26 - 11 - 2019
ایران از کریدور ریلی راه ابریشم حذف نشده است
مهر- مدیرعامل شرکت راهآهن گفت: ایران در کریدور ریلی جنوبی راه ابریشم حضور دارد که از آسیای میانه به ایران، ترکیه و سپس اروپا تردد میکند. سعید رسولی درباره کریدور ریلی چین به اروپا و سهم ایران از بازار این کریدور در حمل کالا اظهار داشت: جریان بار از چین به اروپا به طور دائم وجود دارد که از کشورهای CIS ایران و ترکیه عبور میکند که به راه ابریشم مشهور است.
وی افزود: این کریدور در دو مسیر شمال دریای خزر و جنوب آن طراحی شده که در حال اجراست؛ مسیر شمالی آن از قزاقستان به جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه عبور میکند. این کریدور را باید کریدور شمالی دریای خزر بدانیم که ارتباطی به کریدور جنوبی آن ندارد اما برخی رسانهها نقشه کریدور شمالی دریای خزر را منتشر کرده و اعلام کردهاند که ایران از کریدور راه ابریشم حذف شد که این ادعا صحت ندارد. معاون وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: کریدور ریلی که ماه جاری در آنکارا با ترکیه سند آن را به امضا رساندیم، به مسیری شامل چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه و در نهایت به سمت اروپاست که همان کریدور ریلی راه ابریشم است که از جنوب دریای خزر تردد میکند. بنابراین در کریدور راه ابریشم هستیم و حذف نشدهایم. وی تاکید کرد: حضور ایران در این سند به امضا رسیده و تعرفه یکسان برای صاحبان باری که کالای آنها از این کریدور تردد میکند، تعیین شده است. همه کشورهای عضو تعهد دادهاند که برای عبور دادن بار از این کریدور تلاش کنند. مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: حجم باری که از این کریدور عبور میکند به قدری زیاد است که بسته به همت ما دارد که چه میزان از این بار را بتوانیم جذب کنیم بنابراین بار اندکی از این کریدور ریلی تردد نمیکند که رقابت سختی میان کشورهای عضو برای جذب بار صورت بگیرد. رسولی یادآور شد: کشورهای عضو کریدور ریلی جنوبی راه ابریشم باید با توافق روی تعرفه تردد کالا و همچنین تعرفههای گمرکی به روانسازی عبور کالا کمک کنند و نیازی به رقابت با سایر کریدورها ندارند تا بتوانند بار جذب کنند چون چشمه بار آن وجود دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد