27 - 03 - 2020
ایران باز هم از رقبا جا ماند
به گفته یک کارشناس انرژی استرالیا با پیشی گرفتن از قطر به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز مایع در دنیا جایگاه خود را بهبود داده در حالی که ایران راهبردی برای گسترش نفوذ در بازار جهانی گاز ندارد.
ایران دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی با ۱۸ درصد از ذخایر گاز دنیاست اما با وجود داشتن ذخایر عظیم، سهم قابل توجهی از بازار گاز جهان در اختیار ایران نیست. در حال حاضر تنها صادرات گاز ایران به کشورهای ترکیه و عراق است که سهمی کمتر از دو درصد صادرات گاز جهان را در اختیار ایران قرار داده است.
به گزارش مهر، جواد سلیمانپور، کارشناس حوزه گاز با بیان اینکه هر یک از تولیدکنندگان بزرگ گاز در دنیا در تلاش هستند با اتخاذ راهبرد متناسب با اهداف و فرصتها نقش خود را در بازار گاز پررنگتر کنند، گفت: در همین راستا کشور استرالیا به دلیل محدود بودن این کشور به آبهای آزاد و عدم امکان صادرات گاز با خط لوله تلاش کرده با افزایش صادرات خود به روش LNG سهم خود را در بازار گاز افزایش دهد و از این طریق حداکثر منافع اقتصادی را کسب کند.
وی با اعلام اینکه استرالیا به تازگی با پیشی گرفتن از قطر به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز مایع در دنیا جایگاه خود را ارتقا بخشیده است، ادامه داد: قطر نیز دیگر صادرکننده بزرگ LNG ، همانند استرالیا به دلیل محدود بودن صادرات از طریق خط لوله با توسعه واحدهای مایعسازی خود سهم خود را از بازار گاز دنیا تثبیت کرده است.
به گفته این کارشناس انرژی، در مقابل این دو کشور، روسیه به دلیل راهبرد سیاسی خود و همچنین فرصتهای بالای خود در صادرات با خط لوله به کشورهای اروپایی، صادرات خود را از این طریق به اروپا توسعه داده و تنها هفت درصد از صادرات خود را به LNG اختصاص داده است. از سوی دیگر آمریکا نیز که به تازگی به بازار گاز ورود کرده و در راستای راهبرد انرژی خود، یعنی کاهش وابستگی متحدان به گاز روسیه، با ورود به بازار LNG به دنبال توسعه صادرات گاز از این طریق است.
سلیمانپور گفت: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و منابع سرشار گازی خود فرصتهای زیادی به منظور نقشآفرینی در بازار جهانی گاز دارد، به طوری که به دلیل گستردگی سرزمینی امکان صادرات گاز از طریق خط لوله به بیش از ۱۳ کشور در منطقه وجود دارد. در طرف دیگر نیز به دلیل دسترسی ایران به آبهای آزاد، امکان صادرات گاز کشور از طریق LNG نیز میسر است. با وجود این فرصتهای بالقوه به منظور افزایش سهم در بازار گاز، متاسفانه ایران سهم قابل توجهی از بازار گاز ندارد.
متاسفانه فقدان راهبرد مناسب در صادرات گاز موجب عقبماندگی کشور از رقبا در این بازار شده است به نحوی که در سالهای اخیر نه تنها صادرات گاز پیشرفت قابل توجهی نداشته بلکه حتی قراردادهای قطعی صادرات همچون خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان در این زمینه معطل مانده است. بدین منظور اولویتبندی گزینههای صادرت گاز و تبیین راهبرد تجارت گاز کشور امری ضروری است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد