3 - 02 - 2017
ایرانخودرو چهره شهر را عوض کرد
نوسازی ناوگان حملونقل عمومی توسط گروه صنعتی ایرانخودرو گام مهمی در افزایش کیفیت هوای کلانشهرها ارزیابی میشود. این شرکت مجری اصلی طرح تعویض تاکسیهای فرسوده شد و توانست در دهه اول بهمنماه ۴۰ هزارمین تاکسی فرسوده را از رده خارج و با محصولات خود جایگزین کند.
به گزارش ایکوپرس، افزایش آلایندگی در کلانشهرها نیز به عنوان یکی از دغدغههای اصلی دولت به شمار میرود. کاهش آلایندگیهای ناشی از تردد خودروهای فرسوده یکی از اهدافی است که دنبال میشود. ارتقای سطح استاندارد خودروهای تولیدی یکی از مسیرهای برونرفت از غلظت آلایندههاست که به گفته رییس سازمان حفاظت محیطزیست بدون ارتقای سطح استاندارد سوخت امکانپذیر نیست.
در همین راستا دولت تدبیر و امید سوخت تولیدی پتروشیمیها را از چرخه سوخت کشور حذف و آن را با سوخت دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ جایگزین کرد. از سویی دیگر خودروسازان با ارتقای سطح استاندارد خودروها توانستند دولت را همراهی کند و گام مهمی در مسیر حفاظت از محیطزیست بردارند به گونهای که تمام محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو دارای استاندارد یورو ۴ است و این آمادگی وجود دارد تا به سطح یورو ۵ نیز ارتقا یابد.
کاهش زیاد روزهای آلوده و افزایش قابل توجه روزهای سالم و پاک در کلانشهرها در سالجاری گواه این مدعاست.
یکی از عوامل افزایش آلایندگی هوا تردد خودروهای فرسوده و دودزاست. ایرانخودرو در این بخش نیز پیشگام بوده و همکاریهای گستردهای را با متولیان امر انجام داده است. اقدام اخیر این شرکت برای جایگزینی و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی که نقش کلیدی این شرکت اهداف طرح را در زمان کوتاهی محقق کرد، از جمله رویکردهای اجرا شده در این بخش است.
به گزارش ایکوپرس، افزایش آلایندگی در کلانشهرها نیز به عنوان یکی از دغدغههای اصلی دولت به شمار میرود. کاهش آلایندگیهای ناشی از تردد خودروهای فرسوده یکی از اهدافی است که دنبال میشود. ارتقای سطح استاندارد خودروهای تولیدی یکی از مسیرهای برونرفت از غلظت آلایندههاست که به گفته رییس سازمان حفاظت محیطزیست بدون ارتقای سطح استاندارد سوخت امکانپذیر نیست.
ایرانخودرو در اجرای طرح جایگزینی ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده سنگ تمام گذاشت و با تقبل هفت درصد مابهالتفاوت بهره بانکی تسهیلات در نظر گرفته شده، شرایط مطلوبی را برای قشر زحمتکش تاکسیدار فراهم کرد. این شرکت همچنین برای رفاه حال تاکسیداران و عدم ایجاد وقفه در کسب معاش، زمان تعویض تاکسی و تحویل خودروی نو را از دو ماه به تنها یک ساعت کاهش داد به گونهای که در این طرح که نام کلید به کلید گرفت، تاکسیدار میتواند با مراجعه به مراکز اسقاط خودرو، تاکسی فرسوده خود را تحویل دهد و تاکسی نو را دریافت کند و به کار روزانه خود ادامه دهد.
تاکنون چند تاکسی نوسازی شده
به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، جایگزینی خودروهای فرسوده رسالت و تعهد ایرانخودرو در مقوله مسوولیتهای اجتماعی است و لازمه دستیابی به سیاستهای اقتصاد مقاومتی انسان سالم، جامعه سالم و محیطزیست سالم است.
در همین راستا این شرکت توانسته ۴۰ هزار دستگاه از ۶۳ هزار تاکسی فرسوده متقاضی تعویض با تاکسی نو را تحویل تاکسیداران دهد.
ایرانخودرو در حال اجرای طرح کلید به کلید در ۳۱۵ شهر در سراسر ایران است که اجرا در برخی شهرها به اتمام رسیده و در برخی دیگر ادامه دارد.
بیشترین آمار ثبتنامی در کلانشهرهای تهران، تبریز، مشهد، کرج، شهریار، قم، شیراز، کرمانشاه، اصفهان و قزوین است.
در تهران ۱۰ هزار و ۹۰۰ متقاضی برای تعویض تاکسی ثبتنام کردهاند که از این تعداد ۹ هزار و ۵۰۰ نفر توانستهاند خودروهای جدید خود را از ایرانخودرو تحویل بگیرند.
در سایر استانها نیز ۳۰ هزار و ۵۰۰ تاکسی فرسوده نوسازی شده است.
به طور میانگین ۵ تا ۱۰ درصد از تعهد ایرانخودرو در شهرهای مختلف باقی مانده که درحال اجرا و تکمیل است.
