22 - 09 - 2020
اوضاع وخیم گرانترین فرآورده نفتی در دوران کرونا
سوختی که توسط هواپیماهای مسافری مصرف میشود و یکی از گرانترین فرآوردههای نفتی بود، در دوران بحران کرونا به حدی ارزان شده که از آن در بلندینگ سوخت کشتی استفاده میکنند.
به گزارش ایسنا، کروسن خام که معمولا برای تولید سوخت جت مورد استفاده قرار میگرفت در بحبوجه سقوط مصرف از سوی ایرلاینها، اکنون برای تولید نفت کوره حاوی سولفور اندک برای صنعت دریانوردی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین حجم بالاتر از حد معمول دیزل و گازوییل در تولید سوخت کشتیرانی استفاده میشوند.
این وضعیت که تا یک سال پیش غیرقابل تصور بود، منعکسکننده نابودی تقاضای صنعت هواپیمایی در پی شیوع پاندمی ویروس کروناست. انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (یاتا) انتظار ندارد وضعیت سفر هوایی تا سال ۲۰۲۴ به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا برگردد و از این رو وضعیت بازار سوخت هم برای مدتی به همین منوال خواهد ماند.
اوژن لیندل، تحلیلگر ارشد شرکت مشاوره جیبیسی انرژی به بلومبرگ گفت: ترکیبات سوخت جت پیش از اینکه غیراقتصادی شوند، در آوریل و می در سنگاپور برای بلندینگ و تولید سوخت VLSFO مورد استفاده قرار میگرفتند و پس از اینکه سوخت هواپیمایی دوباره ارزان شد، این روند اوج بیشتری پیدا کرد.
قیمت سوخت جت در سنگاپور از بالای ۷۰ دلار در هر بشکه در ژانویه به ۲۰ دلار در اوایل ماه می سقوط کرد و پس از آن با اندکی بهبود به حدود ۴۱ دلار رسید. در این بین، قیمت سوخت VLSFO در هاب نفت آسیایی حدود ۵۳ درصد کمتر از اواخر سال گذشته است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، در حالی که مشکلات سوخت جت باعث قیمتهای ارزانتر برای صنعت کشتیرانی شده، اما بلندینگ ترکیبات سوخت جت مشکلاتی هم در پی دارد. شرکتهای بازرگانی و پالایشگاهها معمولا انواع مختلفی از نفت کوره و سوختهای تقطیری را برای تولید سوخت کشتی خریداری میکنند. استفاده زیاد از کروسن خام ممکن است دمایی را که در آن سوختها آتش میگیرند پایین ببرد و ریسکهای جدی برای کشتیها ایجاد کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد