووی با دو نسخه می آید

تا به امروز تمامی رسانه ها و کارشناسان بر این باور بودند که سدان اینووی تنها با پیشرانه هیبرید به بازار ایران می آید اما بر اساس اطلاعات ارسالی به رسانه آخرین خودرو، این خودرو در دو نسخه هیبرید و بنزینی به بازار می آید و هر دو نسخه، هم در ایران خودرو و هم در بهمن موتور به تولید می رسند.

در نسخه هیبرید یک پیشرانه ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی را داریم که در کنار یک پیشرانه برقی سیستم هایبرید را تشکیل می دهند. این دو موتور به صورت ترکیبی نهایت قدرت ۲۲۲ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۱۲ نیوتن متر را تولید می کنند. قدرت از طریق جعبه دنده DHT به چرخ های جلو می رسد و این خودرو با فناوری هایبرید خود مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد و شتاب کمتر از ۸ ثانیه را در اختیار راننده قرار می دهد.

اما در نسخه بنزینی پیشرانه آشنای TU5 پلاس را زیر کاپوت داریم که در محصولاتی مثل تارا و پژو ۲۰۷ هم بکار می رود. پیشرانه ۱.۶ لیتری که ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را را تولید می کند و قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه تر (WDCT) به چرخ های جلو می رسد. این همان گیربکسی است که قرار است در آینده ای نه چندان دور در باقی محصولات ایران خودرو مثل تارا، ری را و حتی پژو ۲۰۷ هم مورد استفاده قرار بگیرد.

کابین و امکانات

اگرچه تصاویر این مطلب مربوط به نسخه هیبرید از سدان اینووی است اما انتظار می رود تفاوت چندانی در کابین دو نسخه بنزینی و هیبرید نداشته باشیم و تفاوت ها محدود باشند. طراحی کابین ساده و اقتصادی است اما متریال با کیفیت و دوام به نظر می رسد. از نظر امکانات هم اینووی راضی کننده به نظر می رسد و سدان جدید ایران خودرو و بهمن موتور به امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری، صفحه نمایش لمسی ۱۰ اینچی، ۲ کیسه هوای جلو، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، دسته دنده الکترونیکی، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور دنده عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی برقی راننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سانروف، آینه تاشو برقی و رینگ آلومینیومی مجهز است.

زمان عرضه و قیمت

احتمال آن وجود دارد که در اواخر سال جاری شاهد عرضه این خودرو توسط این دو خودروساز باشیم چراکه مدت ها است که توسعه این محصول در حال انجام بوده و بسیاری از پارامتر های تولید این خودرو نهایی شده است. البته در نخستین گام نسخه هیبرید به عرضه می رسد اما در مورد قیمت هنوز نمی توان تخمینی زد چرا که وضعیت اقتصادی کشور باعث شده تا کوچک ترین پیش بینی اقتصادی در ایران ناممکن باشد اما این را می دانیم که سدان اینووی قرار است اقتصادی باشد و نباید منتظر قیمتی نجومی برای این محصول باشیم.

منبع: آخرین خودرو

وب گردی