رییس سازمان حفاظت از محیطزیست با اشاره به خروج۹۱۵ هزار خودروی فرسوده از ناوگان حملونقل عمومی از ابتدای دولت یازدهم میگوید: نوسازی خودروهای فرسوده فصل مهمی در حفاظت از محیطزیست به شمار میرود که طرح فعلی اولین قدم است و امیدواریم در آینده با نوسازی وانت بارها، اتوبوس و مینیبوسها در ناوگان حملونقل عمومی این روند ادامه پیدا کند.
موفقیت حاصل کار تیمی
در اجرای طرح جایگزینی تاکسیهای فرسوده نهادها و ارگانهای مختلفی پشتیبان و همراه ایرانخودرو بودند. سازمان مدیریت و برنامهریزی، وزارت صنعت، ریاست جمهوری، سازمان حفاظت محیطزیست، وزارت کشور، ستاد حملونقل سوخت، وزارت کشور، اتحادیه تاکسیرانی کشور، بانکهای ملت، تجارت و پارسیان و دیگر نهادهای مرتبط در این مسیر همراه و در موفقیت ایرانخودرو اثرگذار بودهاند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نقش کلیدی و مهم ایرانخودرو در فرآیند نوسازی تاکسیها اظهار میکند: گرچه نتوانستیم با وجود دهها جلسه و مذاکرات طولانی با بانکها نرخ تسهیلات را پایین بیاوریم اما حدود هفت درصد سود تسهیلات را ایرانخودرو تقبل کرد و این انعطافها باعث شد کار خوب جمعی شکل بگیرد و این نشان میدهد که هر کجایی بخواهیم هم فکر باشیم پیچیدهترین مسایل حل میشود.
به گفته مهندس نعمتزاده طرح جایگزینی وانتبارها، اتوبوسها و کامیون و کامیونت نیز برنامهریزی شده و به خصوص در کلانشهرها مقدمات و مصوباتی صورت گرفته و در دستور کار قرار دارد.
معاون سازمان برنامه و بودجه نیز عملکرد ایرانخودرو در اجرای طرح جایگزینی تاکسیهای فرسوده را ستوده و از این شرکت به عنوان نماد تولید در کشور یاد میکند. وی میگوید: واگذاری این خودروها تصویری از پیوند تولید و محیطزیست و نمادی از نوشدن و زدودن کهنگیهاست. پورمحمدی نیز برعهده گرفتن هفت درصد از بهره بانکی و جلوگیری از فشار بر قشر تاکسیدار را حرکت سخاوتمندانه ایرانخودرو میداند و میگوید: در این طرح تاکسی داران تنها با آورده ۵/۴ میلیون تومان موفق به خرید خودروی ۳۰ میلیون تومانی شدند.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز عملکرد ایرانخودرو در اجرای طرح نوسازی تاکسیها را مثبت ارزیابی میکند. اکبریان میگوید: خودروسازان به خصوص ایرانخودرو در راستای کاهش آلودگی هوا و تولید خودروهایی با مصرف کم و همچنین نوسازی ناوگان حملونقل شهری گامهای خوبی برداشتهاند و این امر باید شتاب بیشتری بگیرد.
گام بعدی حذف سوخت فسیلی
تولید خودروهای هیبریدی نیز از برنامههای آینده ایرانخودرو برای افزایش و بهبود کیفیت هوای شهرهاست. به گفته مدیرعامل این شرکت خبرهای خوبی در زمینه تولید خودروهای برقی در راه است. در این باره رییس سازمان حفاظت از محیطزیست میگوید: سوختهای فسیلی مخرب محیطزیست هستند و خودروسازان با توان و دانش بومی که دارند میتوانند به سمت تولید خودروهای برقی و پاک حرکت کنند.
با توجه به لزوم سرمایهگذاری و صرف زمان و حوصله برای به نتیجه رسیدن پروژه تولید خودرو هیبریدی حمایت دستگاههای دولتی و نهادهای مرتبط ضروری است.
در همین ارتباط معاون اجرایی رییسجمهور از خودروهای برقی به عنوان پاکترین خودروها نام میبرد و میگوید: خودروسازان باید برای تولید اینگونه خودروها برنامهریزی کنند و دولت هم در این زمینه آنها را یاری خواهد کرد.
گفتنی است، منافع حاصل از کاهش مصرف سوخت در قالب جایگزینی۴۰ هزار تاکسی فرسوده ازآغاز اجرای طرح تاکنون و بر مبنای قیمتهای جهانی در حدود ۱۵۱۰ میلیارد ریال بوده است. همچنین کاهش مصرف ۲۸ میلیون لیتر بنزین، ۵۲ میلیون مترمکعب گاز، کاهش ارزبری، افزایش اشتغال، بهبود عملکرد خودروها، ارتقای ضریب ایمنی خودروها در راستای ارتقای براساس استانداردهای اجباری، کاهش ۹۶ هزار تنی آلایندهها شامل مونوکسید کربن، هیدرو کربنها و اکسیدهای نیتروژن از محاسن این طرح ملی به شمار میآید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد