17 - 06 - 2023
ایاسجی و نقش روابطعمومی
مهدی باقریان* – در چند سال اخیر موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی، نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی، جنبش جان سیاهان هم مهم است. همهگیری کووید-۱۹ و حمله روسیه به اوکراین سبب شد تا راهبرد و مدل ایاسجی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و خوشبختانه در حال تبدیل شدن به بخش جداییناپذیر عملیات بسیاری از شرکتها و سازمانهاست.
ایاسجی ترکیبی است از سه لایه و محور زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی که اگر مورد توجه جدی شرکتها قرار بگیرد و نسبت به آن واکنش مثبت نشان بدهند سبب میشود جامعه و مصرفکنندگان حساب ویژهای روی آن شرکتها باز کنند و آنها را به عنوان شرکتهای قانونگرا و اخلاقگرا در نظر بگیرند.به همین دلیل رعایت مقررات و استانداردهای زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی و ملاحظههای اخلاقی و قانونی ایاسجی امروزه با بقای شرکتها گره خورده است و رعایت آنها نه تنها به تحقق محیطی سالمتر و اخلاقیتر کمک میکند بلکه سبب افزایش فزاینده توجه و علاقه سرمایهگذاران و سهامداران برای سرمایهگذاری بیشتر نیز میشود. از طرف دیگر التزام عملی به راهبرد ایاسجی موجب میشود تا شرکتها در قلب مشتریان، گروههای ذینفع و عموم مردم رسوخ و برای خودشان اعتبار و منزلت خاصی کسب کنند. همه کسانی که در حوزه روابطعمومی فعالیت میکنند به خوبی میدانند که اعتبار و منزلت یک شرکت زمانی برجسته و دارای ارزش میشود که مطابق خواست و نیاز مردم باشد.
بهعلاوه از آنجایی که ایاسجی یک حوزه بسیار وسیع است فعالان حوزه روابطعمومی میتوانند فعالیتشان را به فراخور تخصصی که دارند در یکی از این سه محور شروع کنند و به تدوین استراتژیهای ارتباطی اقدام کنند تا اهداف توسعه پایدار و متوازن محقق شود.
سرمایهگذاری روی گزینهها و راهحلهای دوستدار محیطزیست موجب متمایز شدن شرکتها از رقبا و جلب حداکثری ذینفعان میشود و در این میان نقش روابطعمومی شرکتها در ایجاد روابط معنادار با مصرفکنندگان و اثبات اقدامهای مبتنی بر توسعه پایدار کلیدی و تعیینکننده خواهد بود.
روابطعمومیها همچنین در شناخت و فهم درست کارکنان، مشتریان، سرمایهگذاران و مدیران ارشد از موضوعات ایاسجی نقش برجستهای دارند و آنها را تشویق میکنند برای کاهش پیامدهای منفی حاصل از فعالیتها و محصولات تولید شده در آن شرکت، راهحلهایی ارائه کنند که منجر به کاهش مصرف انرژی، کنترل انتشار گازهای گلخانهای، کنترل استفاده از آب، مدیریت مواد و ضایعات و حاکمیت درست باشد که تحقق آن نیازمند مشارکت همه گروههای ذینفع است.
* رییس انجمن متخصصان روابطعمومی
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد